ותן חלקנו

ותן חלקנו: אויבים או שניים שמחפשים אחר האמת?

ַחִפּוּשׂ אַחַר הָאֱמֶת הוּא דָבָר נִפְלָא. וּכְמוֹ בְכָל דָּבָר נִפְלָא, יֵשׁ גַּם מִמָּה לְהִזָּהֵר. עַל כָּךְ - בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • י"ט אייר התשע"ז
אא

וְאוֹמֵר: "כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים"… וְאוֹמֵר: "אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם, לֹא יֵבוֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר". מַאי "אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר"? אָמַר רַבִּי חִיָּא בַּר אַבָּא: אֲפִלּוּ הָאָב וּבְנוֹ, הָרַב וְתַלְמִידוֹ, שֶׁעוֹסְקִין בַּתּוֹרָה בְּשַׁעַר אֶחָד, נַעֲשִׂים אוֹיְבִים זֶה אֶת זֶה, וְאֵינָם זָזִים מִשָּׁם עַד שֶׁנַּעֲשִׂים אוֹהֲבִים זֶה אֶת זֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "אֶת וָהֵב בְּסוּפָה", אַל תִּקְרֵי "בְּסוּפָה" אֶלָּא בְסוֹפָהּ (קידושין דף ל/ב)

 

הַגְּמָרָא מְבִיאָה בָרַיְתָא עַל לִמּוּד הַתַּלְמִידִים בִּימֵי הַנְּעוּרִים.

נֶאֱמַר בִּתְהִלִּים: "כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים".

"בְּנֵי הַנְּעוּרִים" הֵם תַּלְמִידָיו שֶׁל הָאָדָם הַקְּרוּיִין בָּנָיו . הַפָּסוּק מַשְׁוֶה אֶת בְּנֵי הַנְּעוּרִים לְחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר הַיּוֹרֶה אוֹתָם עַל אוֹיְבָיו; כְּשֵׁם שֶׁחִצֵּי הַלּוֹחֵם שְׁנוּנִים וְחַדִּים, כָּךְ לִמּוּדָם שֶׁל הַתַּלְמִידִים צָרִיךְ לִהְיוֹת שָׁנוּן וּמְחֻדָּד.

הַפָּסוּק מַמְשִׁיךְ: "אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם, לֹא "יֵבוֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר" - אַשְׁרֵי הָרַב "אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם" - אַשְׁפָּתוֹ הוּא כְּלִי הַקִּבּוּל שֶׁל הַחִצִּים. אַשְׁרֵי הָרַב אֲשֶׁר רַבִּים הֵם תַּלְמִידָיו הַשְּׁנוּנִים כְּחִצִּים , לְפִי שֶׁתַּלְמִידָיו לֹא יֵבוֹשׁוּ בַּשָּׁעָה שֶׁיִּתְנַצְּחוּ בְּדִבְרֵי תוֹרָה עִם תַּלְמִידֵי חֲכָמִים.

רמ"ה  כּוֹתֵב כִּי הַבָּרַיְתָא כּוֹרֶכֶת אֶת שִׁנּוּן הַתּוֹרָה עִם גִּיל הַנְּעוּרִים, לְפִי שֶׁעִקַּר הַשִּׁנּוּן וְהַחִדּוּד הוּא בִתְקוּפַת הַנַּעֲרוּת, וְהֶעָמֵל בְּשָׁנִים אֵלֶּה תַּלְמוּדוֹ מִתְקַיֵּם בְּיָדוֹ.

מַדּוּעַ תַּלְמִידֵי הַחֲכָמִים מְכֻנִּים "אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר"?

אָמַר רַבִּי חִיָּא בַּר אַבָּא: מִפְּנֵי שֶׁאֲפִלּוּ אָב וּבְנוֹ, רַב וְתַלְמִידוֹ, הָאוֹהֲבִים זֶה אֶת זֶה - כַּאֲשֶׁר הֵם יוֹשְׁבִים "בַּשַּׁעַר" (דֶּרֶךְ הַחֲכָמִים וְהַשּׁוֹפְטִים הָיְתָה לָשֶׁבֶת בְּשַׁעַר הָעִיר ) וְעוֹסְקִים יַחַד בַּתּוֹרָה, הֵם כְּאוֹיְבִים זֶה לָזֶה, בְּהַקְשׁוֹתָם קֻשְׁיוֹת, הָאֶחָד עַל דִּבְרֵי רֵעֵהוּ, וְאִם אֵין דִּבְרֵיהֶם מִתְקַבְּלִים זֶה עַל לִבּוֹ שֶׁל זֶה הֲרֵי הֵם כְּאוֹיְבִים בְּמִלְחַמְתָּהּ שֶׁל תּוֹרָה! בְּרַם, אֵינָם זָזִים מִשָּׁם עַד שֶׁנַּעֲשִׂים אוֹהֲבִים זֶה לָזֶה מִתּוֹךְ שֶׁמַּגִּיעִים לְחֵקֶר הָאֱמֶת וּלְדֵעָה אַחַת, מִפְּנֵי שֶׁמִּלְחַמְתָּם אֵינָהּ לְשֵׁם קִנְטוּר וְהִתְנַצְּחוּת עַל הַזּוּלַת, כִּי אִם לְשֵׁם יְדִיעַת הַתּוֹרָה עַל בֻּרְיָהּ, וְלִשְׁנֵיהֶם מַטָּרָה אַחַת , שֶׁנֶּאֱמַר : "עַל כֵּן יֵאָמַר בְּסֵפֶר מִלְחֲמֹת ה' אֶת וָהֵב בְּסוּפָה" כְּאִלּוּ נֶאֱמַר 'בְּסוֹפָהּ', (מִלְּשׁוֹן סוֹף), כְּלוֹמַר: מִלְחֶמֶת ה' בַּהֲבָנַת דִּבְרֵי סֵפֶר הַתּוֹרָה, סוֹפָה לְהִסְתַּיֵּם בְּ"וָהֵב" - אַהֲבָה גְמוּרָה; הוֹאִיל וְאֵין מַחֲלֻקְתָּם לְשֵׁם הִתְנַצְּחוּת וְקִנְטוּר, אֶלָּא שְׁנֵיהֶם מְכַוְּנִים לְהוֹצִיא אֶת הַדָּבָר לַאֲמִתּוֹ, סוֹפָם לְהַסְכִּים לְדַעַת אֶחָת.

בַּעַל "תּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב"  כּוֹתֵב, כִּי סְגֻלָּה מְיֻחֶדֶת יֵשׁ בַּתּוֹרָה, שֶׁהִיא מַרְבָּה שָׁלוֹם בֵּין תַּלְמִידֵי הַחֲכָמִים הָעוֹסְקִים בָּהּ.

* * *

הָאָדָם הוּא יְצוּר שֶׁאֵינוֹ נָח עַל שְׁמָרָיו, הוּא תָר אַחַר הָרִים וּגְבָעוֹת, חוֹתֵר לָדַעַת מַה בַּיָּם וּמָה מִתַּחַת לַיָּם, בַּמִּדְבָּרִיּוֹת וּבַיְשִׁימוֹן, הוּא צוֹפֶה, בּוֹדֵק וְחוֹקֵר גַּלַקְסְיוֹת מְרֻחָקוֹת מֵאוֹת שְׁנוֹת אוֹר מִכַּדּוּר הָאָרֶץ, מַפְלִיג לַיָּרֵחַ, שׁוֹלֵחַ גַּשָּׁשִׁיּוֹת לַמַּאֲדִים. הָאֱנוֹשׁוּת כֻּלָּהּ נְתוּנָה בְּתַהֲלִיךְ חִפּוּשׂ מַתְמִיד וּבִלְתִּי פוֹסֵק. חֲבֵרִים, מַשֶּׁהוּ לֹא רָגוּעַ בְּכַדּוּר הָאָרֶץ. מַדּוּעַ אָנוּ חַסְרֵי שַׁלְוָה וּמָנוֹחַ? לְמִי דְּרוּשִׁים הַחִפּוּשִׂים הַבִּלְתִּי-נִגְמָרִים אַחֲרֵי הָאֵין סוֹף? יוֹנָה מָצְאָה בוֹ מָנוֹחַ - וּבְנֵי הָאָדָם?

רַבִּי צָדוֹק הַכֹּהֵן מִלּוּבְּלִין, זיע"א, כּוֹתֵב, כִּי הקב"ה נָטַע בָּנוּ אֶת יֵצֶר הַחִפּוּשׂ, כְּדֵי שֶׁנְּחַפֵּשׂ אַחַר הָאֱמֶת ! כְּדֵי שֶׁנְּגַלֶּה אֶת מְצִיאוּתוֹ, כְּדֵי שֶׁנַּחְקֹר אַחַר רְצוֹנוֹ בַּתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, כְּדֵי שֶׁנָּתוּר אַחֲרֵי הָאֱמוּנָה, כְּדֵי שֶׁנַּפְשֵׁנוּ תַחְפֹּץ לִלְמֹד בְּעִיּוּן וּבְאַהֲבָה בְּמַטָּרָה לְחַפֵּשׂ אַחַר הֲבָנַת הַסֻּגְיָה. חִפּוּשׂ הָאֱמֶת.

הַחִפּוּשׂ אַחַר הָאֱמֶת חָשׁוּב מְאֹד, וּמִפְּנֵי שֶׁהוּא חָשׁוּב כָּל כָּךְ, יָכוֹל הָאָדָם בְּטָעוּת לִמְצֹא סִפּוּק בְּעֶצֶם הַחִפּוּשׂ וְהַחֲקִירָה, יָפִיק הַרְגָּשָׁה טוֹבָה מִן הָעֻבְדָּה שֶׁהוּא אֵינוֹ נָח עַל שְׁמָרָיו אֶלָּא מְחַפֵּשׂ אַחַר הָאֱמֶת. בְּרַם, עָלָיו לְהַקְפִּיד שֶׁלֹּא לָתֵת לִתְחוּשָׁה זוֹ לְרַמּוֹתוֹ שֶׁכִּבְיָכוֹל הִגִּיעַ אֶל הַמַּטָּרָה, אַף אִם בְּפֹעַל לֹא יְיַשֵּׂם אֶת תּוֹצְאוֹת חִפּוּשׂוֹ. הַחִפּוּשׂ הוּא אֶמְצָעִי שֶׁאִי אֶפְשָׁר בִּלְעָדָיו, אֲבָל אִי אֶפְשָׁר לְהִסְתַּפֵּק רַק בּוֹ.

פַּעַם אַחַת הִזְדַּמֵּן הַסַּבָּא מִנּוֹבַרְדּוֹק, רַבִּי יוֹסֵף יוּזְל הוּרְוִויץ זצ"ל לְאַכְסַנְיָה שֶׁבָּהּ הָיָה יְהוּדִי שֶׁבִּקֵּשׁ לְשׂוֹחֵחַ אִתּוֹ, וְנִכְנַס עִמּוֹ בְּוִכּוּחַ חָרִיף עַל עִנְיְנֵי דָּת וֶאֱמוּנָה. בְּאֶמְצַע הַדִּיּוּן הִבְחִין רַבִּי יוּזְל שֶׁבֶּן שִׂיחוֹ מְצַוֶּה עַל עֶגְלוֹנוֹ לְהָכִין אֶת הַסּוּסִים כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ מוּכָנִים לִנְסִיעָה בַּשָּׁעָה הַיְעוּדָה. מִיָּד הִפְסִיק רַבִּי יוּזְל אֶת הַדִּיּוּן וְעָסַק בְּעִנְיָנָיו.

תָּמַהּ הַיְּהוּדִי לְפֵשֶׁר הִתְנַהֲגוּתוֹ, וְרַבִּי יוּזְל הֵשִׁיב לוֹ: אֵינֶנִּי מִתְוַכֵּחַ לְשֵׁם וִכּוּחַ, לְצִחְצוּחַ הַמִּלִּים וּלְשִׂיחַת סְרָק. אִם כַּוָּנָתְךָ לְוִכּוּחַ כְּדֵי לְהַגִּיעַ לְחֵקֶר הָאֱמֶת, אֵיךְ הִנְּךְ מְצַוֶּה לְהָכִין אֶת הַסּוּסִים לְשָׁעָה מְסֻיֶּמֶת כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ בְּדַרְכְּךָ לְמָקוֹם פְּלוֹנִי? הֲרֵי יִתָּכֵן שֶׁאַחֲרֵי הַוִּכּוּחַ תַּסִּיק שֶׁעָלֶיךָ לִפְרֹשׁ מִדַּרְכְּךָ וְלָלֶכֶת לְדֶרֶךְ אַחֶרֶת! אֵין זֹאת אֶלָּא שֶׁמֵּרֹאשׁ הֶחְלַטְתָּ מַהִי דַרְכְּךָ, וְלֹא בָא הַוִּכּוּחַ אֶלָּא לְפִטְפּוּטֵי דְבָרִים בְּעָלְמָא, לְבִלּוּי הַזְּמָן.

לְכָךְ אֵין לִי פְּנָאי.

רַבִּי יוּזְל, אֲבִי יְשִׁיבוֹת נוֹבְהַרְדּוֹק, הִנְחָה תָמִיד אֶת שׁוֹמְעֵי לִקְחוֹ, כִּי אִם תּוֹצְאוֹתָיו שֶׁל דִּיּוּן מְבִיאִים לִידֵי גִלּוּי יְדִיעָה, עַל הָאָדָם לְשַׁנּוֹת אֶת דַּרְכּוֹ תֵּכֶף וּמִיָּד וּלְקַיֵּם אֶת הָאֱמֶת הַמֻּשֶּׂגֶת.

מתוך ספרון הלימוד היומי "ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן.

תגיות:ותן חלקנואויבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה