חדשות בארץ

מסמכים חדשים על הצוללת אח"י דקר

ארכיון צה"ל חושף פרטים והקלטות נדירות על הצוללת אח"י דקר, לציון חמישים שנה להיעלמה. הבשורה הקשה שנאמרה למשפחות, אוזלת היד של המדינה וכאב הלב העצום

הצוללת אח"י דקר (באדיבות מוזיאון העפלה וחיל הים)הצוללת אח"י דקר (באדיבות מוזיאון העפלה וחיל הים)
אא

שורת הקלטות ומסמכים נדירים נחשפו אתמול (שני) על ידי ארכיון צה"ל במשרד הביטחון. העיתוי נבחר על ידי המשרד לרגל ציון 50 שנה לטביעתה (ו-19 שנים למציאתה).

בין הממצאים חושף הארכיון סרט המתעד צילום תת-ימי של הרגעים בהם התגלתה הצוללת. בסרט נראים שרידיה של הצוללת בקרקעית הים ואנשי הבקרה משקיפים דרך מסכים בשרידי הצוללת ועוקבים אחר הוצאתה מהים.

צה"ל מפרסם גם מסמך  בו כותב מפקד חיל הים באותם ימים, כשישה שבועות אחר אובדן הצוללת: "אח"י דקר וצוותה היו בשיא כושרם, יש לנו אמון בניסיון ובידע המקצועי ואמץ הלב שלהם, אין לנו ספק שמה שקרה שם היה מעבר לכוחו של הצוות הצוללת למנוע".

עוד מפרסם צה"ל קלטת בה נשמע משה דיין, שר הביטחון באותם ימים, כשהוא מסביר לבני המשפחות של אנשי הצוות בצוללת, על גורל יקיריהם: "אין לנו שום דבר שאנו יודעים ואתם לא, אנחנו לא מסתירים מכם שום דבר. כל הסיפור של דקר הוא עבורנו תעלומה שאיננו יודעים עליה שום דבר. אנו מניחים על פי כל מה שניתן להניח כי האנשים שעל הצוללת דקר אינם יכולים להיות עוד בחיים, אך אין לנו שמץ של ידיעה עובדתית. לכן כל האנשים שעל הצוללת מוגדרים כעת נעדרים ולא אבודים. ועל כל פנים, לא אבדה תקוותנו לאיתור הצוות שעל הצוללת".

הצוללת אח"י דקר ידועה כצוללת שנרכשה על ידי ישראל ואוישה בצוות ישראלי שאומן על ידי הצי הבריטי. היא יצאה בדרכה לישראל בשנת 1968, אך טבעה מסיבה לא ידועה, וכל 69 אנשי הצוות שהיו בה נספו. במשך שנים נערכו חיפושים נרחבים אחר שרידי הצוללת, אך היא לא נמצאה והוכרזה כאבודה. 31 שנים לאחר היעלמה של הצוללת נמצאו שרידיה על ידי אוניית חיפוש, במרחק 485 ק"מ ממקום היעד אליו הייתה אמורה להגיע, על הנתיב בחיפה.

תגיות:צוללתאח"י דקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה