חדשות מדע וטכנולוגיה

בעקבות חומרי הדברה: האם יופסק זמזום הדבורים?

במחקר שערכו מדעני אוניברסיטת סטרלינג עלה, כי שימוש בחומרי הדברה גורם לנזק בחדק הדבורה, שעל ידו מלקטות הדבורים את הצוף, ומזמזמות להן. ד"ר וייטהורן: "ממצאים אלו חייבים להדליק נורה אדומה"

  • ח' כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במחקר שערכו מדעני אוניברסיטת סטרלינג עלה כי שימוש בחומרי הדברה ברמת מינון הדומה לשימוש הנעשה בשדות החקלאיים, גורם לנזק בחדק הדבורה, שעל ידו מלקטות הדבורים את הצוף ואבקת הפרחים, ומזמזמות להן.

במחקר שפורסם ב"בריטיש ג'ורנל", אומרת ד"ר פנלופה וייטהורן, שהובילה את המחקר: "התוצאה הראשונית של המחקר הוכיחה שינויים כמותיים, באיכות הזמזומים, שנוצרו על ידי דבורים שנחשפו לרמות ריאליסטיות של חומרי הדברה. הוכחנו במחקר כי דבורי דבש שעסקו בהאבקה ונחשפו לחומרי הדברה ניזוקו ביכולת רמת הזמזום שלהן וכן ביכולת נמוכה יותר של איסוף גרגירי אבקה". פרופ' ואלג'ו־מרין הוסיף: "לממצאים שלנו יש השלכות על ההשפעות של חומרי הדברה על אוכלוסיות דבורים, כמו גם על שירותי ההאבקה שהן מספקות לגידולי החקלאות. ממצאים אלו חייבים להדליק נורה אדומה מאחר שהפגיעה תהיה בכל מושבות הדבורים".

המחקר בדק את הזמזום בו משתמשות הדבורים להסרת האבקה מהפרחים בכדי לאסוף אותה. במחקר נבדקו גם מושבות דבורים באזור וכן דבורי "בומבוס" בחממות, ונערך מעקב אחר התנהגותן וזמזומן על ידי מיקרופונים זעירים, במקביל לשינוי תנאים של ההדברה.

לאחר שעות רבות של בחינת התנהגותן של הדבורים בתנאי הדברה שונים, החוקרים בדקו לעומק את האות הקולי שמיוצר תוך כדי השמעת הזמזום ואיסוף האבקה, על מנת לבדוק שינויים התנהגותיים, כמו כן את איכות הזמזום לאורך זמן.

החוקרים הגיעו למסקנה כי חשיפת הדבורים לחומרי הדברה במשך זמן ממושך, בדומה לרמת חומרי ההדברה הקיימים בענף החקלאות, שיבשה את היכולת של הדבורים בשימוש הזמזום המפיל את האבקה מן הפרח, ועל כן כמות האבקה שנוצרה הייתה פחותה מהרגיל.

תגיות:חדשות מדעחומרי הדברה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה