עובדות ביהדות

הגר"ח קנייבסקי: "להעביר על מידותיו": 10 נקודות על שבירת המידות

הגאון רבי חיים קנייבסקי בספרו 'ארחות יושר': "כל ירא שמים שמידותיו טובות ומתנהג כראוי, הרי קידש את ה'"

אא

1. רבי חיים ויטאל בספרו 'שערי קדושה': "המדות הטובות אינן נמנות בתרי"ג מצוות, כי הן עיקרי ויסודי המצוות, ובלעדיהם אי אפשר כלל לקיים המצוות".

2. הגאון מוילנא בספרו 'אבן שלמה': "כל עבודת ה' תלוי בתיקון המידות, וכל החטאים מושרשים במידות, ועיקר חיות האדם הוא להתחזק תמיד בשבירת המידות ואם לאו למה לא חיים?!"

3. במסכת פסחים: "ג' הקב"ה אוהבן, ואחד מהן מי שאינו מעמיד על מידותיו".

4. במסכת תענית: "גזרו תענית, וירד רבי עקיבא לפני התיבה, ומיד ירדו גשמים – מפני שהיה מעביר על מידותיו".

5. במסכת יומא: "ואהבת את ה' אלוקיך" – "שיהא שם שמים מתאהב על ידך, שיהא קורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים, ויהיה משאו ומתנו בנחת עם הבריות. מה הבריות אומרות עליו? 'אשרי אביו שלימדו תורה, אשרי רבו שלמדו תורה, אוי להם לבריות שלא למדו תורה, פלוני שלמד תורה ראו כמה נרים דרכיו כמה מתוקנים מעשיו, עליו הכתוב אומר: 'ישראל אשר בך אתפאר'".

6. הגר"ח קנייבסקי בספרו 'ארחות יושר' כותב כי כל ירא שמים שמידותיו טובות ומתנהג כראוי, הרי קידש את ה'. עוד מציין הגר"ח כי בתנא דבי אליהו רבא נאמר שאברהם אבינו קידש את ה' כשהחזיר את כל רכוש סדום ועמורה.

7. "ירבעם בן נבט היה גדול בתורה, ואמרו עליו במסכת סנהדרין שתורתו של ירבעם לא היה בה שום דופי, וחידש דברים שלא שמעתן אוזן מעולם, ואמרו שכל תלמידי חכמים דומים לפניו כעשבי השדה, וכל טעמי תורה מגולין לו כשדה, מהסיבה שנכשל – גסות הרוח שהייתה בו טרדתו מן הועלם, שנתיירא שיעלה לרגל ויצטרך לעמוד ורחבעם ישב. עוד אמרו חז"ל שתפסו הקב"ה בבגדו ואמר לו: 'חזור בך, ואני אתה ובן ישי נטייל ביחד בגן עדן'. אמר לו: 'מי בראש?', השיב הקב"ה: 'בן ישי בראש', ולא רצה. הטעם הוא: שמי שלקוי במידות רעות, כל תורתו וכל חכמתו אינה עומדת לו". ('ארחות יושר')

8. עוד מוסיף הגר"ח קנייבסקי ומציין את גיחזי, שהיה גדול בתורה, אך הייתה לו עין צרה ובשל כך לא זכה לחיי העולם הבא. משום כך רץ אחר נעמן ולקח ממנו ממון, ולא חש לחילול ה' ולכבוד רבו בשביל תאוותו לכסף. על כך בכה רבי עקיבא: "גיחזי היה ראוי להיות נביא כאלישע, ובדבר קל נטל שלו". עליו נאמר: "וחוטא אחד יאבד טובה הרבה".

9. הרמ"ק: "מכל התשובות שבעולם, המעולה שבכולם היא לסבול העלבונות, החירופים והגידופים, שהרי אם יסגף עצמו לשם כפרה, ייבטל מדברי תורה, ושמא ייקרא חוטא, אך כשיסבול עלבונות אפשר לו לאכול ולשתות ועוונותיו מתכפרין". עוד מובא ב'קול בוכים' כך: "ואם ישאלו אדם במה תבחר לכפר עוונותיך, בהפסד ממון, או במיתת בנים רח"ל, או שיכך ה' בקדחת ובשחפת, במיתה ובגיהנום, הרי את אלה לא יאבה, ויזעק ויאמר חס ושלום רחמנא ליצלן, אם כן, במה יתכפרו חטאיו? רק עצה אחת יש לו – "ייתן למכה לחי ישבע בחרפה" – היינו, שיסבול חרפה בשתיקה, ואז ישבע ממאכל ומשתה, בלא שיצטרך להתענות על ידי החרפה".

10. הגר"ח קנייבסקי: "ראוי לו לאדם להיות מעביר על מידותיו על כל דברי העולם, שהכל אצל המבינים דברי הבל והבאי, ואינו כדאי לנקום עליהם". ('ארחות יושר')

תגיות:מידות טובותהרב חיים קנייבסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה