חדשות בארץ

נדחו הערעורים במשפט אזריה: גזר הדין יישאר על 18 חודש

נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, השופט דורון פיילס, דחה את הערעורים שהוגשו במשפטו של אלאור אזריה. גזר הדין יישאר על 18 חודשי מאסר בפועל

  • ז' אב התשע"ז
אלאור אזריה ואביו (צילום: פלאש 90)אלאור אזריה ואביו (צילום: פלאש 90)
אא

ראש הרכב השופטים, אלוף דורון פיילס, דחה היום בצהריים (ראשון) את הערעורים שהוגשו במשפטו של אלאור אזריה. גזר הדין יישאר על 18 חודשי מאסר בפועל. 

נשיא בית הדין, השופט דורון פיילס, פירט בהכרעת הדין את התייחסות השופטים לחלקי הערעור השונים, אשר הוצגו בפני בית הדין על ידי סנגורו, עו"ד יורם שפטל.

בפתח הדיון אמר השופט כי נדחו בקשותיו של אזריה להגיש ראיות חדשות. "אין בראיות שביקש משקל שיכול לשנות את תוצאות המשפט ואין להן נגיעה לשאלות שבמחלוקת", אמר פיילס. "בית הדין לערעורים מתערב רק במקרים חריגים שונים". יודיע בית הדין הצבאי לערעורים בקריה בתל אביב את ההכרעה בעניינו של אלאור אזריה.

בדבריו, קבע השופט פיילס כי לא נמצאה סיבה לפקפק באמינותו של הלוחם ת' שהעיד כי שמע את אזריה אומר לאחר לפני הירי, כי המחבל פצע את חברו והוא צריך למות, "זו אמירה משמעותית".

השופט דחה את הטענות השונות שנטענו בחקירה הנגדית של רב"ט ת' וקבע כי העדות אמינה למרות חוסר הבהירות באשר לנוסח המדויק של המשפט אותו אמר אזריה. "אפשר להסתמך על רוח הדברים כפי שפסק בית הדין. גרסתו של רב"ט ת' היא גרסה אחידה ורציפה. אנו לא מקבלים את הטענה שת"מ בדה את עדותו כדי להתיישר עם גישת הרמטכ"ל". עוד הוסיף השופט כי "בשום שלב, למרות השינוי בגרסאותיו, לא אמר המערער כי רב"ט ת' משקר בעדותו".

השופט התייחס לשתי עדויות נוספות של לוחמים נוספים אשר העידו על אמירות דומות מצידו של אזריה, "העובדה שיש מספר עדים שמסרו דברים דומים מעלה כי אין מדובר בעדויות מתואמות", אמר. עוד אמר השופט כי "אין שום הוכחה לטענת ההגנה שהייתה השפעה של האמירות של שר הביטחון ובכירים אחרים על מהלך המשפט".

בהמשך הכרעת הדין מתייחס השופט פיילס לסרטונים השונים שהוצגו בבית הדין הצבאי, ולמידע שניתן להפיק מהם.

בית הדין הוסיף לדון בעדותו של סגן מפקד הפלוגה, רב סרן נאמן, לפיה אלאור אמר לו שירה במחבל כי הוא זז, וציין כי מדובר בעדות בעייתית שיש בעייה באמינותה.

עוד התייחס השופט לגרסתו של אזריה עצמו. "לאורך החקירה, התקשה המערער להציג עמדה אחת עקבית. המערער שינה גרסאות", אמר. "אמירותיו של המערער במצ"ח הראו כי לכל אורך החקירה התקשה להעמיד גרסה אחת קוהרנטית. יש בכך כדי להצביע על חוסר מהימנותה ולחזק את ראיות התביעה". עוד ציין השופט כי אזריה כבש חלק ניכר מעדותו, וסבר כי הדבר נעשה במטרה להתאים את עדותו למידע שיעלה נגדו במהלך המשפט.

השופט פיילס דחה את טענתו של אזריה בנוגע לחשש מהסכין. "בדקנו את הטענה שהסכין הייתה קרובה לידי המחבל ולמדנו שהיא לא הייתה קרובה. מצפייה בסרטונים למדנו שהסכין לא הייתה קרובה עד שהאזרח עופר אוחנה בעט אותה לכיוונו", אמר השופט.

השופט שלל לחלוטין את האפשרות שאזריה חשש ממטען על גופו של המחבל. "המערער לא פעל כאדם החושש לחייו", קבע, כאשר הוא מתבסס, בין היתר, על התנהגותו של אזריה בזירה, הסרת הקסדה בנחת לפני הירי ומראהו של אזריה מיד לאחר הירי ובהמשך אותו בוקר.

בית הדין קבע באופן נחרץ כי "אזריה פעל בניגוד מוחלט להוראות פתיחה באש", והדגיש, "הזירה מלמדת כי לא היתה סכנה".

השופט התייחס גם לטענה של ההגנה מן הצדק אשר הובאה בהשוואה לשלושה אירועים שונים שהובאו בפני בית הדין. "מדובר באירועים שנסיבותיהם ומאפייניהם שונים מהמקרה הנוכחי", קבע.

השופט הוסיף והתייחס לטענה, לפיה בכירי צה"ל והמערכת הפוליטית זיהמו את ההליך. "לאורך החקירה סוקרה הפרשה בהרחבה וכל עוד זה לא חורג את המקובל בחוק זה במסגרת זכות הציבור לדעת". עם זאת השופטים מותחים ביקורת על אישי ציבור וסנגורי הנאשם על התבטאויות ש"פוגעות בהליך השיפוטי".

עוד אמר השופט כי "מוטב שהאמירה על קידום השופטים מהערכאה הקודמת לא הייתה נשמעת. יש בה הוצאת לשון הרע. בית הדין המחוזי פעל ביושר, בדקדקנות תוך כדי ירידה לפרטים וללא משוא פנים".

"צה"ל איננו מיליציה פורעת חוק אלא צבא של מדינה מתוקנת", אמר השופט, וציטט את ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, שאמר: "הנשק העיקרי של הצבא הוא כוחו המוסרי. החוסן המוסרי של צה"ל הוא הבסיס לחוסנו הצבאי".

בשלב זה הודיעו השופטים כי החליטו, כאמור, לדחות את הערעור על הרשעתו של אזריה בהריגה ועל הרשעתו בעבירה של התנהגות בלתי הולמת, וגזר הדין יישאר על 18 חודשי מאסר בפועל.

תגיות:הכרעהבית הדיןאלאור אזריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה