חדשות בעולם

יהודי איסטנבול מתארים: "בתי הכנסת התרוקנו למחצה"

בטורקיה, התרחש בשבת האחרונה ניסיון הפיכה צבאית, שתפס בין היתר, גם את יהודי איסטנבול בביתם, לאחר סעודת ליל השבת. רבים מהם, מתארים את הפחד שחשו נוכח הדרמה הגדולה שהשתוללה ברחובות

אא

סערה בטורקיה: בליל שבת האחרונה, התרחש בבירת המדינה, איסטנבול, ניסיון הפיכה צבאי. במהלך השבת ניסו חלקים מהצבא לבצע הפיכה באמצעות טנקים ומטוסים, אולם אלה הובסו בידי ראש הממשלה ארדואן, שקרא לאזרחים לצאת לרחובות ולעצור את המרד.

במהלך הקרבות, נהרגו לפחות 161 בני אדם, רבים מהם הם גם האזרחים עצמם. אולם מי שהיה בעין הסערה, היו לא פחות מאשר היהודים עצמם. זאת, לאחר שחלק מהקרבות נערכו מחוץ לבתיהם ממש, וחלקם מתארים שבעקבותיהם נתקפו פחד גדול, ואף נמנעו מלצאת במהלך כל השבת לתפילות בבתי הכנסת הסמוכים.

כתוצאה מכך, רבים מבתי הכנסת היו ריקים למחצה. "בליל שבת הלכנו לבית הכנסת כרגיל, ברחוב לא היה ניתן לראות כל שינוי או תכונה, לא משטרה ובודאי לא צבא, וזה גם ראיה שהכל הגיע בהפתעה מוחלטת", תיאר אחד מיהודי טורקיה שרואיין הבוקר בשם בדוי לעיתון החרדי 'המבשר'.

"רק בסביבות השעה 11.30 בלילה, כשהיינו בסיומה של סעודת השבת, הגיעו השכנים לספר בדרמטיות על הפיכה שמתרחשת ממש כעת במדינה, ועל עימותים אלימים בכמה מקומות.

"מטבע הדברים המחשבה הראשונה היא על הקרובים והחברים. מצד אחד לא היתה לנו אפשרות כמובן לדעת מה מתרחש עמם. אבל מהצד השני היינו רגועים כי ידענו שבשעה זו של ליל שבת כולם נמצאים בבית ובעזרת ה' לא יאונה להם כל רע.

לדבריו, התפילה נערכה בזריזות והנוכחים התפנו במהירות לביתם. "למרות מה שמתרחש החלטתי ללכת לתפילה בשבת בבוקר, היות ואני גר בסמיכות לבית הכנסת. הלכתי במהירות כך שאיני יודע לומר מה היה בדיוק ברחוב, אך היתה נוכחות גדולה של משטרה וגם צבא. קהל נכבד שגר כנראה במקומות מרוחקים יותר, לא הגיע לבית הכנסת. ערכנו את התפילות בזריזות ושבנו הביתה. כמובן שמטבע הדברים היה מתח באוויר, למרות שכבר ידענו שניסיון ההפיכה לא הצליח".

בסיום דבריו, תיאר כי ליהודים לא היתה יד במרד, וכי הם דווקא מצויים בקשרים טובים עם ההנהגה הטורקית. "כידוע, זה לא ניסיון ההפיכה הראשון, למרות שבצורה כזו קיצונית זה לא היה כאן. אנו יהודי טורקיה מעולם לא שותפים לכל דבר שהוא נגד השלטון. הקשרים של הקהילה עם השלטונות הם מצוינים וזה מתבטא בדברים רבים, באבטחה ובטחון ובדברים רבים אחרים, וכיהודים בטורקיה ככל שהשלטון הוא יציב ואיתן, זה טוב יותר ליהודים".

תגיות:טוריקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה