דמויות ביהדות

הפרופסור פרץ בבכי: "כיצד הגראי"ל ידע שערכתי ברית מילה?"

​עצתו המופלאה של מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א גרמה ליהודי לרצות לערוך ברית מילה ולעזוב את אשתו הגויה

  • כ"ב תמוז התשע"ו
אא

הסיפור הבא מובא בספר 'כאיל תערוג', וסופר על ידי אחד מתלמידיו של מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א.

"אני אברך שלומד עם יהודים שעדיין אינם שומרי תורה ומצוות. באחד הפעמים הגיע עולה מרוסיה, שהוא פרופסור למתמטיקה, וביקש להצטרף לשיעורי התורה, בשני תנאים: הוא לא מהול עדיין, ומבקש שלא ידברו אתו על ענין זה, וכן הוא נשוי לגויה, ומבקש שלא ידברו עמו על זה, "באם אתם מסכימים לתנאים אלו", אמר היהודי, "אשמח להצטרף לשיעור".

מוסר השיעור ניגש למרן הגראי"ל ושאלו מה לעשות. תשובתו של מרן היתה: 'תלמד אתו פרק 'הזהב' בבא מציעא, ואל תדבר אתו שום דבר על מה שאינו חפץ'.

מוסר השיעור והפרופסור החלו ללמוד את הפרק עליו הורה הרב שטיינמן. "הוא היה מוכשר גדול, הבין וקלט יפה, וכך למדנו כמה שבועות".

בעל המעשה ממשיך בסיפור: "עד ששבוע אחד הגענו לסוגיא של 'תגרי לוד', וכהקדמה לסוגיא אמרתי לו אתה הרי מתמטיקאי, וכנראה מאוד תהנה ממנה. התחלנו ללמוד, אך הוא לא קלט. כך חזרנו פעם שניה ושלישית, אך הוא לא הצליח לקלוט, והיה לו צער גדול מזה. השיעור הסתיים, הפרופסור חזר לביתו, נסה ללמוד בעצמו את הסוגיא שוב ושוב, ולא הצליח להבין.

"בצערו, נזכר הפרופסור כי מוסר השיעור הזכיר את ישיבת 'חברון', בה לומדים התלמידים גם בשעות הלילה המאוחרות. הוא החליט לנסוע לישיבה, ואולי שם יסבירו לו את הסוגיא.

"הפרופסור הגיע לישיבה, ביקש מאחד הבחורים שילמד איתו. הם החלו ללמוד, הבחור הסביר לו את הסוגיה פעם אחר פעם אך הוא לא הבין.

"למחרת הגיע יום השבת. במהלכה ניסה שוב הפרופסור ללמוד ללא הועיל. 'הערלה מפריעה לי להבין את הסוגיה', חשב הפרופסור, והחליט לבצע ברית מילה", ממשיך מוסר השיעור ומתאר כיצד התגלגלו העניינים.

ביום ראשון פנה לארגון 'ברית יצחק' שמתעסק בבריתות לאנשים מבוגרים, וארגנו לו באותו יום ברית. לאחר מספר ימים הגיע יום השיעור. הפרופסור התקשר והודיע למוסר השיעור כי הוא אינו מרגיש טוב ועל כן לא יגיע. יצוין כי הוא לא סיפר מעולה על ברית המילה שערך.

בשבוע שלאחר מכן, למדו השניים שוב את סוגית תגרי לוד. "אך ראה זה פלא, הוא הבין את הסוגיה, וקלט היטב את החשבונות והיו לו קושיות ותירוצים עד כדי חבורה שלימה. השתוממתי מאוד למראה עיניי: לפני שבועיים לא הבין כלום וכעת הוא מבין כל כך טוב", מספר מוסר השיעור וממשיך. "הפרופסור אמר לי: אתה ודאי מתפלא מה קרה... הרגשתי שהערלה מפריעה לי, ועשיתי ברית מילה. שבוע לאחר הברית הרגשתי קדושה, ועזבתי את אשתי הגויה. זוהי הסיבה שאני מבין את הסוגיה".

צפו בסרטון המרגש:

למחרת, נסעו השניים בהתרגשות לביתו של מרן הגראי"ל שטיינמן לתפילת ותיקין. לאחר התפילה נכנסו למרן, ומוסר השיעור אמר למרן כי האיש שלידו רוצה לומר לו 'חבורה' בענין 'תגרי לוד'. מרן הגראי"ל האזין בקשב לסוגיה, ולאחר מכן העיר מוסר השיעור: "זה האיש שדיברתי אודותיו לפני כחודשיים, שאינו מהול".

שמע זאת מרן הגראי"ל, חייך ואמר לפרופסור: "אתה כבר מהול". בתגובה פרץ הפרופסור בבכי, ושאל את מרן כיצד הוא יודע. השיב מרן הגראי"ל: ''אי אפשר להבין סוגית תגרי לוד כשיש ערלה, ואם הצלחת להבין את הסוגיה ברור שאתה מהול"...

תגיות:ברית מילההגראי"להרב שטיינמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה