חדשות כלכלה

מחקר חדש: רוב האנשים שחושבים שהם מבינים בכסף – טועים בגדול

גם אנשים שטוענים שהם ממש מבינים בכלכלה ובניהול כסף – בדרך כלל לא יודעים על מה הם מדברים

אא

גם אחרי המשבר הכלכלי הגדול של העשור הקודם, אומרים חוקרים, רוב האנשים לא יודעים הרבה על כלכלה ושוק ההון. למעשה, הם יודעים אפילו פחות ממה שהם ידעו לפני המשבר. הדבר המדאיג? הם לא יודעים עד כמה הם לא יודעים.

הממצאים האחרונים מתפרסמים במחקר של הקרן לחינוך להשקעות 'פינקה', קרן אמריקאית שחוקרת כבר שנים את הידע הפיננסי והגישות לכסף בארה"ב. במחקר האחרון שלה, שבוצע ב- 2016, השתתפו 25,000 בני אדם.

"לרוב האנשים יש ביטחון עצמי מוטעה שמציב אותם בסיכון כלכלי משמעותי", מסיקים החוקרים. "הם פגיעים לטעויות כבדות וייתכן שינוצלו על ידי מומחים בתעשייה שלא דואגים לאינטרסים שלהם".

אז באילו תחומים נפוצה בורות כלכלית במיוחד? קראו הלאה, ותראו אם אתם במצב טוב יותר מאשר רוב האמריקאים.

על השאלה מה קורה למחירי אגרות חוב כאשר שיעור הריבית במשק עולה, נתנו רק 28% מהמשתתפים את התשובה הנכונה: מחירי אגרות החוב ירדו, שכן שיעורי ריבית ומחירי אגרות חוב הולכים תמיד בכיוונים הפוכים. אם יש לכם תיק השקעות כלשהו, הידיעה הזו חיונית כדי שתדעו כיצד כדאי להשקיע.

שאלה אחרת שהכשילה את רוב העונים נגעה בריבית דריבית. "נאמר שלקחתם מהבנק הלוואה של אלף דולרים ושיעור הריבית הוא 20 אחוז לשנה – בריבית דריבית. אם אתם לא משלמים מיד את הכל, כמה זה ייקח לחוב שלכם להכפיל את עצמו?" התשובה הנכונה היא 3.6 שנים – מה שניתן בשאלון לציין כ'בין שנתיים לארבע שנים'. אבל רוב האנשים חשבו שייקח הרבה יותר זמן עד שהחוב שלהם לבנק יכפיל את עצמו. מיותר לציין עד כמה חמור חוסר הידיעה הזה: מי שלא יודע כמה כסף הוא חייב לבנק ימצא את עצמו בקריסה כלכלית די מהר.

מה שמדאיג במיוחד בממצאים, כאמור, הוא העובדה שרוב הנשאלים, על אף שהפגינו ידע כלכלי לקוי, הרגישו שהם דווקא שולטים לגמרי בחומר. שבעים ושישה אחוזים מהנשאלים העניקו לעצמם ציון 'טוב מאד' על הידע הכלכלי שלהם. אבל, ציין הדוח, "יש חוסר התאמה בין התפיסות הללו ובין הפעולות היומיומית שאנשים נוקטים בעניינים כלכליים", בין הפעולות הללו, שרבים מהנשאלים ציינו שהם נוקטים בהן, היו משיכת יתר מחשבון הבנק, הלוואות חוץ-בנקאיות יקרות ותשלומי ריבית על כרטיס האשראי: כולן פעולות כלכליות בלתי משתלמות בעליל. 

תגיות:כסףמחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה