כתבות מגזין

הרב מרדכי לוי: "רציתי שכל יהודי יוכל לחוות ולהרגיש כמה התורה מתוקה"

הרב מרדכי לוי הקים את פרויקט החברותות ברחובות לפני כשנתיים, ומאז הפעילות הולכת ומתפתחת. אז מה משכנע קרוב ל-100 בחורים להגיע ללמוד? מיהם האברכים שמלמדים אותם? ומה גרם לצעיר שהצביע מרצ להצטרף לקבוצת הלומדים?

הרב מרדכי לויהרב מרדכי לוי
אא

במבט ראשון נראה המחזה סוריאליסטי לגמרי. קרוב ל-100 צעירים שאינם נראים בעלי חזות של בני ישיבות, יושבים בבית הכנסת מול גמרות פתוחות ושוקדים על תלמודם. לצד כל אחד מהם יושב אברך מזוקן ולמדן. האברכים בעלי חזות חרדית לכל דבר, מתנודדים להם בדבקות, ואילו הצעירים מרותקים אליהם ומקשיבים לכל מילה.

נשמע לכם כמו משהו בלתי נתפס? הרב מרדכי לוי, אברך צעיר המתגורר בעיר רחובות ומייסד הפרויקט המיוחד הזה, מספר שהיוזמה נולדה כבר לפני מספר שנים בזכות חוגי בית לצעירים ושיעורי תורה שהוא קיים בבתי כנסת בעיר, ועוד מספר שיעורים דומים שהיו לחברו הרב יונתן אזואלוס. 

האברכים מתגייסים למשימה

הרב לוי מספר: "במשך תקופה ארוכה מסרנו שנינו שיעורים כאלו והיו הרבה מתעניינים, מכל הסוגים והסגנונות, אבל בעיקר צעירים. לבסוף החלטנו לקחת את היוזמה צעד קדימה ולייסד עבורם לימוד בחברותא בתוך בית מדרש. כי היה חשוב לנו לתת להם לטעום את הטעם המתוק של הגמרא, מעבר להרצאות השבועיות, ממש לחשוף אותם להלכה ולמתיקות של התורה בעיון.

לצורך כך היינו זקוקים למקום גדול שיוכל להכיל את הפעילות. סייע לנו בכך הרב צבי שוורץ שליט"א וזו הזדמנות להודות מעומק הלב על כך".

ומיהם האברכים שנבחרו למשימה? הרב לוי מספר כי הוא וחברו הצליחו לאסוף בשלב הראשון כ-30 מתוך מצויני האברכים ברחובות. "מדובר בפעילות התנדבותית לגמרי של האברכים", הוא מדגיש. ואם שאלתם את עצמכם מה גורם לאברכים להקדיש מזמנם, הוא מבקש להבהיר דבר אחד: "מתגוררים אצלנו בעיר אברכים שגדלו כל חייהם בישיבות או בכוללים ולא נחשפו כלל לעולם שמעבר לכביש, לאחים שלנו שנמצאים במצב רוחני ירוד כל כך. אבל ברגע שהם עורכים איתם היכרות ראשונית הם קולטים עד כמה שקיים כאן פוטנציאל עצום ומבינים את גודל ההזדמנות.

"האמת היא שבזמן שהתחלתי למסד את הפרויקט עברתי ברחוב אברך-אברך וגם הרמתי טלפונים אישיים לאברכים ששמעתי עליהם, הסברתי להם מה אני רואה בשיעורים שאני מוסר, איך שמגיעים לשיעורים שלי בחורים חילוניים גמורים, אך אחרי שנתיים כבר מתחילים לשמור שבת, או נערים שאפילו בר מצווה לא עשו להם, ופתאום נדלקות להם העיניים והם מגלים את עולם התורה. יש אצלנו בחורים שהיו מכורים לסמים והוצאנו אותם מזה, יש כאלו שבאו בלי שום רקע וזכו להתחתן בחתונה נפרדת כדת משה וישראל, ומה עזר להם בכל הדברים האלו? רק התורה הקדושה והאוזן הקשבת שאנו מטים להם. זה הופך להם את החיים. ברגע שהסברתי לאברכים את הדברים האלו, כבר לא הייתי צריך להמשיך. אמנם חלקם בתחילה לא נתנו אמון בעצמם שהם באמת יכולים להשפיע על אותם בחורים. הם גם חששו כי חשבו שהם צריכים ידע בכל הנושא של קירוב, וזה דבר שהם לא מומחים בו, ומה יעשו אם הבחור יתחיל לשאול שאלות באמונה או יתקיל אותם בבקשת הוכחות מהמדע או מהתורה? אבל אני הסברתי להם שלרגע לא מדובר כאן בפעילות קירוב, אלא בלימוד גמרא נטו. וככה אפשר לראות אצלנו כיום כ-30 אברכים שיושבים ולומדים גמרא עם בחורים בגילאי העשרה. הבחורים יכולים להיות עם עגיל באף, תספורת מוזרה וכפכפים, וכשהם יושבים על יד האברך המזוקן, זה נראה כמו בלתי אפשרי. אבל הלימוד שלהם יחד הוא מדהים, כי הבחורים שואלים ומתעניינים ורוצים לדעת, והאברכים שלנו הם בדיוק הכתובת.

"האמת היא שהלימוד מיועד לכל מי שחפץ והוא מתאים לאנשים בכל גיל ומכל רקע – דתי, חילוני, מסורתי או מתחזק. יש מתקדמים יותר ויש כאלו שבפעם ראשונה יושבים בבית המדרש ולומדים גמרא. כל אחד מרגיש שזה הבית הרוחני שלו".

הרב לוי מציין כי במשך הזמן הם החליטו לשדרג את פרויקט החברותות, וכך פעם בשלושה שבועות, הם מקפידים לקיים פרויקט משותף בו לומדים כולם את אותה סוגיה ולאחר מכן נמסר דיון קצר על הנושא הנלמד. "בדרך כלל אני משתדל שהסוגיה שתילמד תהיה אקטואלית", הוא מסביר, "וזה מאוד מרתק את המשתתפים, למשל כשמדברים על הלכות חמץ בפסח, או מתנות לאביונים בפורים, או שאני מספר סיפור שארע לאחרונה ומתחילים לנתח אותו מתוך הכתוב בגמרא. אני גם מעלה לרוב קושיה ואז מדהים לראות איך שמיד יש מי שקופץ שחושב אחרת, ואחריו שלישי שבא לחזק צד נוסף. כך מתחילים להתווכח ודנים בפלפול התורה, האווירה 'אש' ויש מתיקות אמתית של תורה. לא פעם השיעור מסתיים עם ריקודים משותפים בהם אנו שמחים בשמחת לימוד התורה. יכולים לרקוד שלובי זרוע בחור עם קוקו, עגילים וקעקוע לצד אברך עם פאות מסולסלות, המעגל גדול, וכך הערב נחתם".

בחלק מהאירועים, לדבריו, מגיע גם מרצה אורח, ואז זוהי גולת הכותרת. "ביקרו אצלנו כבר הרב זמיר כהן והרב יצחק פנגר ועוד רבנים נוספים. כמובן שכאשר מגיעים הרבנים האורחים מצטרפים לפרויקט החברותות גם אנשים נוספים מהאזור, גם עזרת הנשים נפתחת וככה יש ציבור גדול מאוד.

"לתמונה נכנסה גם עיריית רחובות שמסייעת רבות בהבאת טובי המרצים אל הפרויקט ובקיום כנסים גדולים . כיום ישנם מעל 20 חברותות שנפגשות פעם או פעמיים בשבוע ללימוד מסכת בגמרא, ובנוסף פעם בשלושה שבועות ערב מרתק עם סוגיה אקטואלית, שיעור והרצאה".

"הם מרגישים שהעולם שבחוץ ריק ממשמעות"

הרב לוי מציין כי בעת שהם התחילו בפרויקט הם לא שיערו להיכן הוא יוביל, אבל בשנה וחצי האחרונות הם גילו גם את הפירות המתוקים: "בתוך שנה וחצי יש שבעה בחורים שעלו לישיבות קדושות. מדובר בבחורים שחלקם אחרי צבא וחלקם בגיל 16 או 17, כאשר הם הצטרפו איש לא יכול היה לחלום להיכן הם יגיעו".

אבל מה דוחף את הבחורים להצטרף לפרויקט? אתם משלמים להם מלגות או מצ'פרים אותם?

"לא, ממש לא מדובר בתמורה כספית. כמובן שיש כיבוד ושתייה, אבל הדברים העיקריים שדוחפים אותם אלו הסקרנות הטבעית והרצון למצוא משהו ערכי ומעניין. הם פשוט מרגישים שהחיים העכשוויים שלהם רדודים, והם רואים בחוש איך שהתורה פשוט משפיעה עליהם לטובה, היא מוציאה אותם מהמקומות הכי פחות  טובים ונותנת להם סיפוק".

ההצלחה הגדולה בשיעורים הובילה גם לפרויקט הבר מצוות, עליו מספר הרב לוי בהתרגשות: "התחלנו בפרויקט הזה לפני בערך ארבע שנים. ישנם הרבה נערים מבתי ספר לא דתיים שלא חווים בר מצווה תורנית. יש נערים שהוריהם לא מעוניינים לקנות להם תפילין או לערוך שבת חתן בבית כנסת. לכן החלטנו להשקיע גם בתחום הזה וללמד את ילדי ישראל קריאה בתורה ומושגים ביהדות ולעזור בכל מה שקשור לבר מצוה. זה התחיל כשפנה אליי אדם חילוני לגמרי שאפילו לא צם ביום כיפור, אבל הוא רצה מאוד שהבן שלו שמגיע לגיל 13 יעלה לתורה. כשהוא פנה אליי הוא ביקש שאלמד את הילד לעלות לתורה, אבל אני החלטתי לנסות ללמד אותו טעמי המקרא וגם קצת מעבר. ברוך ה' נוצר בינינו קשר חזק, והבחור הזה שומר אתי על קשר עד היום. למדנו חלקים גדולים מחומש בראשית ושמות, למדנו גם משנה ברורה יחד, ובעקבות הקשר שנוצר בינינו למד אצלי גם אחיו הקטן וגם בני דודים שלו הגיעו אליי. כך נולד בעצם פרויקט הבר מצוות שמבוסס בעיקר על חבר מביא חבר. רוב הנערים שמגיעים אליי כדי ללמוד לקראת הבר מצווה הם חילוניים גמורים, אבל בדרך כלל הקשר איתם ממשיך גם הלאה, והם מקבלים הרבה מושגים".

וההורים לא חוששים מכך?

"לא, כי בדרך כלל אני ממשיך את הקשר רק כשאני רואה רצון וצימאון מצד הילד והסכמה מצד ההורים. הרבה פעמים היו הורים שביקשו ממני להמשיך את הקשר עם ילדיהם משום שהוא מקדם אותם בהרבה תחומים בחיים בעיקר ברצינות ובערכים שאינם באים מבתי הספר. לפעמים הקירוב שבא בבר מצוה אחת, ממאור פנים, אכפתיות וקשר אמיתי וכנה, גדול ממה שאפשר לקרב ע"י שיעור תורה.

אגב, את העלייה לתורה מקיימים לעתים ההורים בבית כנסת בעיר ואז עוזר להם הרב לוי גם לקיים מניין גדול, לחוות טקס של פתיחת היכל ולכבד את האורחים הרבים. "לעתים קרובות זה מוביל לקשר קרוב מאוד שנשמר עם המשפחה".

"הבחורים התנפצו לרסיסים"

הרב לוי לא מתאפק מלספר סיפור מיוחד בו נתקל על הדרך: "לפני כמה שנים פנתה אליי קבוצה של צעירים, בוגרי תיכון חילוני בעיר. הם היו מזועזעים בעקבות מקרה של אחד מחבריהם ששם קץ לחייו. זה זעזע אותם עמוקות, כי היה מדובר באחד הבחורים המוצלחים ביותר, מבוסס כלכלית שסיים צבא בהצלחה והיה שלושה חודשים לפני חתונה. זה ניפץ אותם לרסיסים. הם לא הבינו איך ייתכן שאדם שיש לו כל כך הרבה סיבות להיות מאושר בחייו, מחליט לסיים אותם. בעקבות כך הם חיפשו תשובות והגיעו אליי בבקשה שאמסור להם שיעור".

הרב לוי מציין כי מאז מתקיים שיעור שבועי בביתו של אחד החברים, ובשלב מסוים הם החליטו שבכל פעם מחדש יימסר חוג בית אצל מישהו אחר מהחבורה, בנוסף לשיעור השבועי. "הבחורים האלו מאוד שמחים שהשיעור מתקיים בבתיהם. כל אחד זוכה לארח אותנו פעם בכמה חודשים, ואז הוא מנצל את ההזדמנות כדי להכין כיבוד ולהזמין את כל הסובבים אותו – משפחה מורחבת וגם שכנים וחברים. כך השיעור שלנו מתרחב יותר ויותר, והיקף הפעילות גדל.

"זה נותן כל כך הרבה סיפוק", חותם הרב לוי, "כי העיר רחובות היא עיר מדהימה, יש בה המון בעלי תשובה ואנשים שמתעניינים ורוצים לשמוע על יהדות. התחושה היא שבמשך השנים הם חיפשו דרך להתקרב, וכעת זו הזכות שלנו לאפשר להם את זה".

פרוייקט החברותות מתקיים ברחוב זכריה מדאר 31 רחובות/

שיעורים שבועיים מתקיימים ברחובות : מידי יום שני בשעה 20.15 ביכנ"ס אוהל ישראל(מגיני הגליל 48 רחובות) ומידי יום חמישי  בשעה 20.00 במרכז רוחני דרכי אמונה (וינר 2 רחובות) .

ליצירת קשר ולהצטרפות לפרוייקט: eladu100@gmail.com        

 

תגיות:חברותאהרב מרדכי לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה