עובדות ביהדות

הקב"ה מברך את עם ישראל: עד כמה חשובה ברכת כהנים?

בשעת ברכת כהנים זוכים לשמוע את הקב"ה כמו שזכינו בשעת מתן תורה. הרב שטינמן זצוק"ל בדברים ברורים ומרגשים אודות מעלתה הגדולה של ברכת כהנים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם, הכהנים עושין מצוותן שנצטוו בה, והקב"ה מברך את ישראל כחפצו" (רמב"ם הל' נשיאת כפים פרק ט"ו הל' ז').

ביאור נפלא של האלשיך הקדוש זצוק"ל בספרו (תורת משה על פרשת נשא): "נאמר בברכה 'יברכך' שהיא על ידי ה' יתברך ולא על ידי מלאך, גם השמירה שדרכה להיות ע"י שליח כמו שנאמר 'כי מלאכיו יצווה לך' (תהילים צ"א י"א) יהיה על ידי עצמו יתברך, וזהו 'וישמרך'. והנה דרך המלך או שר שמיטיב עם אהובו פעמיים או שלוש בחינם, אינו מביט בו אחר כן בחיבה ובהארת פנים כאשר בתחילה, ואומר שהוא יתברך לא יעשה כן, אלא לאחר שיברכך ישמרך בעצמו ויאר פניו אליך ולא ינכה זכות מעשיך רק ויחנך. ועוד ישא ה' פניו אליך ויהיה לך כאב שכאשר ישא פניו לבנו, לא יחשוב בדעתו כנושא פני בנו אלא כנושא פני עצמו, כן ישא ה' פניו בהטיבו לך לבל יקנאו בך שרי האומות וכל המקטרגים. ולכן נאמר יברכך ה' שהוא בעל הרחמים, ועוד יעשה שיאר ה' הארת שפע אור פניו, וע"י כך ויחנך לחן. וגם תמצא חן בעיני מידת הדין, ע"י שישא ה' פניו אליך ויכריז עליך שלא יוכל לפעול עליך שום מקטרג ומשטין באופן שישים עליך שלום".

בשעת ברכת כהנים זוכים לשמוע את הקב"ה כמו שזכינו בשעת מתן תורה.

מדברי מרן הגראי"ל שטינמן זצוק"ל: "במתן תורה הקב"ה דיבר עם כלל ישראל ולא  יסף (הקב"ה אף פעם לא מדבר עם האדם, ואפילו עם הנביאים הוא לא דיבר ישירות חוץ ממתן תורה ששם אפילו אומות העולם שמעו), ובכל זאת אם רוצים היום לשמוע את קול השם יתברך מדבר, אפשר, בברכת כהנים! שהרי ברכת כהנים זה ברכה מהקב"ה כמו שכתב (הרמב"ם בהלכות נשיאת כפיים פרק ט"ו ה"ז), והביא דבריו המשנה ברורה (סי' קכ"ח ס"ק קמ"ו) "ואל תתמה ותאמר מה תועיל ברכת הדיוט זה? שאין קיבול הברכה תלוי בכהנים אלא בהקב"ה שנאמר "ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם" וגו' הכהנים עושים מצוותן שנצטוו בה והקב"ה ברחמיו מברך את ישראל כחפצו", עכ"ל.והוסיף ואמר: "לכהן עצמו אין כח לברך, אלא הקב"ה הוא המברך דרך הכהן", והמחיש זאת מרן זצוק"ל ואמר: "הקב"ה אומר 'יברכך' ואמירה זו עוברת דרך הצינור הכהן, והקב"ה אומר 'וישמרך' ואמירה זו עוברת דרך הצינור הכהן, וכך הלאה כל הברכה, אמנם, אז (במתן תורה) הרגישו שהקב"ה הוא המדבר, היום לא מרגישים את זה". ושאלו את הרב האם כהן בעל מידות רעות מקלקל ואמר: שכהן צדיק יותר טוב, אבל גם כהן עם מידות רעות הברכה עוברת. אבל בברכת צדיק, לא כתוב שהקב"ה מברך, אלא מקיים, וזה רק אם באמת הוא צדיק" (הרב שטינמן זצוק"ל "מזקנים אתבונן").

 

ברכת הכהנים היא זמן להרגיש את הקב"ה

"הכהנים הם שלוחי דרחמנא, לפיכך מה שהם מצווים לברך, הוא מחמת האהבה שהקב"ה אוהב את עמו ישראל, ונמצא שזה זמן שהקב"ה מראה אהבה יתרה לעם ישראל, ואם כן השומע ברכת כהנים צריך לחזק את אהבתו להקב"ה, וטוב להתחזק בזה בזמן ברכת כהנים, היות שכמים הפנים אל הפנים, כך הקב"ה יראה לו אהבה יתירה, ומקיים בזה מצוה דאוריתא של אהבת השם והיא מצות עשה שאפשר לקיים בזמן ברכת כהנים", עכ"ל (הרב שטינמן זצוק"ל "מזקנים אתבונן").

והוסיף ואמר: "ואפשר לומר עוד דהנה אהבת הקב"ה לישראל היא גדולה מאוד, (ואם כך היתה אהבתנו אליו היינו מאושרים) אמנם לא כל הזמנים שווים, לפעמים הקב"ה מראה חיבה יתרה מהרגיל, והביא דברי הירושלמי (סוטה פ"ז הל' ב') "בקול רם, בקולו של רם" מלמד שהקב"ה משתף קולו עמהם (וזאת זכות עצומה שכל אחד בכל זמן זוכה לשמוע בכל הדורות את קול השם) ("איילת השחר" פרשת נשא).

תגיות:ברכת כהניםהרב שטיינמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה