חדשות היום

סטודנטים חרדיים: "אם תכנית החילון של המל"ג תאושר – כולנו נפרוש"

לאחרונה פרסמה המועצה להשכלה הגבוהה (המל"ג) המלצות ליישום לקראת תכנית החומש הבאה, הנוגעת בין היתר למכללות החרדיות. בין ההמלצות המביעות מגמת חילון מובהקת: חיוב ללמוד במסגרות מעורבות, ביטול תקנון צניעות במכללות והקצאה של 10% קבלה בלבד לבעלי תשובה. הסטודנטים זועמים: "נילחם, נפרוש"

אא

בימים האחרונים, פורסמה לשימוע ציבורי תכנית החומש של ועדת התכנון התקציבי של המועצה להשכלה גבוהה. זאת, לפי הוראת בג"ץ. התכנית, הנוגעת בין היתר לעתיד ההשכלה במכללות החרדיות עבור סטודנטים חרדיים, מגלה מגמה ברורה של חילון, ומעוררת לא מעט סערה.

בין המסקנות שגובשו, הוחלט להטמיע את הסטודנטים בכיתות מעורבות – זאת בניגוד מפורש לכללי הצניעות של ההלכה היהודית, ביטול תקנון הצניעות – המחייב את הסטודנטים והסגל להגיע בלבוש צנוע ומכבד, וכן כמגמה מתמשכת – לאפשר את קבלתם רק של 10% ממי שמכונים כ"חריגים", והם ציבור בעלי התשובה בארץ.

רבים מן הסטודנטים זועמים על ההחלטה ומנסים להביע את מחאתם על כך.

כך למשל, בשיחה שקיים עם אתר 'כיכר השבת', תיאר שלומי, סטודנט חרדי בן 25 שלומד בקמפוס בגן יבנה, כי "אנשים מקדישים מזמנם ומכספם להגיע למקום כזה רק כי הוא נפרד ורק כי הוא מתאים לנו כציבור חרדי. לבוא ולשנות לנו את התנאים? זה פשוט חוסר התחשבות משווע".

עוד הוסיף כי "ברגע שנראה שבאמת משנים לנו את הכללים ומנסים להכניס לנו מיני פרצות שלא מתאימים לאופי החרדי, מיד באותו רגע נעזוב את המקום. ואני אומר את זה בוודאות - עליי ועל שאר חבריי".

גם יונאל אסרף, סטודנט הלומד באותה מכללה חרדית בגן יבנה, הביעאת מחאתו על ההחלטה ללימודים מעורבים. "זהו כבר קו אדום מבחינתי. כאדם שמגדיר את עצמו כחרדי אי אפשר לסבול לימודים מעורבים".

בדומה לכך, גם אברהם בביוב, שהינו סטודנט בן 34 לומד במכללה החרדית בגן יבנה תיאר כי "אני חושב שזה לא מהלך נכון, משום שזה לא דרך החינוך שלנו וזה יגרום לנו פשוט לא להגיע למכללה. לא משנה אם הכיתות יהיו נפרדות, בקמפוס עצמו תתאפשר ערבוביה בין נשים לגברים? זה זילזול מוחלט בציבור שלם וזה פשוט יגרום לנו לנטוש את הלימודים".

גם סטודנטים חרדיים ממכון לב בירושלים היו תמימי דעים בעניין: "אנחנו כחרדים בחרנו ללכת למכללה שמגדירה את עצמה כמי שנותנת את התנאים המלאים לציבור החרדי. ברגע שיהיה משהו ולו הכי קטן שנוגד את דעתם של גדולי ישראל - אנחנו נוותר על הכל ולא נגיע ללימודים".

בתוך כך, גם יעקב ויסמן, בן 25 שלומד בקמפוס שטראוס בירושלים מביע מחאה בנושא וטוען כי "כל מה שאני וחבריי כיום לומדים במכללה חרדית, זה רק בגלל התנאים שהם מעמידים לנו כחרדים ורק בגלל שזה בהמלצת גדולי ישראל. ברגע שיעשה שינוי - אנחנו פשוט לא נבוא למחרת למכללה, זו טעות גדולה מצד המל"ג לא לכבד את הרצונות שלנו כחרדיים, הם בסה"כ גורמים לנו לא לבוא למסגרת הלימודית במכללה".

ואורי ישר, סטודנט חרדי בן 32 אומר כי "זה לא יעבור בוועדה הרוחנית, וגם אם יעבור - פרצה ולו הכי קטנה, כמי שמכיר לא רק את עצמי אלא את שאר חבריי לכיתה - פשוט לא תהיה כיתה, תהיה עזיבה המונית. ההמלצות של המל"ג הם חוסר התחשבות וחוסר הבנה".

ומה קורה בגזרת הסטודנטיות? נראה שגם שם מדובר בזעם רב על המהלך.

כך לדוגמא, בת שבע, סטודנטית באחת המכללות החרדיות בירושלים זועמת על ההחלטה. "מה אני אגיד, אני פשוט בהלם מזה, עד שמצאתי מקום דתי אחד שאפשר ללמוד בו את התחום שבו רציתי להתמקצע. אם הם עושים את זה – הבנות יהיו בהלם. יהיה בלאגן. זה ברור שכולן יתנגדו ואף אחת לא תרצה שדבר כזה יקרה. איך זה הגיוני? מדובר במכללה חרדית! אני לא מבינה איך במדינה דמוקרטית אין זכות לאדם דתי שומר תורה ומצוות לרכוש השכלה! איך שוללים מאיתנו את הזכות ללמוד במקום דתי שמכבד את השקפת עולמנו! זה לא נורמלי".

גם אביגיל, 24, סטודנטית נוספת משלוחה חרדית, מביעה צער על הדברים, וטוענת כי עתיד ההשכלה האקדמית בקרב הציבור החרדי נמצא בסכנה. "זאת פשוט שערוריה, אין מילה אחרת. אנשים עושים כאוות נפשם בטענות שונות ומשונות ואנחנו צריכים לקבל את זה! לא יקום ולא יהיה! שנים לקח להם לשכנע את הציבור החרדי לבוא ולרכוש השכלה אקדמית, אחרי שלל הבטחות להתחשבות בנושא. עכשיו, במחי יד, הם הולכים להרוס את הכל. שום סטודנטית לא תגיע ללימודים".

בתוך כך, במכללה החרדית בירושלים, כבר נלחמים להחזרתו של תואר שני שנסגר לפני כשנה, בהחלטת המועצה להשכלה גבוהה ועל אף הביקוש. פירושו של דבר עבור הסטודנטיות החרדיות – להגיע לאוניברסיטה עצמה וללמוד במסגרת מעורבת. "אנו עושות מאמצים לקדם פתיחת תואר שני נפרד ומותאם במסגרת המכללה או האוניברסיטה, ויש המון בנות שנרתמות לכך. אבל בינתיים לצערנו המל"ג שם רגליים בעניין הזה ומונע את ההתקדמות", מתארת אחת ממובילות המהלך.

בינתיים, נראה שעבור הציבור החרדי שומר המצוות, ובכללו גם ציבור בעלי התשובה, הסיכוי לרכוש השכלה אקדמאית בישראל לוט בערפל. דבר אחד בטוח – המאבק נמצא בתחילתו. כלל הסטודנטים החרדים לא מתכוונים לוותר על זכותם הבסיסית לרכוש השכלה, בדיוק כשם שהם לא מתכוונים לוותר על שמירת אורח חייהם הדתי. ומה יהיה בסוף? ימים יגידו.

רוצים לסייע במאבק לטובת שומרי מצוות שלומדים באקדמיה? תוכלו לכתוב לאפרת -efrat.cohen89@gmail.com

תגיות:סטודנטיםאקדמיההשכלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה