שאלון יהדות

יפתח דקל על ההופעה בהודו עם אהוד בנאי: "יום מדהים והזוי גם יחד"

את שירו הראשון הלחין בגיל 7, ומוזיקה תמיד הייתה חלק מהותי מחייו. בד בבד, מגיל צעיר מאוד, קול פנימי קרא לו למצוא את המשמעות האמיתית לחיים. יפתח דקל, ששחרר לאחרונה את אלבום הבכורה שלו "שמשות", בשאלון יהדות מאתגר

יפתח דקליפתח דקל
אא

סיפור ילדות שמלווה אותך.

"יש הרבה. בלילה, בילדותי, חלמתי שוב ושוב שאני עף. בכל פעם כשהייתי מתעורר, ישר רצתי לבדוק אם היכולת לעוף עדיין נשארה איתי. אני חושב שהרצון הזה הוא משהו עמוק שקיים בתוכי. בסדר, הבנתי כנראה שאני לא יכול לעוף, אבל הנפש שלי יכולה. כיום גם המוזיקה וגם התורה מספקות לי את הכמיהה הזו".

נקודה יהודית שאתה מתחבר אליה באופן אישי.

"תפילה. לא יודע למה, זה מוזר לי להגיד את זה אפילו, אבל אני ממש אוהב את התפילה".

דמות מעולם היהדות שמשמשת מקור השראה עבורך.

"אם חייבים לבחור אחד, אז נלך על רבי נחמן. מה לעשות, לא משנה לאן אני מגיע, הוא תמיד מקדים אותי. הוא היה אדם כל כך רחב וענק, מלמעלה למעלה עד למטה למטה, והוא מצא לעצמו את הנקודה שמכניסה אחדות בכל אחד מהמצבים האלו. הוא נתן לנו את זה במתנה, רק צריך לחפש את זה בכתבים שלו.

היהדות בשבילך היא...

"המסגרת של הציור שלי, ההשראה לציור, והמורה".

מצווה שיקרה ללבך במיוחד.

"שבת קודש. מילים לא יכולות להעביר את זה, אבל בכל זאת. כל השבוע, ובעצם כל החיים, יש ריצה כזו אל ההישגים, אל היעד הבא, ותמיד כשמגיעים מיד מתחיל חיסרון חדש, אז יוצא שאין באמת 'להגיע' בעולם הזה. זו מן אשליה שמשום מה מאוד קשה לעלות עליה, למרות שהיא מלווה אותנו כל החיים. רק בשבת מגיעים באמת, כמו שחז"ל אומרים: 'כאילו כל מלאכתך עשויה'. הכל כבר הושלם, כבר הגעת לתכלית, השגת את הכל, עכשיו תתענג. איזה כיף".

חג אהוב עליך.

"פורים – נולדתי באדר ב', אולי בגלל זה".

מהם חלומותיך?

"להצליח לעוף. וליצור ולנגן ולשיר. להוציא ולגלות יותר ויותר את המתנות שקיבלתי. לשמח את הבריות. וכל זאת באיזון עם חיי משפחה, קודש וכו'. וכמובן גם לרקוד עם עם ישראל בבית המקדש. ויש גם כמה חלומות יותק קטנים - יש כמה כלי נגינה שאני ממש חולם שיהיו לי אותם, ושאדע לנגן עליהם".

דמות תנ"כית שהיית רוצה לפגוש.

"דוד המלך. אני מרגיש אליו משהו יותר עמוק מכולם, נראה לי".

סיפור מעניין שקרה לך.

"לא מזמן הופעתי עם אהוד בנאי בהודו. זה התחיל במבול ששטף אותנו, המשיך בשוטרים שסגרו את ההגברה, ולמרות זאת איכשהו התחלנו לנגן בלי הגברה, מול 400 איש. אני לא יודע איך זה עבד, אבל זה עבד, ולאט לאט הסאונדמן החזיר את ההגברה לחיים. השוטרים לא שמו לב כי הם היו עסוקים בלספור בקבוקי בירות במשך שעה. בסוף ההופעה גם החרימו לנו ציוד, ומטיילת ישראלית צדיקה אחת בכתה לשוטר חצי שעה כדי שיעזוב את הגיטרה שלי, בטענה שזה שלה, ובסוף היא הצליחה. אני כבר הייתי בטוח שהם לקחו את הגיטרה. רק אחרי כמה שעות שמעתי את הסיפור, ושמחתי לגלות שהגיטרה שלי ניצלה. זה היה יום הזוי ומדהים גם יחד, אפשר לכתוב ספר על מה שעבר עלינו שם. זה רק התקציר".

ספר או שיר שהשפיע עליך במיוחד.

"'באדולינה' של גבי ניצן. אני זוכר שקראתי אותו בצבא, והוא פתח לי משהו שלא ידעתי כמה חיפשתי אותו עמוק בפנים. נראה לי שזה היה אחד הניצוצות הראשונים שהניעו אותי אל הרוח ואל החיפוש שלי".

מבחינה מקצועית, האם אתה במקום שבו דמיינת שתהיה?

"לא ממש, יש לי דמיון פרוע. אבל עוד חזון למועד, בעזרת השם".

רגע של החמצה?

"בדרך כלל כשאני לא מקשיב ללב שלי, ועושה דברים נגד עצמי, אני מרגיש מאד רע אחרי זה. אבל ברוך השם, זה קורה פחות ופחות".

משהו שהיית רוצה שיידעו עליך ולא יודעים?

"יש לי אישה מאד מיוחדת ו-3 ילדים. זכיתי, ממש נס מהלך".

חיים לפי התורה הם בעיניך מתכון ל...?

"זה תלוי מאוד באדם עצמו. בכל רגע מחדש אדם צריך לבחור בטוב, לבחור בחיים. חז"ל בעצמם אמרו שזכה נעשית לו סם חיים, ואם לא זכה - נעשית לו סם מוות. זאת אומרת שגם התורה יכולה להמית אותך - מבחינה פנימית כמובן. והאמת שזו תופעה די נפוצה, אז אולי אפשר לומר שכמו בשאלה, התורה היא בעצם מתכון, וצריך גם חוש בישול כדי שייצא טעים".

יפתח דקל, אמן צעיר ומוערך, שחרר לאחרונה את אלבום הבכורה שלו, "שמשות"

תגיות:השאלון המאתגריפתח דקל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה