חדשות כלכלה

שפל של שנתיים וחצי: הדולר צנח ל-3.548 שקלים

הסיבות לחולשת הדולר בעולם בכלל ובישראל בפרט מגוונות. מדובר בסכנה מידית לאלפי מפעלים ולעשרות אלפי מועסקים בתעשייה

  • י"ב סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הדולר היציג נקבע ברמת שפל של יותר משנתיים וחצי – 3.548 שקלים. הדולר רשם ירידה של 0.3% מול השקל. שערו היציג של היורו נקבע על 3.988 שקלים, ירידה של 0.2%.

הסיבות לחולשת הדולר בעולם בכלל ובישראל בפרט מגוונות, אך נראה כי דו"ח התעסוקה החלש שפורסם בסוף השבוע בארה"ב הפחית את הסיכויים להעלאת ריבית על ידי הפדרל ריזרב כבר החודש, ובהמשך השנה.

היחלשות הדולר והיורו מהווה סכנה מידית לאלפי מפעלים ולעשרות אלפי מועסקים בתעשייה. מתחילת 2015 ועד ל-2.6.2017 נחלש סל המטבעות הנומינלי האפקטיבי בשיעור של כ-15.5% ביחס לשקל. שער הדולר נחלש בכ-8.5% ביחס לשקל. שער האירו נחלש בכ-15.4% ביחס לשקל.

התחזקות השקל פוגעת קשה ביצואנים כי היא מייקרת את התוצרת המקומית בדולרים, ביורו ובליש"ט. ייקור התוצרת הישראלית פוגע בכושר התחרות והיצואנים כדי שלא לאבד שווקים, סופגים את ההתייקרות ומקטינים את מתח הרווחים שלהם. במקרים מסוימים הם גם מוכנים לסבול הפסדים, העיקר שלא לאבד שווקים – כי יצואן שאיבד שוק לא יכול לחזור אליו.

לפי נתוני התאחדות התעשיינים, העלייה בשער השקל במהלך 2017 "אכלה" כשליש ממתח הרווחים של היצואן הישראלי. המשק הישראלי נפגע מהעלייה בשער השקל, גם משום שיצואנים רבים מעבירים קווי ייצור לחו"ל, למקומות שבהם עלות הייצור נמוכה יותר. קו ייצור שעובר למדינה זרה פירושו פחות מקומות עבודה, במיוחד בפריפריה, שבה נמצאים חלק גדול ממפעלים אלו.

על רקע המשך היחלשות הדולר והיורו והפגיעה הדרמטית בתעשייה הישראלית, קורא נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש לראש הממשלה ולשר האוצר לזמן דיון דחוף בממשלה. זאת במטרה לגבש אסטרטגיה כלכלית ממשלתית, אשר תעניק סיוע מידי למפעלי התעשייה.

"ירידת ערך הדולר פוגעת באופן ישיר במשק הישראלי, בתעשייה ובעשרות אלפי העובדים במשק", אמר ברוש. "בשל המשבר המתמשך בשערי המט"ח, נוצרה סכנה ממשית להמשך פעילותן של חברות תעשייה ישראליות, כאשר המפעלים הישראלים מתקשים לשמור על מחירים תחרותיים וכתוצאה מכך מאבדים לקוחות בכל רחבי העולם. מפעלים רבים גם מוותרים על פעילויות ייצור, ובחלק מהמקרים אף בוחרים להקים פעילויות ייצור חדשות במדינות האירופאיות ואף בארה"ב".

תגיות:דולרכלכלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה