מוזיקה יהודית

20 שירי הגאולה שאתם חייבים להכיר

רגע לפני חג הגאולה קיבצנו עבורכם אסופה של עשרים שירים מרגשים שמדברים גאולה. כדי שתתרגשו, תתחברו, ובעיקר כדי שתבקשו אותה עד שתהפוך למציאות. בתפריט: אברהם פריד, ברי סחרוף, יונתן רזאל, שי צברי, יעקב שוואקי, ישי ריבו ועוד

אא

בגמרא (מסכת סנהדרין, צ"ח, ע"א), מסופר סיפור מיוחד על האמורא רבי יהושע בן לוי, שפגש פעם את אליהו הנביא בפתח מערת רבי שמעון בר יוחאי.

- "אמור לי, בבקשה ממך", פנה האמורא אל אליהו הנביא, "מתי יבוא משיח בן דוד ויביא עמו את הגאולה המיוחלת"? ("אמר ליה: אימת אתי משיח")

בתגובה, הציע לו אליהו הנביא שייגש וישאל אותו בעצמו. ("אמר ליה: זיל שייליה לדידיה")

- "היכן אוכל לפגוש אותו?" ("והיכא יתיב?")

- "הוא יושב בפתח העיר, בשער רומי" ("אפיתחא דרומי")

- "ואיך אפשר לזהות אותו?" ("ומאי סימניה?")

- הוא יושב במקום בו יושבים הפצועים והחולים. גם הוא סובל מחלאים ונגעים, כמו שנאמר עליו בפסוק: 'והוא מחולל מפשעינו... חוליינו הוא נשא'. אתן לך סימן כיצד תוכל לזהותו: כל שאר החולים מסירים את כל תחבושותיהם, מקנחים את פצעיהם ולאחר מכן שבים וחובשים אותם. אך המשיח מסיר רק תחבושת אחת בכל פעם. כך, כשתגיע ההוראה מלמעלה לצאת ולגאול את עם ישראל לא יהיה עליו להתמהמה ולו רגע מיותר אחד". ("יתיב ביני עניי סובלי חלאים. וכולן שרו ואסירי בחד זימנא. איהו שרי חד ואסיר חד. אמר: דילמא מבעינא, דלא איעכב").

מיהר רבי יהושע בן לוי לשער העיר, כדי לעקוב אחרי הפצועים החובשים את תחבושותיהם. חיש מהר הוא גילה את המלך המשיח ופנה אליו:

"שלום עליך רבי ומורי!" (אזל לגביה, אמר ליה: "שלום עליך רבי ומורי!")

ענה לו המשיח: "שלום לך בן לוי" (אמר ליה: "שלום עליך בר ליואי")

שאל אותו רבי יהושע: "מתי יבוא אדוני?" (אמר ליה: "לאימת אתי מר?")

"היום",  השיב המשיח ללא היסוס. (אמר ליה: "היום").

שש ושמח שב רבי יהושע בן לוי לביתו. הלא היום יבוא המשיח ועמו הגאולה המיוחלת! אך כשהלילה פרש את כנפיו על הארץ ולא נראה כל זכר למשיח, מיהר רבי יהושע לאליהו הנביא בתלונה: "המשיח שיקר לי! הוא אמר שיבוא היום, ולא הגיע"! ("אמר ליה: שקורי קא שקר בי דאמר לי היום אתינא, ולא אתא")

-"לא הבנת את כוונת המשיח" הסביר לו אליהו בניחותא. "המשיח ציטט לך את לשון הכתוב:"היום – אם בקולו תשמעו!".

* * *

גלות. כל כך הרבה שירים נכתבו עליה. כל כך הרבה דמעות נשפכו עליה. כל כך הרבה חולמים, שמאמינים ומצפים, מייחלים ומתפללים בכל לב לרגע הזה, כבר אלפיים שנה.

גאולה. דומה שרק המילה הזאת, חזקה ונוכחת כל כך בחיים של כל יהודי באשר הוא, עד שאין אחד כזה שהיא יכולה להשאיר אותו אדיש מבלי לעורר בו משהו. גאולה היא געגוע עמוק שטבוע בנו. למשהו פנימי ואישי, אבל גם כללי, שכל אחד מאתנו כמה וכוסף אליו, והתקווה הזאת טבועה בנו והולכת אתנו תמיד.

ערב חג הפסח התשע"ו בפתח. גם השנה אנחנו מחכים לגאולה. בינתיים, החלטנו לערוך עבורכם אסופה מיוחדת של שירים מיוחדים, של אמנים מוכשרים שונים, שהמסר בכולם הוא אחד: עם ישראל רוצה גאולה. כשאתם שומעים אותם, אל תשכחו לעצום לרגע את העיניים ולהתחבר רגע לגלות של עם ישראל, ומתוכו לבקש את הגאולה... חג גאולה שמח!

1. "מתוך הפיכה" – ביני לנדאו

"היום הגדול, הנה הוא בא, חמור לבן ועל גבו אדם, שיראה איך לאהוב את כולם"

שיר שלקוח מהאלבום הראשון של לנדאו, "מעבר לגבולות", שהוא גם אחד האלבומים היפים שיצאו כאן בשנים האחרונות. מבטא במילים הכי יפות שיכולות להיות, את הגעגוע העמוק והציפייה הארוכה והבלתי נגמרת של עם ישראל לגאולה.

 

2. "קח את שלי" – אברהם פריד

"ריבונו של עולם, אני יודע שבית המקדש השלישי אינו בנוי מאבנים, הוא בנוי מדמעות"

אחד השירים המרגשים שיצאו כאן בהקשר של גאולה, בביצוע של אחד האמנים האיכותיים ביותר בעולם המוזיקה היהודית, שתמיד מביא לדמעות כל יהודי ששומע אותו...

 

3. "ענווים" – יעקב שוואקי ויוסי גרין

"בשעה שמלך המשיח בא, עומד על גג בית המקדש, משמיע לישראל ואומר: 'ענווים, הגיע זמן גאולתכם'"

שיר שהפך להמנון הבלתי מעורער של הגאולה. אמנם מאז ניסו מוזיקאים שונים לקחת את הטקסט הכל כך יפהפה הזה, שלקוח ממדרש חז"ל, ולהציע לו ביצועים יפים אחרים, אבל דומה, שאף אחד לא הצליח לשחזר את מה שהשיר בביצוע הספציפי הזה עשה למדינה שלמה.

 

4. "הגיע זמן הגאולה" – אהרון רזאל

"אפשר לראות את זה בחוץ ולהרגיש את זה בפנים, ואם לא שמעתם תשאלו את השכנים – שהגיע זמן הגאולה, הגיע זמן הגאולה, אני שומע ינון ואליה"

מי מכם לא מכיר את השיר הזה? האם גם אתם שמם לב, שתמיד כשהשיר הקצבי הזה מתנגן, באירועים שונים, תוך דקה כולם כבר מפזזים בלב הרחבה, מדקלמים את המילים היפות כל כך, ומגלמים פשוט אחדות? שיר שחוצה מגזרים, קצת כמו שיקרה, כשתבוא הגאולה.

 

5. "עומד בשער" – עמיר בניון

"תבוא, אנחנו מחכים לך יותר מדי שנים, אנחנו השתגענו אין לנו יותר פנים, רק הולכים ומתכלים כל הזמן, אז תבוא"

במרוצת הזמן, השיר הזה, שנכתב על המשיח, זוהה כשיר שרבים חשבו שנכתב על החייל החטוף דאז, גלעד שליט. אבל היום, ברוך ה', אחרי שבניסי ניסים הוא כבר חזר בשלום הביתה וזכה לגאולה פרטית עצומה – אפשר לשיר אותו כבר על מקורו האמתי, המשיח.

 

"קול דודי" – ישי ריבו

"קול דודי דופק, פתחו לי בניי, הגיע זמן גאולתכם ולצרותיכם אמרתי די"

שיר שלקוח מהאלבום הראשון של ריבו, ולמרות שמדובר ביוצר צעיר וטרי יחסית בשוק המוזיקה היהודית, מדובר בשיר (וגם ביוצר) שכבר מזמן הפך לקלאסיקה אהובה שמושמעת בכל תחנת רדיו אפשרית, ופשוט מוצא את דרכו לליבו של כל יהודי.

 

7. "אני מאמין" – מרדכי בן דוד

"אני מאמין בביאת המשיח, ואף על פי שיתמהמה – עם כל זה אחכה לו, בכל יום שיבוא"

ביצוע קלאסי-חסידי פחות מוכר, למילים המוכרות, עם אחד הזמרים היהודיים המובהקים והמוכשרים שצמחו לנו כאן, מרדכי בן דוד.

 

8. "היינו שמחים" – המדרגות

"שיר המעלות, בשוב ה' שיבת ציון היינו כחולמים, אז יימלא שחוק פינו ולשוננו רינה... היינו שמחים"

דומה, שלמזמור הזה בתהלים, שמדבר על הגאולה, כבר הולחנו במרוצת השנים כל כך הרבה לחנים... הנה אחד מהם, יפה במיוחד, של להקה מוצלחת במיוחד.

 

9."אני מאמין" – מודז'יץ (בביצוע "הלב והמעיין")

"אני מאמין, באמונה שלמה, בביאת המשיח, ואף על פי שיתמהמה, עם כל זה אחכה לו"

ניגון שיש מאחוריו סיפור מצמרר: את הניגון שר ברכבת מגטו ורשה בדרך למחנה ההשמדה טרבלינקה, חזן מפורסם באותם ימים, שהיה חסיד מודז'יץ, בשם עזריאל דוד פסטג הי"ד. כשהחזן, שהיה אז כבר יהודי מבוגר, החל לזמזם את הניגון בשארית כוחותיו, חשבו היהודים סביבו כי דעתו נטרפה עליו, אבל לאט לאט קרון שלם של יהודים שהיו בדרכם למותם, שר ביחד איתו... באותו מעמד, הבטיח פסטג, כי מי שיעביר את הניגון הזה לאדמו"ר ממודז'יץ, הוא נותן לו חצי מחלקו לעולם הבא. בתוך כך, קפצו שני נערים מהקרון, אחד נהרג במקום, על פסי הרכבת, ואילו השני ניצל באורח ניסי, והצליח להעביר את הניגון, כשהתווים כתובים בעפרון על פתק קטן, לאדמו"ר ממודז'יץ, שחי באותה התקופה בארצות הברית. כששמע האדמו"ר את הניגון, זיהה מיד את מחברו, ומתוך בכי, התבטא לגביו במילים: "עם הניגון הזה צעדו יהודים אל משרפות הגזים, ועם הניגון הזה יצעדו יהודים לקבל את פני משיח-צדקנו... כאשר ר' עזריאל דוד שר את ה'אני מאמין' בוודאי נעו אמות הסיפים בעולמות העליונים". עד היום, מבצע אותו החזן בן ציון שיינקר, וכך הניגון הגיע אלינו ומסמל עד היום מצד אחד את השואה הנוראה, ומצד שני, למרות כל התלאות, את האמונה הנצחית של היהודי בבורא. הסרטון קצת ישן, אבל עדיין, הביצוע עוצמתי יותר מכל מילה...

 

10. "השלום שאני מבקש" – עובדיה חממה וגיל עקיביוב

"גאולה, גאולה... חזון הנביאים בפעולה. אור גדול, אור מופלא... שפתיים שרות תהילה"

שיר שלקוח מתוך פרויקט שיצא לפני יותר משנה, "הנוצה", המהווה שיתוף פעולה בין שני אמנים מוכשרים במיוחד: עובדיה חממה וגיל עקיביוב. שיר יפהפה שעוסק בשלום ובגאולה, ומדגיש כמה החיבור בין השניים נכון ומדויק.

 

11. "ראו באורי" - אודי דוידי

"כך גאולתם של ישראל, בתחילה קמעה קמעה, כל שהיא הולכת, היא הולכת ורבה...'בשעה שמלך המשיח בא עומד על גג בית המקדש ואומר... ענווים, הגיע זמן גאולתכם.

ואם אין אתם מאמינים - ראו באורי שזורח'"

ביצוע יפהפה ומקורי למילים מוכרות, הלקוחות מתוך הילקוט שמעוני. השיר לקוח מתוך האלבום החדש של דוידי, "אורות גבוהים", שיצא לאחרונה. מדהים איך אפשר לקחת את אותן מילים מוכרות, ובעזרת ניגון שונה, לשוות להם ביצוע אחר לחלוטין.

 

12. "והיא שעמדה" – יונתן רזאל

"והיא שעמדה לאבותינו ולנו, שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותינו, עמד עלינו לכלותינו, והקב"ה מצילנו מידם"

ביצוע מיוחד של יונתן רזאל לשיר המוכר, עם המילים המוכרות עוד יותר, שרלוונטי לנו במיוחד בימים אלה. הביצוע לקוח מתוך הופעה של רזאל, במרכז "ליבא" בתל אביב.

 

13. "היום אם בקולו" – אהרון רזאל

"מתי הוא יביא גאולה לעמו? היום, היום אם בקולו תשמעו"

אחד השירים היותר יפים של רזאל, לקוח מתוך אלבום שמתעסק ומאזכר רבות את הגאולה, ויצא לפני כשלוש שנים, "קבעתי את מושבי". השיר מבוסס על סיפור המתואר במסכת סנהדרין, ומתאר דיאלוג של רבי יהושע עם המשיח, שמבטיח שיבוא היום. כלומר, "היום אם בקולו תשמעו".

 

14."המלך" – שי צברי

"המלך תביאני חדריך, שם אתן בכיי לך, שם גלותי, המלך חדריך"

ביצוע מקורי במיוחד של המוזיקאי שי צברי, לשיר שעוסק בגלות וגאולה. לקוח מתוך אלבום הבכורה שלו "שחרית", שיצא לפני כשנה, אלבום שעוסק ברובו בפיוטים ושירי בקשות, כולם במקצב ולחן לא שגרתיים – כיאה לאמן המיוחד הזה.

 

15."יעלה" – דניאל זמיר עם ברי סחרוף ומתיסיהו

"יַעֲלָה יַעֲלָה בּוֹאִי לְגַנִּי / הֵנֵץ רִמּוֹן פָּרְחָה גַּפְנִי

יָבוֹא דוֹדִי יָחִישׁ צְעָדָיו / וְיֹאכַל אֶת פְּרִי מְגָדָיו"

ביצוע מיוחד במינו לפיוט אגדי. אחד משיתופי הפעולה המיוחדים והמרשימים שנעשו כאן בשנים האחרונות, שמשלב שלושה אמנים, מעולמות תוכן שונים, סגנונות שונים, אבל נשמה בוערת אחת משותפת לגאולה.

 

16."ושכנתי" – יעקב שוואקי

"אבינו מלכנו, תן משיח צדקנו, לעמך בית ישראל, במהרה בימינו"

ואיך אפשר לשיר על גאולה ולא להזכיר את יעקב שוואקי? המלך הבלתי מעורער של עולם המוזיקה החסידית, שכבש כבר כמעט כל במה ולב אפשריים ברחבי הגלובוס, בקולו האגדי, בשיר יפהפה, מרגש ונוגע על הגאולה. תודו שגם אתם כבר מכורים.

 

17."מצליח משיח" – אברהם פריד

"יהי רצון שתצליחו ומשיח תביאו, מצליח משיח"

אם אתם לא דוברי אידיש, סביר להניח שאת מרבית המילים בשיר הזה לא כל כך תצליחו להבין, אבל מילה אחת שחוזרת תדיר אין סיכוי שתפספסו: משיח. שיר קצבי מדהים שהפך לאחד הלהיטים של פריד, ואם אתם עוד לא מכירים – כדאי מאוד שתכירו.

 

18."מנורה" - חיים ישראל

"בנינו לך מנורה, החזירנו לירושלים הבנויה, ושלח לנו משיח במהרה, ותקרב לנו את יום הישועה"

מכל השירים של הזמר חיים ישראל, שרבים מהם מזכירים גלות וגאולה, יש משהו דווקא בשיר הזה, שהופך אותו למרגש במיוחד. כשתשמעו תבינו.

 

19.  "מלך המשיח" – שלמה כהן

"מלך המשיח, הוא עתיד למלוך על העולם מסוף העולם ועד סופו"

הקליפ לשיר המיוחד הזה, לקוח מתוך הופעה מושקעת במיוחד, שהפכה לאלבום בשם "קומזינג". שלמה כהן, בדרכו האגדית, כובש בבת אחת את הבמה, וגם את הלב. תודו.

 

20. לבדו הוא – ישי ריבו

"בכל מיני דרכים לא דרכים, נסתרות דרכי האלוקים, לבדו הוא... והוא יגאל אותנו בקרוב"

שיר מתוך האלבום החדש והמצוין של ישי ריבו, "פחד גבהים", שיצא לאחרונה. הקליפ לשיר לקוח מתוך מופע ההשקה שלו, וכדרכו המיוחדת של ריבו, הוא יודע לשיר קודש, בצורה מקורית ומיוחדת.

תגיות:מוזיקה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה