הרב יצחק זילברשטיין

סבתו של תלמיד חכם מפורסם התגלתה כגוייה

בית העלמין, כך התברר לה לפתע, משתייך לדת הנוצרית. סחרחורת נוראה פקדה אותה למול המחזה המזוויע, ולמול עצם המחשבה המחרידה שאולי היא בעצמה, האשה החרדית מירושלים, אינה אלא נוצרייה

אא

"וגם ערב רב עלה אתם" (שמות י"ב ל"ח)
 
היא עמדה ליד הקבר ולקתה בהלם. עולמה חשך בעדה. גם בחלומותיה הגרועים ביותר לא היתה מסוגלת להעלות בדעתה שהיא, עסקנית חרדית ידועה מזה שנים רבות, נחשבת כ... גויה לכל דבר.
ובתקופתנו מליאת האבסורדים ואחרי מאורעות המלחמות גם זה יתכן.
הסיפור המזעזע החל בנסיעה לקברי אבות בחו"ל. נסיעה ההופכת בדרך כלל לחוויה מרגשת ונעימה, המשרה על המבקר הרגשה "של פעם", של חזרה לבית הסבא או הסבתא. גם האשה המדוברת, שכל בניה ובנותיה הולכים בדרך התורה והיראה והיא עצמה מתנהגת בצדקות רבה, החליטה לבצע את הפרויקט הזה ולקחת עמה את בני משפחתה - שנותרו אחד מעיר ושניים ממשפחה - להשתטח על קברי האבות.
היא עצמה לא היתה מעולם בבית העלמין ולא היה באמתחתה מידע ברור היכן נטמנו ראשי המשפחה. לפני שיצאה לחו"ל ביררה את המקום המדויק בו קבורה הסבתא, וכשהגיעה סוף סוף, לאחר טלטולים רבים, אל האתר המבוקש, חשכו עיניה מֵרְאות.
בית העלמין, כך התברר לה לפתע, משתייך לדת הנוצרית. סחרחורת נוראה פקדה אותה למול המחזה המזוויע, ולמול עצם המחשבה המחרידה שאולי היא בעצמה, האשה החרדית מירושלים, אינה אלא נוצרייה... בת להורים נוצריים. בסתר ליבה קיוותה שבמהלך הסיור יתברר מעל לכל ספק שגם אִם סבתה לא זכתה להיקבר בבית קברות יהודי, אך כשימצאו עוד מעט-קט את קיברה-שלה, תהיה שם עדות ברורה על יהדותה.
היא עוברת בין הקברים, קבר אחר קבר. על כולם מופיע סמל הצלב. בלב דופק היא ממשיכה להתקדם, עד שעיניה רואות, ולא זָר, את קבר הסבתא, וגם עליו, רחמנא ליצלן, מופיע צלב. מיודעתנו חשבה שהיא עומדת לקרוס, ואלמלא החזיקו בה והחיו את רוחה לא היתה עומדת בלחץ הנפשי.
בשארית כוחותיה הלכה אל הכפרים הגויים בסביבה בתקווה אולי יגיע לאוזניה מידע כלשהו שיוכיח שהיו אלה שומרי בית הקברות שחרטו את הצלב על הקבר, כדי לחמוד לצון או משהו כיוצא בזה...
צערה ויגונה גברו כאשר האמת המרה הזו אומתה לחלוטין וגויי הסביבה נזכרו שאכן הכירו את הסבתא כגויה 'למהדרין'.
האשה חזרה ארצה, וסיפרה את הדבר לאחִיה, שגם הוא תלמיד חכם נודע ובעל משפחה עניפה ומכובדת, עם בנים ובנות יראי אלוקים. בסודי סודות הופיעו השניים בפני בית דין מיוחד שעסק בטבילתם לשם גירות וזיהויים של הטובלים נשמר בסוד גם מחברי בית הדין.
הבעיה העיקרית התעוררה כאשר נודע שהאח, שהוא כאמור תלמיד חכם מפורסם, שימש כעֵד בקידושין רבים, ועתה, עם היוודע הענין, יש לפקפק בתְקֵפות הקידושין ההם. הנושא הועבר לעיונם של גדולי ההלכה בדורנו המשתדלים להעלות ארוכה לכאבה של המשפחה.
בירורים אלו, אמר הרב, מרבים תורה בישראל, וחייבים, כנראה, להתבצע טרם בוא המשיח, וכמו בימי אונקלוס הגר ושמעיה ואבטליון כך גם בימינו תדבקנה בנו הנשמות הגדולות המפוזרות בין העמים.
 

תגיות:עלינו לשבחהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה