חדשות בארץ

העברת השגרירות לירושלים מעוררת סערה בעולם הערבי

בכירים ברשות הפלסטינית, בירדן, בחמאס ובפתח, מתקוממים נגד המהלך של העברת השגרירות לירושלים, ומבהירים כי למהלך תהיינה השלכות חמורות

ג’יבריל רג’וב (צילום: פלאש 90)ג’יבריל רג’וב (צילום: פלאש 90)
אא

ג'יבריל רג'וב, אחד מן האנשים החזקים ביותר בארגון הפתח וחבר הוועדה המרכזית בארגון, אמר בראיון כי ההעברה של השגרירות מתל אביב לירושלים מהווה הכרזת מלחמה על המוסלמים. רג'וב טוען כי לא יתכן שארה"ב תספק ליהודים מפתח לאתרים הקדושים למוסלמים ולנוצרים בירושלים, וכי יהיו לכך השלכות חמורות. הצעד הזה, לטענתו, מסוכן, וסותר הן את החלטות האו"ם והן את המדיניות של ארה"ב מאז שנת '67. רג'וב הצהיר כי לא יניפו דגל לבן, ולא ייכנעו לנתניהו או לטראמפ.

לא רק רג'וב נוקט במילים חריפות שכאלה. משפטים דומים נשמעו לאחרונה גם מפיהם של בכירים אחרים בפתח, בחמאס ובראשות הפלסטינית. גורמים פלסטיניים טוענים שלהעברת השגרירות לירושלים תהיינה השלכות משמעותיות. לדבריהם, כבר קיימת החלטה ברשות הפלסטינית כי אם העברת השגרירות אכן תתבצע, אש"ף לא יכיר עוד במדינת ישראל או בהסכמי אוסלו, והתיאומים הביטחוניים הקיימים כיום יסתיימו.

במדינות אחרות בעולם הערבי, גם כאלה שנמצאות בקשרים טובים עם מדינת ישראל ואשר נחשבות למדינות מתונות, נשמעות גם כן קריאות נגד הצעד המדובר. ירדן, למשל, הצהירה כי מדובר בחציית קו אדום. בית המלוכה ההאשמי הוא זה אשר מופקד כשומר של מסגד אל אקצא, כך שהעברת השגרירות לירושלים מהווה פגיעה בסמכויות של עמאן ובמעמדה בירושלים. גם ערב הסעודית שגרה קריאות נגד ההחלטה.

אתמול נערכה פגישה בין יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן לבין המלך עבדאללה. סביר להניח שנושא העברת השגרירות היווה את אחד הנושאים המרכזיים בשיחתם.

אבו מאזן (צילום: פלאש 90)אבו מאזן (צילום: פלאש 90)

הנהגת אש"ף אמורה להתכנס כבר היום, ולדון בהשלכות של העברת השגרירות לירושלים, ובאפשרויות הפעולה. פתח עתידה להוביל הפגנות בשטח, במקרה שבו אכן תתקבל ההצעה להעביר את השגרירות לירושלים.

אך החשש האמיתי בארץ אינו מהפגנות ספונטניות, אלא מהתארגנות מסודרת של התקוממות. על מנת למנוע התקוממות והפגנות ספונטאנית, ככל הנראה ישראל תצטרך את העזרה של ירדן ושל הרשות הפלסטינית. אך היות ששתיהן, יחד עם הארגונים הפלסטיניים, מאוחדות בדעתן נגד העברת השגרירות, יתכן מאד שעזרה זו לא תגיע כלל. לרשות הפלסטינית לא יהיה אינטרס לשכך את המהומות ולשמור על השקט, בשל המהלך הדרמטי, לטענתה, של העברת השגרירות.

אך למרות שפע הקולות המתנגדים, ישנם בכירים פלסטיניים שאינם ממהרים להכריז הכרזות דרמטיות. בצמרת רמאללה ישנם הטוענים כי העיכוב של הבית הלבן במימוש ההחלטה, מצביע למעשה על אי רצונה של ארה"ב לקדם את המהלך של העברת השגרירות, בעיקר משום שגם בישראל ישנם המתנגדים למהלך והתוהים על נחיצותו.

כך או אחרת, נושא זה עתיד להיות משמעותי מאד בחודשים הקרובים. מלך רדן אמור להיפגש בקרוב עם דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, ולנסות להניא אותו מקידום המהלך. לאחר מכן, בחודש מרץ הקרוב, אמורה להתקיים הפסגה הערבית, והפעם בעמאן. גם כאן, ירדן צפויה להוביל מחאה נגד המהלך.

הנשיא לשעבר, אובמה, חתם על דחייה לגבי העברת השגרירות לירושלים. תוקפה של חתימה זו יסתיים בסוף חודש אפריל, ועד אז, דברים רבים עשויים להשתנות.

תגיות:הרשות הפלסטיניתחמאסשגרירות ירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה