מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר להתפלל מהטלפון? למה צריך לכבד הורים חורגים? והאם מותר לשתות ישירות מהבקבוק?

מקבץ שו"ת #19 - 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע באתר הידברות

אא

1. שלום כבוד הרב. רציתי לשאול, האם גם כאשר אדם חזר בתשובה שלמה, עדיין מראים לו בבית דין של מעלה את כל מה שעשה במשך כל חייו?

כאשר אדם שב בתשובה מאהבה, כל החטאים נהפכים לזכויות בפועל ממש. על כן, כאשר האדם חזר בתשובה, נניח, על מאכלות אסורות – הרי שהוא יראה בבית דין של מעלה שהוא אוכל בשר קרבנות, או כל אכילת מצווה אחרת, ולא יראה כלל שהוא אוכל מאכל אסור.

* * *

2. האם מותר לצוד דגים, ואז להחזירם לים? או שיש כאן חשש של צער בעלי חיים?

יש להימנע מצידת דגים על מנת להחזירם למים, משום צער בעלי חיים (ראה שו"ת משנה הלכות חלק ו' סימן רט"ז, שהעלה שגם בדגים שייך איסור צער בעלי חיים, וכן נראה שנקט בפשיטות בשו"ת יביע אמר חלק ה', חלק אורח חיים סוף סימן כו').

* * *

3. אני אישה חרדית. רציתי לשאול אם יש בעיה לנסוע לטיול באילת, משום שיש הסבורים שאילת היא בגדר חוץ לארץ, ואסור לצאת מארץ ישראל.

אכן, העיר אילת נמצאת מחוץ לגבולות ארץ ישראל, ולכן אסור לצאת לשם סתם כך לשם טיול, כשם שאסור לצאת סתם כך מארץ ישראל לחוץ לארץ (ראה בספר שמיטת קרקעות עמוד קי"א, שהביא מהגר"ח קנייבסקי שליט"א בשם החזון אי"ש זצ"ל, שאילת זה ודאי חוץ לארץ. וע"ע בספר ארחות רבנו חלק ב' עמוד שס"ח. וראה עוד בשו"ת שבט הלוי חלק ה' סימן קע"ג, ובשו"ת עטרת פז חלק ה' חלק יורה דעה סימן ו', ובספר ילקוט יוסף על שביעית מהדורת תשע"ה, פרק א' סעיף ו').

ומכל מקום, יש כמה אופנים בהם מותר לצאת לחוץ לארץ, כפי שתוכלי לראות בקישור הבא.

* * *

4. לפעמים אנו בדרכים, ולא מזדמן לידינו סידור. האם מותר להתפלל מתוך אפליקציה שהיא כביכול סידור?

לכתחילה, אין להתפלל מתוך טלפון נייד, היות שעלולה להתקבל שיחה שתסיח את דעתו של המתפלל מן התפילה. כמו כן, משום מראית עין – אנשים עלולים לחשוב שהמתפלל עסוק בטלפון הנייד בזמן התפילה. מכל מקום, אם אין לכם סידור, ואינכם יודעים בעל פה את נוסח התפילה, אתם יכולים להתפלל מתוך הטלפון (וע"ע בשו"ת אשר חנן חלק ג' סימן ז').

* * *

5. האם יש מקור למנהג שלא לקנות או להביא הביתה מוצרים לתינוק כמו עגלה וכדומה, לפני הלידה?

מעיקר הדין – בוודאי שמותר לקנת לתינוק דברים חדשים עוד לפני לידתו. אלא שהעולם מקפידים שלא לקנות דברים חדשים לפני הלידה, משום עין הרע (הגר"ח קניבסקי שליט"א, הובא בספר שאלת רב חלק ב' עמוד נח. וע"ע בשו"ת עשה לך רב חלק ו' עמוד ש, ובשו"ת מעשה אפוד חלק א' סימן צג(.

* * *

6. שלום כבוד הרב. מאחר שאני עובדת עם רופאים ערבים, רציתי לדעת האם מותר לי לחמם במיקרוגל קערה סגורה שיש בה אוכל? אשמח לקבל תשובה, תודה רבה.

מותר לחמם את האוכל, אם תכניסי את הקערה לתוך שקית ותקשרי אותה היטב, שלא יצאו אדים כלל.

* * *

7. שלום לכבוד הרב. האם יש איסור שתייה ישר מבקבוק, כך שחייבים למזוג לכוס? במידה ויש איסור, אשמח לדעת מאיפה האיסור? מה המקור של האיסור, והאם הוא מדאורייתא או מדרבנן?

ברמה ההלכתית, מותר לשתות ישר מבקבוק, ואין בזה חשש כלל (ההיבט הבריאותי / האסתטי הינו נושא נפרד).

* * *

8. האם יש חיוב לכבד או לשמוע בקול הורים חורגים? ומאיזו הסיבה?

בשולחן ערוך יורה דעה, הלכות כיבוד אב ואם, סימן ר"מ, סעיף כ"א, נאמר כי חייב אדם לכבד אשת אביו, אף על פי שאינה אמו, כל זמן שאביו קיים. וחייב לכבד בעל אמו, כל זמן שאמו קיימת. אבל לאחר מיתה, אינו חייב בכבודם. ומכל מקום, דבר הגון הוא לכבדם גם לאחר מיתה.

* * *

9. שלום כבוד הרב, האם מותר להדליק נרות זבת בפמוטים זהים שאינם באותו גובה, או שחייבים שהפמוטים יהיו זהים גם בגובה?

אין חיוב שהפמוטים של שבת יהיו בגובה זהה

* * *

10. כבוד הרב שלום. בני שאל אותי שאלה לגבי קיומו של בורא עולם. הוא שאל אם בורא עולם ברא את בני האדם, העצים, החיות והכל... אז מי ברא את בורא העולם? אשמח שתענו על שאלתו.

התשובה המדעית היא, שהבורא הוא מחוץ למרחב ולזמן, כך שאין לו התחלה כמו שאין לו סוף, הוא בלתי משתנה, כך שלמעשה הוא יתברך הוא המציאות האמתית שניצבת מאחורי כל מציאות אחרת. הוא נצחי. אך כדי להבין תשובה זו, צריך להתעמק במושג זרימת הזמן במדע.

עבור ילד, מספיק להסביר לו שרק דברים שיש להם גוף צריכים בורא, כי מישהו היה צריך לברוא את הגוף שלהם, לקבוע את הגבולות שלהם, כך שיהיו להם שתי ידיים, שתי רגליים וכו'. כל מה שיש לו גבולות וצורה – חייב שיהיה לו מגביל – בורא.

אך אלוקים, אין לו גוף או צורה, הוא נמצא בכל מקום, אין לו גבולות, כך שאינו צריך מי שיברא אותו. הוא הדבר הראשון שקדם לכל דבר אחר, וממנו כל דבר אחר מתקיים.

ראה כאן תשובה שכתבתי: "כיצד להסביר לילד שהבורא אינו צריך בורא?"

להבנה טובה יותר של התשובה הזו, ולמענה בשאלות נוספות באמונה (כמו הבחירה והידיעה, למה אלוקים ברא אותנו, איך אנחנו יודעים שהתורה היא אמת וכן הלאה), חשוב שתקרא את החוברת "שיחה גורלית", כדי שיהיו לך תשובות מוכנות מראש. לקריאת החוברת, נא חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית". בהצלחה!

תגיות:שו"תהידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה