חדשות מדע וטכנולוגיה

גם אתם חוויתם חשמל סטטי לאחרונה? הנה ההסבר וטיפים למניעה

מזג האוויר השבוע גרם לתופעת החשמל הסטטי להתגבר. איך נוצר הזרם החשמלי הזה, שמבהיל אותנו בכל פעם מחדש?

אא

מי שלא 'חטף' השבוע זרם של חשמל סטטי – שיקום. מזג האוויר השבוע גרם לתופעה להתגבר. כמעט בכל מגע עם ידיות, שיער, חיבוק של ילד ופתיחת מקרר גרמה לתחושת ה'זץ' המוכרת. אז איך נוצר הזרם החשמלי הזה, שמבהיל אותנו בכל פעם מחדש?

חשמל סטטי הוא תופעה פיזיקלית הנוצרת מחוסר איזון בין המטענים החיוביים לשליליים בחומר. כתוצאה מכך, נוצר הפרש מתחים בין החומר הטעון לחומרים אחרים, המתפרק בצורת ניצוץ חשמלי.

 
חוסר איזון חשמלי כזה עלול להיגרם כתוצאה ממגע בין שני עצמים, בדרך כלל עצמים העשויים מחומר מבודד כגון צמר, גומי, פלסטיק או ספוג, הגורם למעבר אלקטרונים מפני השטח של עצם אחד לשני וגורם לעצם אחד להיות טעון בעודף מטען שלילי ולעצם השני להיות בעל עודף במטען חיובי. בניגוד לדעה עממית רווחת, אין צורך בחיכוך לצורך מעבר המטענים אלא די במגע. עם זאת, חיכוך אפקטיבי יותר משום שבמהלך תנועת חיכוך נוצר מגע וניתוק בין שני הגופים המתחככים מספר רב של פעמים.

חשמל סטטי שכיח מאוד בתנאים של יובש, כאשר קיימת לחות נמוכה ומוליכות האוויר מעטה יחסית. כך פוחת גם המעבר בין המטענים. התוצאה היא הצטברות של מטען חשמלי שרק "מחכה להזדמנות" להתפרק.

אם אתם לא מפסיקים להתחשמל בתוך הבית, אנחנו ממליצים להגביר את הלחות בחדר ובעור. כיצד? תלו כביסה רטובה בתוך הבית, או לפחות הניחו מגבת לחה על אחד הכיסאות. אם אתם יוצאים מהבית, עשו זאת בנעליים ללא סוליית גומי, מאחר שהגומי הוא חומר מבודד במיוחד והמטען החשמלי יצטבר בגופכם ללא יכולת לפרוק, אלא במגע עם חומר אחר - שזה אומר ניצוץ חשמלי ולא נעים. כמו כן הקפידו להגביר את הלחות בעור על ידי שימוש יומיומי בקרם לחות.

תגיות:חשמלמזג אווירחשמל סטטי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה