משמעות הצבעים בעולם הצומח

כבר לפני מאות שנים הבחין האדם כי קיים דמיון מפתיע בין צורתם של פירות, ירקות וצמחי-מרפא מסוימים, לאיברים בגוף האדם להם הם מועילים

אא
גם בעולם הצמחים, הולך ומתגלה בזמנינו הקשר שבין צבעם של הפרטים השונים, לבין תכונותיהם ותועלתם, במקביל למערכת הרוחנית של כל אחד מהצבעים.
מחקרים חדשים מגלים כי קבוצות פירות וירקות בצבע זהה, מכילה מרכיבים דומים של חומרי תזונה, הנדרשים לאדם מאד לשמירת בריאותו ולהתגוננות בפני מחלות. למשל: ירקות ופירות אדומים, כגון עגבניה, פלפל אדום, אבטיח, אשכולית אדומה, תות שדה, רימון, וענבים שחורים,[1]הינם בריאים ללב ומועילים למערכת הדם כיון שהם מכילים כמות גדולה של נוגדי-חמצון. ואילו הירקות הלבנים כגון בצל, צנון, לפת ושום מועילים לחיסון הגוף ולהשמדת חיידקים; בפרט השום, המכונה ברפואה האלטרנטיבית ‘אנטיביוטיקה טבעית´. הרי לנו שפעולות האדום והלבן בעולם הצומח, מקבילות לפעולות האדום והלבן שבכדוריות הדם, והכל במקביל לשורשיהם הרוחניים.
המתבונן בעולם הטבע, יוכל למצוא רמז מעניין לקשר שבין צבעם של הירקות והפירות השונים, לבין תועלתם לחלקים מסוימים בגוף האדם:
הירקות הצהובים, כגון תירס, שעועית צהובה, ופלפל צהוב, מועילים לבריאות העיניים, וצבעם הצהוב דומה לצבע האור אשר באמצעותו העיניים רואות.
הירקות בעלי הצבע הירוק, כגון כרוב, חסה, ופטרוזיליה, מעוררים בגוף אדם אנזימים הלוחמים במחלות ממאירות, ככל הירוק שבטבע, המסלק רעלים ומטהר את האוויר באמצעות תהליך הפוטוסינטזה ושומר על איכות הסביבה.
הירקות והפירות הכתומים, כגון גזר, דלעת, משמש, ומנגו, מועילים לבריאות העור, שצבעו קרוב לכתום.
נפלא הדבר שאפילו צורת הפירות, מרמזת על תועלתם לאיבר המסויים בגוף האדם, בהיותם דומים במראם לאותו איבר. כמובא בהרחבה בצמד העמודים הבא. דבר המצביע כבדרך אגב, על הבורא האחד שברא את כל הפרטים הקיימים בעולם והטמין בהם רמזים נפלאים הנחשפים בפני המתבונן בהם.
אכן, בריאה נפלאה והרמונית, שכל מרכיביה מכריזים כאחד על הבורא האחד: “מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ ה´! כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ".[2]
 
כבר לפני מאות שנים הבחין האדם כי קיים דמיון מפתיע בין צורתם של פירות, ירקות וצמחי-מרפא מסוימים, לאיברים בגוף האדם להם הם מועילים. מידע זה נחקר לפני מאות שנים על ידי החוקרים גָלֶנוֹס, פָּארַאצֶלסוּס, ו-בּוֹם, ונודע בשם "תורת החתימות" (Doctrine of Signatures). מאוחר יותר נעשה שימוש רב בעיקרון זה בשיטה הרפואית "הומיאופתיה". 
ובזמננו - לדעת ד"ר בראדלי בנט מהאוניברסיטה הבינלאומית בפלורידה,[3] אמנם תורת החתימות אינה ´הוכחה´ שצמח זה מסוים מועיל לאיבר מסוים, אבל יש לה חשיבות רבה ברחבי העולם כעזר חזותי לזכירת התכונות המועילות שבצמחים. בפרט לאוכלוסיות במדינות בלתי מפותחות שאין להן גישה למקורות מידע מדעיים, ולהן תורת החתימות חשובה מאוד ככלי לזכור מהן מעלותיו וסגולותיו של צמח זה או אחר.
הנה מספר דוגמאות:
גזר - פרוסת גזר נראית כמו עינו של האדם. נראים בה בבירור האישון, הקשתית ורשת הקווים שסביבם. במחקרים מדעיים הוכח שהגזר בריא מאד לעיניים. אכילתו תורמת לשיפור בזרימת הדם בעיניים ומועילה מאד לתפקודן.[4]
עגבניה - העגבניה הטבעית מחולקת לארבעה תאים וצבעה אדום. גם ללב ארבעה תאים והוא בצבע אדום. ואכן, מחקרים שנעשו אודות השפעת העגבניה על גוף האדם העלו כי היא מועילה לבריאות הלב - בפרט על ידי הליקופן[5] - ולניקוי הדם.
ענבים - כל ענב אדום נראה כמו תא דם בודד בהגדלה רבה. בנוסף, אשכול ענבים כהים מזכיר בצורתו ובצבעו את צורת וצבע הלב. מחקרים[6] הוכיחו בבירור שגם לענבים הכהים תפקיד נכבד בבריאות הלב ובניקוי הדם.
אגוזמלך - הדמיון שבין צורת המוח לבין צורת אגוז מלך הוא פשוט מדהים. האגוז נראה כמו מוח מיניאטורי, המחולק לשני חצאים - אונה ימנית ואונה שמאלית, כשהוא מונח בתוך עצם הגולגולת. אפילו הקמטים והקיפולים דומים לקליפת המוח (קורטקס). באגוז ישנם גם מח עליון ותחתון. היום ידוע שהאגוז מכיל סרוטונין וויטמינים החשובים למוח, ובמחקרים הוכח שתמצית ממנו עוזרת לתפקוד תקין יותר של מוחם של חולי אלצהיימר.[7]
שעועיתאדומה - נראית כצורת כליה ולפי הרפואה הסינית אכילתה מחזקת מאד את תפקוד הכליות אצל אדם בריא. מאידך, לחולי כליות אסורה אכילת שעועית, משום שבשעועית ישנו חומר טבעי בשם פוספט, האסור לחולי כליות.
תפוחאדמהמתוק - נראה בצורתו כמו בלוטת הלבלב. ואכן, אכילת תפוח אדמה מתוק מועילה לחולי סכרת [אשר כידוע, מחלתם נובעת מפגיעה בתפקוד הלבלב], משום שהוא מסייע לייצב ולהסדיר את משק הסוכר והאינסולין בגוף.
בצל - נראה כמו תא גוף בודד בהגדלה רבה. הבצל ידוע ברפואה הטבעית כמסייע לנקות את תאי הגוף מחומרי פסולת.
אבוקדו - לאבוקדו עם הגלעין שבתוכו צורה של בית גידול העובר. לאחר חיתוכו, חציו נראה עם עובר וחציו ללא עובר. ואכן, ברפואה הטבעית האבוקדו ידוע כמסייע למניעת מחלת סרטן הנשים, מאזן הורמונים ומזרז את ההחלמה לאחר לידה. ומעניין, מעת פריחת פרח האבוקדו (באביב) ועד הבשלת הפרי (בחורף) חולפים בדיוק תשעה חודשים...
תאנים - התאנים צומחים בזוגות ומלאים בזרעים. אכילת תאנים התבררה כמסייעת למניעת עקרות בגבר.


[1] ראה לעיל שהשחור והאדום קרובים בשורשם הרוחני.
[2] תהילים קד, כד.
[3] Bradley C. Bennett, ´Doctrine of Signatures: An Explanation of Medicinal Plant Discovery or Dissemination of Knowledge?´, Economic Botany, Vol. 61, No. 3. (1 September 2007), pp. 246-255.
[4] ´A randomized, placebo-controlled, clinical trial of high-dose supplementation with vitamins C and E, beta carotene, and zinc for age-related macular degeneration and vision loss: AREDS report No 8.´ Arch Ophthalmol 2001;119:1417-36
מחקר אחר שהסיק שאין לויטמינים ולאנטיאוקסידנטים שבגזר השפעה על העיניים, התברר כשגוי, לאחר שנערך באנשים שבתזונתם הייתה כבר כמות מספקת של החומרים הללו, כך שהכמות שהוספה לתזונתם במחקר לא יכלה מלכתחילה להשפיע. (ד"ר Sachin M Salvi, בתגובה למאמר בירחון הרפואי הבריטי BMJ, ב-15 באוקטובר 2007).
[5]  ´Lycopene and Myocardial Infarction Risk in the EURAMIC Study´. Am. Jo. of Epidemiology Vol. 146, No. 8: 618-626
[6]  ´Pterostilbene, a New Agonist for the Peroxisome Proliferator-Activated Receptor Alpha Isoform, Lowers Plasma Lipoproteins and Cholesterol in Hypercholesterolemic Hamster.´ J. of Agricultural and Food Chemistry, May 1, 2005.
[7] במחקר שפורסם ב-2004 על ידי Chauhan et al במוסד למחקר בסיסי בנכויות מתפתחות, ניו יורק (NYS Inst. for Basic Research in Developmental Disabilities).

 

תגיות:מפתחות לחיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה