חדשות היום

עשרות ממצאים מתקופת בית שני נמצאו בתל חברון

חותמים עבריים, מקוואות ייחודיים וכלים מבית מגורים שנחרב במרד הגדול – אלו רק כמה מן הממצאים שהתגלו לאחרונה בחפירות בתל רומיידה בחברון

אא

בחברון נמצאו לאחרונה עשרות ממצאים חשובים מתקופת בית שני, במהלך חפירות שנערכו במקום, באזור תל חברון (המכונה גם "תל רומיידה"). את החפירות, מקיימת אוניברסיטת אריאל, והממצאים יוצגו בקרוב בכנס מטעמה.

במהלך הכנס, יוצגו חותם ואוסטרקון עבריים, שנתגלו בצמוד לביצור העיר חברון המקראית. החותם עשוי אבן גיר, צורתו סגלגלה ונראה שנקב נקדח לכל אורכו, כך שיתאפשר לענוד אותו על טבעת או לתלותו על גבי שרשרת. על גביו של החותם, נראית צורתו של צבי מלחך שיח, וכן המלים "לשפטיהו (בן) סמך".

על פי הערכת החוקרים, מדובר ככל הנראה בחותם של בעל תפקיד מנהלי בעיר. פניו של החותם נשחקו ונפגמו מאוד, אולם למרות זאת הצליחו החוקרים לשחזר את האותיות שעל גביו.

האוסטרקון, שהינו שבר של כלי חרס שנמצאה עליו כתובת, נמצא כשהוא דהוי, ואת האותיות שעל גביו היה קשה לפענח, אם כי נראה בבירור שמדובר ברשימת פריטים המסתיימים באותיות "יהו",  ובתוכם גם ככל הנראה השם "אמציהו". החוקרים מעריכים, כי מדובר ברשימת שמות פרטיים ששימשו ככל הנראה במערכת המנהל האזרחי והצבאי בממלכת יהודה.

לממצאים אלו חשיבות מיוחדת, בשל היותם המקורות האפיגרפיים העבריים הראשונים, שהתגלו בחברון המקראית. למעשה, למרות שכבר התקיימו חפירות באזור בעבר, מעולם עוד לא הצליחו לקבוע את מיקומה, גודלה וכן אופיה של העיר בתקופת בית שני, והממצאים מסייעים בכך מאוד.

בנוסף, העלתה החפירה באזור זה, ממצאים מהתקופות החשמונאית, הרומית הקדומה והרומית המאוחרת. באתר נחשף רובע מגורים ותעשיה מתקופתם של הורדוס ובניו, וכן ישוב מהתקופה של חורבן בית שני, שלאחר המרד הגדול.

בתוך כך, נמצאו מתכות ומטבעות, רחוב מרוצף, מערכת בריכות, בתי מגורים, גתות (משטחים לדריכת ענבים או זיתים), בתי בד, כבשן כלי חרס ושני מקוואות גדולים בעלי צורה ייחודית במינה, המעידים על אופיו היהודי של המקום. 

תגיות:חפירות ארכיאולוגיותמקווהחברוןבית שני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה