חדשות בריאות

כוויות? תוסף ויטמין D מסייע בהחלמה ומונע צלקות

מחקר חדש מצא כי פציינטים שסבלו מכוויות חמורות החלימו מהר יותר וטוב יותר עם רמות ויטמין ה-D שלהם היו גבוהות

  • י"ז חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תוספי ויטמין D יכולים לזרז את ההחלמה מכוויות, ולמנוע צלקות במקום הכוויה, כך מצא מחקר חדש של אוניברסיטת בירמינגהם הבריטית.

מחקרים קודמים כבר מצאו שוויטמין D מסייע בהפחתת דלקות, אודם, ונפיחות אחרי כוויות שמש, אולם במחקר של אוניברסיטת בירמינגהם נבדק האם הוויטמין יעיל גם לכוויות מסוגים אחרים.

החוקרים עקבו במשך שנה אחרי 38 פציינטים שסבלו מכוויות חמורות ומדדו את רמות הוויטמין D שלהם. הם מצאו שאלה שנהנו מרמות גבוהות של ויטמין D בגופם החלימו טוב יותר, עם פחות סבוכים ופחות צלקות. מצבם של אלה שרמת ויטמין ה-D בגופם היתה נמוכה מהמומלץ (ורוב האוכלוסייה, כך מראים נתונים, סובלת ממחסור בוויטמין הזה) היה מורכב הרבה יותר.

"רמות נמוכות של הוויטמין היו מזוהות עם תוצאות גרועות יותר בקרב פגועי כוויות, כולל עיכוב בהחלמת הפצעים, זיהומים מסכני חיים, ואפילו תמותה" אומרת פרופסור ג'אנט לורד, מעורכי המחקר.

מה שמסבך את המצב, היא מוסיפה, היא שכוויות חמורות מורידות דרסטית את רמות ויטמין ה-D בגוף. הסיבות לכך לא ברורות, והצוות של לורד מתכוון להקדיש את מחקרו הבא כדי לברר את הסוגיה הזו. בינתים, היא אומרת, "נתינת תוסף ויטמין D יכולה להיות דרך פשוטה, בטוחה וזולה לשפר את תוצאות הטיפול של נפגעי כוויות".

ויטמין D מזוהה עם חיזוק המערכת החיסונית ועם תכונות אנטי-בקטריאליות, מה שככל הנראה הופך אותו למגן בפני זיהומים, שהם אחד הסיכונים הגדולים של כוויות חמורות.

יצוין כי באנגליה, בה נערך המחקר, ההמלצה הרפואית לכל האוכלוסייה היא ליטול תוסף ויטמין D  לפחות במהלך חודשי החורף, שכן אין שום אפשרות לקלוט מספיק ויטמין D מקרני השמש בעונה הקרה. 

תגיות:כוויותויטמין d

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה