הרב יצחק זילברשטיין

בהיותן בנופש בשוויץ, טעו בחישוב הימים וחיללו שבת

רק בסוף החופשה, התבררה להן הטעות הטראגית שחלה בעקבות הניתוק המוחלט מבני אדם

אא

"ושמרו בני ישראל את השבת" (שמות ל"א ט"ז)

בעת שזכיתי לביקורו בביתי של גאב"ד לונדון הגרי"צ דונר סיפר לי האורח הנכבד מעשה שאירע בעירו.

שתי נשים שעברו טראומה מסוימת יצאו לנופש בשוויץ. ברצותן להתנתק מכל מגע עם בני אדם, שכרו "בונגלו" על אחד ההרים הנידחים בארץ זו ותכננו לשהות שם עשרה ימים.

הנשים יצאו במטוס מלונדון ביום ראשון ורכשו כרטיס לטיסה חזרה ליום שלישי הבא. לאחר שעברו עשרת הימים הגיעו לבית הנתיבות בציריך והגישו בדלפק את כרטיס הטיסה שרכשו לנסיעה חזרה. להפתעתן נאמר להן שהכרטיס אינו בר תוקף כיוון שהיום לא יום שלישי אלא רביעי בשבוע...

רק אז התבררה להן הטעות הטראגית שחלה בעקבות הניתוק המוחלט מבני אדם בעשרת ימי החופשה. הן טעו בחישוב ביום אחד, וכיון שכך חיללו את השבת באופן החמור ביותר. בעיצומה של השבת אפו הנשים ובישלו לכבוד... יום ראשון.

המדובר בנשים חרדיות שהגיעו מיד עם שובן ללונדון אל הגרי"צ דונר, וביקשו כפרה. הרב דונר היפנה את השאלה אל מרן הגרי"ש אלישיב, שחכך בדעתו ואמר שכיוון שאי אפשר לחייב אותן לעשות מה שנאמר בגמרא על המחלל שבת שיצום ארבעים יום, שהרי המדובר בנשים חלושות שנאלצו לנסוע לנופש... וגם לחייבן בתשלום הסכום המובא בגמרא אי אפשר, שהרי מה אשמים הבעלים שנשותיהם חיללו שבת, לכן "אני מציע שהן תייסדנה שיעורים בהלכות שבת, וזו תהיה תשובת המשקל שתכפר על החטא".

תגיות:עלינו לשבחשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה