כתבות מגזין

ירושלים - שיאים סביב לה

ירושלים - משוש תבל, בירת עמנו הנצחית, קוטפת לא מעט שיאים עולמיים. כמה מהמיוחדים שבהם בכתבה שלפנינו. למשל: ידעתם שירושלים היא מקום הישוב הראשון בעולם, עוד מימיו של אדם הראשון?

אא

1. מקום הישוב הראשון בעולם היה בירושלים. כאשר יצא אדם הראשון מגן עדן, נדד למזרח העולם והתיישב בהר המוריה (רבנו בחיי בראשית ד, יד).

2. ירושלים היא המקום בעל הכמות הגדולה ביותר של שמות וכינויים. בתנ"ך ובחז"ל יש לה כ-290 שמות וכינויים, כמו: ציון, עיר דוד, עיר שלם, אריאל, עיר יבוס, ועוד כינויים רבים (ראה במדבר רבה, י"ד, י"ב). ריבוי השמות מלמד על ריבוי פניה של העיר – על יופיה ועל עליזותה, על חביבותה ועל שלוותה, על מעלת היושבים בה ועל מעלת המצפים ומייחלים לראות בבניינה ובגדולתה. ואכן, ירושלים נחשבת לאחת הערים היפות ביותר בעולם. על שמותיה הרבים של ירושלים ישנו ספר שלם בשם "ירושלים – שמות שמות סביב לה" (מאת האמן יעקב בוסידן). במדרש (בראשית רבה מ"ט) מובא שעתיד הקב"ה לקרוא לה שם חדש, שנאמר "בעת ההיא יקראו לירושלים כסא ה" (ירמיה ג). וראה עוד בהרחבה בקולמוס (גליון 68).

3. ירושלים היא גם העיר המוזכרת ביותר בכתבי הקודש. רק בתנ"ך היא נזכרת 659 פעמים, ובחשבון שאר שמותיה היא מוזכרת במקרא הרבה יותר מאלף פעמים. אזכורה התכוף מעיד על גדולתה ועל קשרה המיוחד אל בורא העולם ואל עם ישראל. גם בתורה שבעל פה מוזכר שמה של ירושלים יותר מכל עיר אחרת.

4. האתרים העתיקים בעולם: בירושלים ממוקמים גם כמה אתרים חשובים שהם העתיקים ביותר בעולם. תחילה נפנה להר הזיתים שבמזרח ירושלים, שם שוכן בית קברות השובר שני שיאים גם הראשון וגם העתיק בעולם שעדיין משמש לקבורה. עוד מלפני קרוב ל-3,000 שנה החלו לטמון מתים בהר, ומספר המצבות שעליו מגיע ל-70,000. העובדה כי הר הזיתים קרוב לעיר העתיקה של ירושלים, והיותו בנוי מסלעים נוחים לחציבה גרמו ליהודים לבחור במקום כאתר קבורה כבר בימי הבית הראשון, אחר שעל פי ההלכה הקבורה בתוך העיר היתה אסורה. בין הטמונים בעפר הר הזיתים, ידוע על הנביאים: חגי, זכריה ומלאכי, אבשלום, רבנו עובדיה מברטנורא, האור החיים הקדוש, הרש"ש הקדוש, רבי יהודה החסיד, רבי מצליח מאזוז ועוד הרבה צדיקים וקדושי עליון.

5. גם המקווה העתיק ביותר בעולם נמצא בעיר קדשנו ותפארתנו. זהו המקווה בו טבל לפני 2000 שנה רבי ישמעאל כהן גדול, בעיר דוד בירושלים. במקווה זה טיהר רבי ישמעאל עצמו, והזכיר את ה בסילודין. מיקומו של המקווה, ידוע היה גם לעולי הרגל המעטים שבאו לירושלים וכתבו ספרי מסעות. בספר זכרון ירושלים מצוין: "בראש המעיין יש טבילה מקווה גדולה ועמוקה, וקורין אותה טבילה של רבי ישמעאל כהן גדול. ואילו בספרי שערי ירושלים מסופר ש"קרוב לשם יש מערה אחת, יורדים בה מדרגות מלאות מים זכים, וקבלה שהיא טבילה של רבי ישמעאל כהן גדול. וכל פעם כשאנו חוזרים מבית החיים אנו טובלים בו, והמים קרים הם מאוד, והם סגולה לכאב עיניים. בדוק ומנוסה. ואף הגויים טובלים בה לרפואה". יצוין כי למרכז המבקרים של עיר דוד יש תוכנית להחזיר את המקווה לפעולה.

6. בתי הכנסת והישיבות המעטרים את חוצות ירושלים, הם אגדה בפני עצמה. השכונה שיש בה הכי הרבה בתי כנסת היא שכונת הבוכרים, בה שוכנים כמאה בתי כנסיות. בית הכנסת הגדול בעולם נמצא בירושלים. מדובר בבית הכנסת הגדול והמרכזי של חסידות בעלזא בירושלים. הבניין המפואר, המזכיר מעט בצורתו החיצונית את בית המקדש, בשל הזיזים הבולטים שבגגו, נחנך בחג הפסח של שנת תשס"ב, לאחר בניה מאומצת של כ-18 שנים. מבנה בית הכנסת הינו שיחזור של בית המדרש ההיסטורי ששכן בעיירה בעלזא שבמזרח גליציה (אוקראינה). אבנים מן הבניין הישן משולבות בתוך הבטון של בית המדרש הנוכחי, וכן מוצג במקום כסאו של האדמו"ר הקודם מבעלזא. סך כל מקומות הישיבה שבקומפלקס בית המדרש, באולם המרכזי הינו 5,000, כשבעמידה נכנסים במבנה לפחות כ-7,000 איש. המבנה מתנשא לגובה רב, וגובה ארון הקודש שבו: 12 מטרים. הבניין ממוקם בצפון ירושלים, ונראה למרחוק. בית המדרש המפואר נבנה בהשראת דבריו של האדמו"ר הראשון מבעלזא זצ"ל, אשר התבטא כי "בעלזא תהיה פינה לתורה ויראת שמים עד שמשיח יבוא".

7. מניין הותיקין הגדול בעולם מתקיים בשכונת מאה שערים בירושלים, בבית הכנסת "אור הנעלם" של חסידי ברסלב. המניין המתקיים זה שנים רבות ברציפות (בחול ובשבת), משתתפים למעלה ממאתיים מתפללים. יצוין כי מנייני הוותיקין של חסידות ברסלב מתקיימים מוקדם ביותר, על מנת להגיע בדיוק בזמן לשעת הנץ החמה, משום מנהגם להאריך בתפילה.

8. בית הכנסת בו מתקיימים הכי הרבה שיעורי דף-יומי בעולם, הוא גם בירושלים, בבית הכנסת זכרון משה. מסביב לשעון, ברוב שעות היממה, נמסרים במקום שיעורי הדף היומי בחדריו השונים של בית הכנסת. ומספרם מגיע למעל ארבעים וחמשה שיעורים ביממה. והכל תחת ניצוחו של הרב פנחס גוטפרב הי"ו.

9. ומבתי הכנסת נעבור להיכלי התורה והישיבות המפארות את עיר ציון, כשהבולטת ביניהם היא ישיבת מיר המעטירה שהיא הישיבה הגדולה בעולם. לומדים בה למעלה מ-5,000 בחורים ואברכים כ"י, הפזורים במספר בתי המדרש המשתרעים על פני רחוב שלם בשכונת "בית ישראל" בירושלים. היא מתייחדת בכך שלומדים בה בחורים רבים מבני חוץ לארץ. פרט מעניין: האברך המבוגר ביותר שלומד בישיבה, הוא בן 84 שנים, ועמו בישיבה לומדים ארבעה דורות רצופים - בנו, נכדו וחתן נכדו. עוד פרט מעניין: בישיבה נמסרים שיעורים בשפות שונות: עברית, יידיש, אנגלית וצרפתית.

10. כאשר יגיע בקרוב משיחנו וירושלים תהיה על ראש שמחתנו, בראש שיאינו, נציב את בית מקדשנו.

תגיות:ירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה