חדשות יהדות

"לעולם ועד לא נכיר ברפורמים": חוק המקוואות אושר בכנסת

בתום דיון סוער, אישרה מליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית את חוק המקוואות. המשמעות: מתגיירים רפורמים לא יוכלו לטבול במקוואות טהרה בבעלות ציבורית

אא

חוק המקוואות אושר סופית: מליאת הכנסת אישרה אמש (שלישי) בקריאה שניה ושלישית את חוק המקוואות. החוק אושר לאחר דיון סוער ברוב של 41 תומכים מול 35 מתנגדים.

החוק קובע כי שימוש במקווה טהרה בבעלות ציבורית, שמיועד לטבילה לצורכי טהרה או גיור, יתאפשר "רק לצורך טבילה הלכתית לקיום ההלכה והמנהג היהודיים לפי פסקי השולחן ערוך, ובהתאם להוראות מועצת הרבנות הראשית לישראל".

כזכור, ההצעה הוגשה בתגובה לפסיקת בג"ץ, אשר קיבל את עתירת התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית, והורה לאפשר במקוואות הציבוריים טבילת 'מתגיירים' בגיורים שאינם על פי ההלכה.

בדברי ההסבר להצעת בחוק נכתב: "במדינת ישראל, מאז ומעולם, משמשות המקוואות לצרכי מסורת, הלכה ומנהג, ולשם כך ניתן מימון ציבורי לבניית ותחזוק המקוואות. בעקבות עתירת גופים שמטרתם לקעקע את יסודות היהדות המקובלת במשך אלפי שנים. פסק בית המשפט העליון, כי יש לאפשר לכתות שונות, לעשות שימוש במקוואות טהרה, לצורך טקסים שונים, שנערכים על ידם".

הדיון בנושא היה סוער ביותר, ולווה בהתנגדות קולנית של חברות הכנסת מהאופוזיציה: : עליזה לביא (יש עתיד) זהבה גלאון (מרצ) ומרב מיכאלי (המחנה הציוני). כתגובה להתנגדותן הקולנית, הגיב יו"ר ועדת הכספים משה גפני כי "אם הגענו למצב שאתן דואגות למקוואות – כנראה שהמשיח בדרך".

במהלך הדיון עצמו, ביקש גפני להדגיש כי לא מדובר כאן באפליה. "החוק הזה איננו מפלה בין איש ואישה", אמר. "כל אדם רשאי על פי החוק הזה לבוא ולטבול במקווה, וכל הדיבורים פה שמדובר על סלקציה מדובר באמירות סרק".

גפני המשיך והסביר את מהות התיקון לחוק: "היתה הפרה של הסטטוס קוו על ידי בג"ץ, ביקשנו לא להפר את הסטטוס קוו". גפני ציין כי הרפורמים אינם מעוניינים במקווה אלא בלגיטימציה. "לרפורמים בארה"ב אין אפילו מקווה אחת, פתאום הם צריכים פה מקווה. מה שהחוק בא זה למנוע מהרפורמים לקבל את הלגיטימציה הזו מהדלת האחורית", אמר.

תגיות:רפורמיםמקווה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה