חדשות בעולם

צעד תמוה נוסף של ממשל אובמה: ביטול הסנקציות נגד סודאן

נשיא ארה"ב היוצא ברק אובמה מנצל את השבוע האחרון שנותר לו עד תום תקופת נשיאותו, ומותיר את חותמו על דפי ההיסטוריה באמצעות מגוון החלטות תמוהות ומקוממות

  • י"ז טבת התשע"ז
ברק אובמה (צילום: shutterstock)ברק אובמה (צילום: shutterstock)
אא

ברק אובמה מנצל את השבוע האחרון לנשיאותו וממשיך לפגוע בישראל. ביום שישי האחרון חתם אובמה על "צו נשיאותי" חדש, בו הוא מקל את הסנקציות על סודאן. לטענתו של אובמה, הוא עשה זאת "כדי לאפשר לה להצטרף אל שולחן הדיונים". באמצעות הקלת הסנקציות, ביטל אובמה את הכמעט-חרם, בו היתה נתונה המדינה האפריקאית.

בעקבות הקלת הסנקציות, ניתן לבצע עיסקאות כלכליות עם סודאן. זאת למרות שהיא מוגדרת כמדינת טרור מאז 1993, ואף הנשיא שלה אמור לעמוד למשפט בינלאומי על פשעי מלחמה.

על פי הצו עליו חתם אובמה, סודאן תהיה במצב של "ניסיון" עד ה-12 ליולי. אם עד אז יקבל הנשיא דיווחים כי סודאן "נוקטת צעדים חיוביים", אפשר יהיה להתיר את הרצועה לגמרי.

את הסנקציות הסיר אובמה בצעד חריג שנקרא "צו נשיאותי", אשר אינו זקוק לאישור הקונגרס. במכתב ששיגר הנשיא לקונגרס, הוא נימק את החלטתו החד צדדית. "הגעתי למסקנה שסודאן מבצעת צעדים חיוביים בחודשים האחרונים, ולכן יש לבוא לקראתה", כתב הנשיא היוצא.

עוד הסביר אובמה כי זיהה בסודאן שיתוף פעולה עם ארה"ב ופתיחות כלפי אספקת מידע הומניטארי לנזקקים ברחבי הארץ. כמו כן, היתה בסודאן "ירידה בפעילויות עוינות", לדבריו.

על פי הצו החדש, אם סודאן תחזור בה מן הצעדים החיוביים שהחלה בהם, הסנקציות יושבו למקומם.

עם פרסום הצו החדש של אובמה, התראיין שר החוץ של סודאן, איברהים גאנדור, לכלי התקשורת, ואמר כי "ההחלטה התקבלה לאחר שיחות חשאיות בין שני הצדדים". לדבריו, 23 מפגשים התקיימו החל מיוני 2016 ועד סוף דצמבר. גם ראש סוכנות המודיעין של סודאן אמר כי פגש פעמיים את ראש ה-CAA  מאז אוקטובר 2015. לדבריו, ארצו משתפת פעולה עם ארה"ב במאבק בטרור מאז שנת 2000.

מנגד, ארגונים לזכויות אדם תמהו על החלטתו של אובמה, וציינו כי החלטתו של הנשיא היוצא טעונה הסבר, כיוון שפשעי המלחמה בסודאן טרם נפסקו. "ממשל אובמה מעביר מסר שווא, שהוא הגרוע מכל לסודאן ולכל הממשלות המדכאות. אם משתפים פעולות בתחום המאבק בטרור, אז כל הרשע, גם זה שהנשיא מבצע, זוכה להתעלמות", אמר בכיר בארגון לזכויות אדם באפריקה.

תגיות:ברק אובמהסנקציותסודאן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה