שאלון יהדות

ריקה רזאל (ואן לואן): "לא דמיינתי שאחזור למוזיקה. היום אני כועסת על עצמי שכך חשבתי"

עם שמונה ילדים (בלי עין הרע), קריירה מצליחה כבעלת משרד לתיווך נדל"ן ירושלמי (טפו טפו), ייחוס למשפחת אצולה מוזיקלית (ברוך ה'), חוזרת בחודשים האחרונים ריקה רזאל (ואן לואן), איך לא, לעיסוקה הראשון והאהוב עליה ביותר - כתיבת שירים, הלחנתם, והגשתם לקהל נשים רחב. השאלון המאתגר

ריקה רזאלריקה רזאל
אא

סיפור ילדות שמלווה אותך?

זכיתי לגדול בנחלאות בירושלים, זו שכונה מקסימה וציורית, סמטאות קטנות, בתים עתיקים, ואנשים מיוחדים ומקסימים. ילדותי בנחלאות הייתה מאוד מיוחדת. זכורה לי במיוחד תקופת הסליחות בה היינו קמים במשך חודש שלם בארבע לפנות בוקר לתפילת הסליחות בבית כנסת בית יצחק שהיה ברחוב שלנו. זה זמן מאוד מיוחד. זמן שהעולם עוד שקט, ואתה קם בלילה, נכנס לבית הכנסת עם שטיחים על הרצפה, לצלילי שירים וזמירות. אלו היו שעות יפות. הגבאי היה מחלק תה עם ביסקוויט. רק בשביל זה היה שווה לקום כל כך מוקדם. עם זאת, היה חשוב מאוד לא לשכוח לדייק בטבילת הביסקוויט כך שהוא יצא מהתה רגע לפני שיפול לתוך התה ויהרוס אותו. זה דורש מיומנות מסוימת.. ועכשיו ברצינות, היום כאישה בוגרת אני חושבת שזה מלמד משהו על החיים"...

"עוד אני זוכרת שחיים, בעל המכולת בשכונה שלנו, גם התפלל איתנו בבית יצחק בסליחות, ומיד לאחר התפילה היינו כל הילדים הולכים איתו להביא את החלב. מכיוון שהחנות שלו הייתה בסמטה שמשאיות לא יכולות להיכנס אליה, הוא בנה עגלה מיוחדת מרובעת גדולה כזו, עליה היה מניח את ארגזי החלב, ונוסע איתה לרח' ניסים בכר, מרחק כמה רחובות, לשם היו מגיעות המשאיות של תנובה. וכך אנחנו, כל ילדי השכונה, היינו עולים על העגלה של חיים והוא היה מסיע אותנו במהירות בין הסמטאות לקול שאגותינו. קראנו לחבורה חבורת שביל החלב כי בחזור היינו יושבים על ארגזי החלב המלאים בחלב ועד שהיינו מגיעים למכולת כבר כמה שקיות חלב היו מתפוצצות ומשאירות אחרינו שביל".

נקודה יהודית שאת מתחברת אליה באופן אישי? 

"הערך המשפחתי ביהדות הוא ערך מאוד חזק. הרבה מהמצוות הם כדי לשמור על משפחתיות מאוחדת, שמחה, מכבדת. משפחה זה משהו מאוד מיישב את הדעת, ומאוד טוב לנפש האדם".

דמות מעולם היהדות שאת מתחברת אליה? 

"אני מאוד אוהבת ומתחברת אל הרבנית ימימה מזרחי. את ימימה אני מכירה עוד מנחלאות לפני בערך 20 שנה, אז התחילה להעביר שיעורים לכמה נשים בביתה. תמיד אהבתי לראות אותה מסתובבת בשכונה, אישה אצילית. משדרת עוצמה, אופטימיות, שמחה. בעיני היא ונדרוומנית. אישה חזקה, בעלת משפחה גדולה, קרייריסטית, רצינית, חכמה וטובה. היא מודל מבחינתי. הרבה מהשירים שלי מושפעים מהשיעורים שלה והמסרים שלה על החשיבות בשמחה, אופטימיות ועשייה".

 היהדות בשבילך היא...

"גאוות יחידה, הרגשה של חיבור עצום לקהילה מדהימה, שייכות. דרך חיים של אמת, שיודעת סודות ועמקי נפש".

מצווה שיקרה ללבך במיוחד?

"שבת.. אחח.. שבת.. רק לחשוב על המצווה עושה לי טוב. איזה כיף שיש מצווה כזו. כאילו הכריחו אותך לעשות משהו כיף: "היום חייבים ללכת לבריכה"... יום שבת בשבילי זה- יום שמח, משפחתי, אוכל טוב, חברים, יין. התחברות אל עצמי ואל ה' בתפילות. זמירות שבת סביב שולחן. ילדים מתוקים בבגדים יפים ומטופחים. שינה בשבת תענוג. יום ללא פלאפונים! ללא ווטסאפ!! ללא פייסבוק!! איזה גאון ה'!"

חג אהוב עלייך?

"אני ממש אוהבת את כל החגים. פורים זה חג שאני מאוד מחוברת אליו, ואספר משהו בהמשך. גם את סוכות אני ממש אוהבת. אנחנו משתדלים כמעט לא לצאת מהסוכה ולארח אנשים כל היום בסוכה. בשנים האחרונות חנוכה הגיע במקום מאוד גבוה במדרג החגים האהובים עלי. למה? כי נחלאות בחנוכה זה משהו מרהיב. חנוכיות בחלונות, בסמטאות, ובכל פינה אנשים מברכים ושרים ברחוב. לנו יש עשר חנוכיות (לכל בן משפחה), ואנחנו מעמידים אותן על שולחן מחוץ לבית, ויושבים ושרים עם גיטרות וכלי נגינה. אני מכינה מרק ולטקס, ושכנים וקבוצות מצטרפים אלינו בשירה ונגינה. כך כל ערב גדל וגדל האור, ויש הרגשה טובה של אחדות".

מהם החלומות שלך?

"אני רוצה להמשיך לשיר, לכתוב, ליצור, להופיע. במישור הלאומי הייתי שמחה אם היה מגיע מנהיג לעם ישראל, אחד כזה שלא יפחד ללכת בדרך הישר. מישהו שישנה פה הרבה דברים, ויהפוך את מדינת ישראל למדינה הכי טובה בעולם. אין סיבה שלא".

כמה הקב"ה נוכח בחייך ומשפיע על עשייתך?

"אני משתדלת ללמוד לא לקחת אחריות על הכל. שאני לא יכולה וגם לא צריכה לשלוט על הכל. משהו בסגנון של 'תני גם לה' לעשות משהו'. להרפות. לדעת שהכל בדיוק מושלם. זו עבודה. זה לא תמיד קל, אבל אני רואה את ה' כשותף לדרך, שמוביל אותי עוזר לי ולוקח אותי במסע שלי".   

דמות תנ"כית שהיית רוצה לפגוש?

"ואו. הרבה. התחברתי לסיפור של רבקה.. זה גם השם המלא שלי.. אני אוהבת את זה שהיא ראתה שיצחק הולך לעשות משהו שהיא לא רוצה, והיא סובבה את הכל לפי מה שהיא רצתה. היא חשבה, ועשתה. ושינתה בכך סדרי עולם. אני אוהבת את התעוזה הזו, את זה שהיא חשבה שמשהו לא בסדר ועשתה עם זה משהו. לא הייתה פאסיבית".

ספר או שיר ששינה בך משהו?

"עוגות בחמש דקות של רות סירקיס. ולגבי שיר, אז כשהיינו קטנים שרתי בלהקה יחד עם אחי יונתן אהרון ויהודה, והוצאנו תקליט שנקרא "למה לא היום". יש שם שירים מאוד מתוקים. אחד השירים בתקליט שיונתן הלחין הם מילים של חיים נחמן ביאליק: 'ומי יודע אם לא נחלי דמעותיהם העבירונו ויביאונו עד הלום - ובתפילתם מאת ה' שאלונו ובמותם ציוו לנו את החיים'. אלה מילים מאוד יפות והמנגינה שיונתן כתב משלימה את השיר והופך אותו למאוד מרגש".  

פרויקט שהשפיע עלייך במיוחד?

"כשהייתי קצת יותר צעירה אהבתי להפיק מופעים, והייתי מארגנת כל מיני אירועים יחד עם חברה, שרית ספרא, וקראנו לזה שריקל'ה הפקות. אחד הפרויקטים שהפקנו היה ערב 'השמיעיני את קולך', שם נתנו במה לנשים ובנות שעושות אומנות. כבר שם ראיתי את הצמא האדיר של נשים להופיע ולבטא את עצמן דרך אומנות. היום זה כבר משהו שממש ער שנשים דתיות עוסקות יותר ויותר באומנויות הבמה, ורוצות וצריכות מקום להוציא ולהביע את הכישרונות שלהן, אך לא תמיד זה היה כך". 

מבחינה מקצועית, האם את במקום שבו דמיינת שתהיי? 

"ב"ה מודה לה' על הכל. תמיד שואפת קדימה. רוצה יותר תמיד. לא דמיינתי שאחזור למוזיקה. ויתרתי על זה. לא האמנתי שזה יכול לקרות. והיום אני כועסת על המחשבה הזו שהייתה לי. וגם על זה שוויתרתי כל כך בקלות".

איפה את רוצה להיות בעוד חמש שנים? 

"בקיסריה, עם מופע שלי, שיהיה משולב בקטעי דרמה ומשחק. ערב נשים עם אנרגיה מדהימה. הופעה מרגשת ומצחיקה, שתרים את הקהל ותיתן להם אנרגיות חיים".

רגע של תחושת החמצה בתפקיד / בקריירה? 

"כפי שסיפרתי, כשהיינו קטנים, הייתה לנו את 'להקת רזאל', שהייתה מאוד משמעותית עבורי. אני הייתי זמרת הלהקה. כשגדלנו והלכנו לצבא הלהקה התפרקה, וכל אחד הלך לדרכו.  זה נשאר אצלי קצת פצע פתוח וכואב. מבחינתי לשיר היה רק עם אחים שלי. לא ראיתי בכלל דרך אחרת, וברגע שזה לא היה אפשרי לשיר איתם, בגלל שחזרנו בתשובה וזה כבר לא היה רלוונטי לשיר מול גברים, מבחינתי ויתרתי על זה. גם היום אני מופיעה רק מול נשים. ב"ה מצאתי את הדרך לחזור למוזיקה גם בלי האחים שלי, ועם זאת אני שמחה מאוד שמתוך זה גם נוצרה דרך להופיע עם האחים שלי. רק לאחרונה ניגנתי איתם בכנס מדהים בשילה, במקום מדהים, מול 5000 נשים עם עוצמה אדירה. גם הרבנית ימימה מזרחי הייתה שם. ובנוסף לכל זאת, גם יונתן נתן שם הופעה מדהימה, ואירח אותי ואת אהרון".

לקח שלמדת בחייך? 

"לא לחכות לדברים שאתה רוצה. תפעל ותקדם אותם. תיקח אותם לעצמך. אל תתבייש לדחוף קדימה. אלו עדיין דברים שאני לומדת ומפנימה, זה לא תמיד קל".

משהו שאולי לא יודעים עלייך?

"אחרי שתגיעו לחנוכה בנחלאות, תבואו גם לפורים. זה אחד החגים הכי משוגעים שיש. לא לבעלי לב חלש.  אנשים מסתובבים בנחלאות, חצי שתויים, ילדים ומבוגרים מסתובבים מחופשים ברחובות, מדברים אחד עם השני, מנגנים בגיטרות ונותנים משלוחי מנות אחד לשני. אני בכל פורים נכנסת לדמות ולא יוצאת ממנה כל הפורים. למשל השנה הייתי שוטרת ועמדתי בצומת של רחוב בצלאל הסואן וניתבתי את התנועה, עצרתי אנשים לבדיקת רישיונות וכו'. זו הייתה חוויה מאוד מצחיקה".

"בשנה שעברה, הלכתי ליד שרה והשאלתי הליכון והפכתי לקבצנית, הסתובבתי ברחובות עם הסיסמה: 'הכנסס כולה' (הכנסת כלה), וקיבצתי נדבות. וכך אני מדדה לי ברחובותיה של ירושלים, מחופשת לדמות לגמרי אחרת, חווה את מה שעובר על קבצנית מהרחוב, ופוגשת אנשים מדהימים. אנשים שמבקשים ברכות, שנותנים צדקה, פשוט פוגשת את עם ישראל מזווית אחרת. וזה אדיר. ותשמע סיפור מדהים - בסוף הפורים ספרתי שקל לשקל והגעתי ל800 ₪. למחרת חשבתי כל היום למי אעביר את הצדקה, ולקראת הערב טיילתי בגינה, והגיעה אלי שכנה שסיפרה לי על בעלה, ועל כמה שהוא חולה, ושהיא חייבת לקנות לו איזו תרופה אך אין לה מספיק כסף, ואם אני יכולה לעזור לה. שאלתי אותה כמה היא צריכה והיא ענתה לי '800'. עברו לי צמרמורות בכל הגוף באותה שנייה ואמרתי לה- 'יש לי את הכסף עבורך".

משהו שהיית רוצה שיידעו עלייך?

"בעזרת ה' בזמן הקרוב אני הולכת לעבוד על הוצאת דיסק. אני חושבת לעשות הדסטארט (כדי לעשות זאת. כבר הקלטתי ברמה די גבוהה 19 שירים שכתבתי והלחנתי. אני צריכה לברור ולהחליט איך ומה בדיוק לעשות. וכל זה בזמן הקרוב בע"ה".

חיים לפי התורה הם מתכון בעינייך ל..

"חיים יותר טובים, בעלי משמעות, המסייעים ליצירת חברה מתוקנת, ומשפחתיות יותר חזקה". 

ריקה רזאל (ואן לואן) תופיע בז' תשרי בחברון, ובהושענא רבא בהיכל התרבות רחובות עם הרבנית ימימה מזרחי

תגיות:השאלון המאתגרריקה רזאל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה