חדשות כלכלה

טיפים ועצות לקראת שנת המס – כל עוד ה"נר דולק" אפשר לתקן...

כל הדברים שאתם צריכים לדעת לקראת סיום שנת המס – הן לאנשים פרטיים והן לבעלי עסקים וחברות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במישור האישי

הצהרת הון ודווח על מקורות הכנסה

רשות המיסים עסוקה בימים אלה בהעמקת הגביה בכל דרך, לרבות יוזמה לבקשת הצהרת הון גם למי שעדיין לא ב"רשת המס". לכן, חשוב להיות ערוכים מראש. יש להכין הסברים לכל נכס שברשותכם.

רשות המיסים דורשת מנישומים רבים להגיש דו"ח מקורות הכנסה (טופס 5329).

הצהרת הון היא דו"ח ליום 31.12, הכולל את כל נכסיו והתחייבויותיו של הנישום. פקיד השומה עורך השוואת הון, כלומר, הוא משווה בין הצהרת ההון שהגיש הנישום לבין הצהרות הון קודמות, ומגיע למסקנה האם לנישום הכנסות עליהן לא דווח. המלצתנו היא להיערך לאפשרות שרשות המיסים תדרוש הגשת הצהרת הון, ולשמור את כל האישורים הרלוונטיים הנשלחים מיד עם תום שנת המס.

כמו כן, חשוב לשמור לאורך השנים אישורים על מתנות, ירושות והכנסות אחרות פטורות ממס, בכדי להסביר גידול בהון, אחרת זה עלול להיחשב כהכנסה עסקית שלא דווחה.

דאגה לעתיד – הפרשות סוציאליות

חשוב לציין שהמדינה מעודדת הפקדות לקרנות השתלמות וקופות סוציאליות ע"י עצמאים, מתוך מטרה להקטין את הנטל על המדינה בגיל הפרישה. לכן, היא מאפשרת להקטין את חבות המס באמצעות הכרה בהוצאה בהתאם לסכום ההפקדות והתקרות הקבועות בחוק. בעיקרון ניתן בגבולות התקרה (עד 46 אלף ש"ח לעצמאי) להפריש כ–16.5-21% מההכנסה לחסכון וביטוח, ולהקטין את חבות המס.

החל משנת 2017 חלה חובת הפרשה לפנסיה ע"י עצמאים, לפיכך יש להזדרז לפני תום שנת המס להפקיד לקופת הגמל את ההפרשה הנדרשת. חבות ההפרשה הינה לכל היותר 822 ₪, במגבלות מסוימות. יש להדגיש שרשות המיסים תעביר אחת לשנה מידע על עצמאים שלא בצעו הפקדות לפנסיה, והם צפויים להיקנס ב 500 ₪, החל משנת 2018.

להפוך הפסד (מניירות ערך) לרווח (הקטנת מיסים)

כידוע, רווחים מניירות ערך חייבים במס. אולם, במידה ויש הפסדים ורווחים מניירות ערך שונים – ניתן לקזז ביניהם ולחסוך במס, לקבל בחזרה מיסים שנוכו ע"י הבנקים בעת המימוש.

מימוש הפסדי "על הנייר" – לעיתים יש השקעות בניירות ערך שצברו הפסדים. אם רוצים לנצל הפסדים אלה כדאי לשקול מימוש עד סוף השנה, על מנת לנצל את ההפסד לצרכי מס ולקזז מול רווחים מניירות אחרים שמומשו.

מי שלא יגיש דו"ח – שלא יצפה שהבנק "יתנדב" להחזיר לו את המס שנוכה. רוצו והביאו אישורים, והגישו דו"ח גם אם אין חובה.

יצוין כי כל מי שמחזור פעולותיו בניירות ערך עולה על 640 אלף ש"ח בשנה - חייב ממילא להגיש דו"ח.

גילוי מרצון

רשות המיסים חידשה את נוהל הגילוי מרצון לתקופה מוגבלת עד ל- 31/12/2018. הנוהל מאפשר לנישומים שלא דיווחו על כל הכנסותיהם לרשות המיסים לדווח על הכנסות אלו, ולא ינקטו כנגד נישומים אלו הליכים פליליים. קיימות מספר דרכים לביצוע הנוהל: הליך רגיל, הליך אנונימי והליך מקוצר. כדאי לנצל את חלון הזמן הקיים ולבצע הליך גילוי מרצון בעזרת איש מקצוע מנוסה, היודע להתאים את המסלול הנכון לכל מקרה.

שילמת מס שבח? – זה לא סוף הסיפור

מי שמכר דירת מגורים או נכס מקרקעין אחר ב-4 השנים אחרונות ושילם מס שבח, יכול לחשוב בטעות שמס זה הוא סופי. אולם הרבה פעמים ניתן לקבל החזר מס ששולם.

הגעת לגיל פרישה – זו לא סיבה לשלם מיסים ביתר. גמלאים שונים מקבלים הכנסות, כגון קצבה ממעביד לשעבר, או מקופת גמל שמנכה מזה מס הכנסה. ואולם, יש פטור על הכנסה מקצבה של עד 49 אלף ש"ח בשנה, ואין סיבה שלא לממש זכות זו.

פיצויים, היוון קצבה וכל תקבול חד פעמי מסוג זה – פטור עד גובה של 740 אלף ₪, במגבלות מסוימות.

הגשת דוחות למס הכנסה – לא רק בעלי עסקים

ממחקר שנערך, כ–80% מהשכירים במשק שמשלמים מס ביתר יכולים לקבלו בחזרה ולא מקבלים, כי לא בודקים זאת ולא מגישים דו"ח מס להחזר.

כמו כן, גם שכירים חייבים להגיש דו"ח מס אם ההכנסה השנתית עולה על 640 ₪ בשנה. כנ"ל לגבי מי שמשקיע בנדל"ן בחו"ל, שחייב להגיש דו"ח לרשות המיסים, וגם כל מי שהעביר לחו"ל סכום העולה על 500 אלף ש"ח חייב להגיש דו"ח.

 

במישור העסקי

כמו כל דבר - גם מיסים יש לתכנן

לנושא המיסוי השפעה רבה, ולעיתים אף מכרעת, על התוצאות העסקיות של חברות. המס עשוי להוות גורם משמעותי בכל הנוגע לקבלת החלטות, והוא בעל חשיבות גבוהה בביצוע עסקאות.

לקראת סוף השנה, מומלץ לערוך הערכת מס לחברה. יש לבדוק מה הרווח הצפוי, ולהתאים את התשלום למס הכנסה על מנת להימנע מריביות ומהצמדה, או לחילופין מהחזרים מיותרים.

דחיית מס – הפחתת מס

בשנת 2018 מס החברות יקטן, ויהיה בשיעור של 23%. לכן, יש לשקול דיווח על בסיס מזומנים, ולשקול את עיתוי קבלת התשלום. כמו כן, מומלץ להוסיף זאת לשיקולים של עיתוי ביצוע עסקאות והשלמתן בשנת 2017.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

חברות שממוסות באופן אישי

ישנן סוגי חברות שעל אף שהינן חברה – המיסוי בגינן הינו במישור האישי של בעל החברה, כגון חברה משפחתית, חברת בית ועוד.

חשוב לציין כי לאחרונה החל הליך חקיקה בנושא חברות בית, חברות שכל רכושם ועסקיהם הם החזקת בניינים. חלק מההוראות החדשות דומות להוראות שנקבעו בנוגע לחברות משפחתיות. במידה והצעת החוק תתקבל, יוחמרו התנאים להכרה בחברה כחברת בית, ולא ניתן יהיה לבצע מעברים בין סיווג כחברה רגילה לבין סיווג כחברת בית. מומלץ לחברות נדל"ן לבדוק מבחינה מיסויית את כדאיות המעבר מחברה רגילה לחברת בית עוד בטרם שינוי החוק.

חברה בע"מ אינה "ארנק" יותר

בעקבות תיקון סעיף 3(ט)1 לפקודה, יש לשים לב לסגירת יתרות חובה של בעלים. אין עוד אפשרות למשוך כספים מהחברה (מעל 100 אלף ש"ח) ללא תשלום מס בגינם באופן שוטף.

בשנת 2017, נוסף סעיף 62 א' לפקודה, המסדיר את נושא חברות הארנק ולפיו בעל מניות מהותי הנותן שירותים באמצעות חברה לחברה אחרת, במקרים מסוימים תחשב הכנסת החברה ממתן השרות, כהכנסתו האישית כשכיר לכל דבר ועניין.

יש לשים לב כי פורסם חוזר של רשות המיסים בנושא, הנותן הקלות לבעלי מקצועות כגון: סוכני ביטוח, רופאים ועוד...

מעבר מעצמאי לחברה

שיטת המס בישראל שונה מיחיד לחברה, ולעיתים כדאי יותר להתנהל כחברה ולא כיחיד. במעבר כזה גלומים יתרונות רבים, ושווה לשקול לקראת סוף שנה זו ושנת הכספים הבאה.

ניהול ספרים – האם העסק מנוהל כחוק?

על כל בעל עסק לבדוק האם הוא עומד בכללי הוראות ניהול ספרים וניכוי במקור. כללים אלה מושפעים בין היתר מגובה המחזור, מספר המועסקים ואופי העסק.

כמו כן יש לבצע את כל פעולות סוף השנה השגרתיות, כגון: ספירת מלאי, קופה, ספירת רכוש וכד'.

מיזוגים ופיצולים

פורסמו בחוק מספר הקלות במיזוג פעילויות וחברות בבעלות זהה, דבר המקל על ביצוע עסקאות של כניסה ויציאה של בעלים בחברות.

 

במישור העמותות

מי אמר שעמותות פטורות ממיסים?

שאלה: בקרב המגזר החרדי ישנם הרבה מוסדות ציבור ומלכ"רים, מה היית ממליץ להם לקראת סיום השנה הקלנדרית?

חשוב לציין שמבחינת ההיבט המיסויי, מלכ"רים רבים חושבים שאין להם קשר למע"מ, אך יש שני היבטי מע"מ במלכ"רים: עמותות אינן מתחייבות במע"מ על הכנסותיהן, אבל על עסקאות אקראי שהן מבצעות הן מתחייבות במע"מ. כלומר עסקאות של מכירת טובין או מתן שירות בעל אופי מסחרי באקראי, וכן מכירת או השכרת מקרקעין. לקראת סיום השנה יש לערוך בדיקה רוחבית על עסקאות שהתהוו או צפויות לכך, ולוודא שהוגשו כל הדוחות הנדרשים.

כמו כן, עמותות שמחזורן מעל 20 מליון ₪ חייבות בדיווח מקוון למע"מ.

יש לשים לב כי סוגים מסוימים של נותני שירות או בעלי מקצועות מסוימים שעיקר הכנסתם ממשכורת או קצבה ואינם רשומים במע"מ כעוסקים, חובת תשלום המע"מ חלה על המלכ"ר. בשנת 2017 ניתנה החלטת מיסוי הקובעת כי תקנה זו אינה חלה על אלו שרשומים כעוסקים פטורים.

שירות מתושבי חוץ

עמותות המקבלות שירות מתושב חו"ל בחו"ל, כגון מגייס כספים, יש לשים לב כי גם במקרה זה חלה חשיפה במע"מ, ויש לבחון את חבות המל"כר בתשלום המע"מ על השירות שהתקבל. בנוסף, נושא שמעסיק עמותות רבות בימים אלו הוא חיפוש אחר מקורות הכנסה נוספים.

יש תמורה בעד התרומה

על מנת להגדיל את נפח התרומות, כדאי להגיש בקשה למס הכנסה לקבלת אישור לפי סעיף 46.

כיום, רשות המיסים ייעלה את התהליך והגבירה את השקיפות, כך שניתן לקבל אישור תוך פחות משנה מיום הגשת הבקשה במלואה.

מוסדות חינוך – האם אתם מקבלים כל מה שמגיע?

לגבי מוסדות חינוך, חשוב מאד לעשות בדיקה של מקסום התקציבים המתקבלים ממשרדי הממשלה השונים. וכמובן להיות ערוכים מראש לביקורות שכר מטעם משרד החינוך וביקורת בנושא העסקת עובדים של משרד הכלכלה.

רו"ח יואל טולדנו הוא שותף וראש אשכול BDO

* * *

BDO זיו האפט הינה פירמת ראיית חשבון וייעוץ עסקי הנמנית על חמש הפירמות הגדולות בישראל. הפירמה נוסדה בשנת 1983 כחלק מהרשת הבינלאומית BDO, ומפעילה שמונה סניפים ברחבי בארץ, וכמו כן דסק ישראלי בסין, הודו ויורואסיה.

הפירמה מעסיקה כיום בישראל כ-1,200 עובדים.

פירמת BDO זיו האפט רואה חשיבות רבה בהידוק הקשר עם המגזר הדתי והחרדי הנמצא בצמיחה מתמדת, ועל כן מעסיקה עשרות רבות של רואות חשבון, יועצות מס, מנהלות חשבונות וכלכלניות מהמגזר החרדי, בסניפים ייחודיים שהוקמו בערים בני ברק ומודיעין עילית, המותאמים הן לצרכיהן של המועסקות והן לצרכיהם של הלקוחות, מתוך הבנת עולם הערכים, והצרכים הייחודיים. יש ביכולתה של הפירמה להעניק שירותי ראיית חשבון, ייעוץ מס וייעוץ עסקי המותאמים ללקוחות המגזר.

בראש המגזר הדתי והחרדי עומד רו"ח יואל טולדנו, שותף וראש אשכול. לרו"ח יואל טולדנו ניסיון של למעלה מ-30 שנה בביקורת, בייעוץ מס ובייעוץ עסקי. יואל התמחה במפעלי תעשיה, חברות פרטיות וחברות ציבוריות.

אולם, בעשור האחרון שם יואל לעצמו ליעד לסייע ולעודד את הצמיחה הכלכלית במגזר החרדי בתחומי התעסוקה, העסקים והמגזר השלישי. מאז פתחה הפירמה שני סניפים יעודים למגזר בבני ברק ובמודיעין עילית, העוסקים בראיית חשבון וייעוץ לחברות, עסקים, גופים ממשלתיים, עמותות ומוסדות חינוך חרדיים.

תגיות:כלכלהמס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה