חדשות יהדות

הגילוי המפתיע של הבלוגר: 48% מבוגרי החינוך הדתי – אינם דתיים

קריאה מעמיקה של דיווחי הלמ"ס מגלה: ילדי החברה הדתית שאינה חרדית, הולכים לכיוון החילוני-מסורתי באחוזים מדאיגים. למה זה קורה?

אא

בעיצומה של הסערה סביב סדרת כתבות המתיימרת לבשר על התפרקות החברה החרדית, הבלוגר הלל גרשוני החליט לבדוק בעצמו את הנתונים. הוא קרא את דיווחי הלמ"ס בנושא, שם נדרשים הנשאלים לדווח לאיזה מגזר השתייך הבית בו גדלו ולאיזה מגזר הם משתייכים היום. הציבור החרדי, כך גילה, הא הציבור המצליח ביותר בשמירת חבריו בתוכו: 90% מאלה שגדלו בבתים חרדיים נותרו חרדיים. גם ה-10% שלא, נותרו ברובם הגדול דתיים. החילוניים, אגב, שומרים רק על 84% מחבריהם כחילוניים. השאר מתקרבים ליהדות ברמה כזו או אחרת.

אבל הנתונים המדהימים באמת, נתונים שאכן מוכיחים התפרקות, הגיעו דווקא מהסטטיסטיקה על המגזר הדתי - אם תרצו, הכיפות הסרוגות. 5.5% מאלה שגדלו בבתים דתיים מגדירים את עצמם כחרדים. אבל הנה החדשות הרעות: 30% יוצאים בשאלה ממש (מגדירים את עצמם כחילוניים או מסורתיים קלושות), ועוד 18% עוברים להגדרה של 'מסורתי' בלבד. עד כמה המסורתיות הזו מחויבת להלכה? הנה נתון אחד שמספר את הסיפור העצוב במלואו: 40% מאלה שגדלו בבית דתי לא שומרים שבת באופן מלא.

לא משנה איזו כיפה יש לך - העיקר יראת שמיים והשקפה תורניתלא משנה איזו כיפה יש לך - העיקר יראת שמיים והשקפה תורנית

40%... ארבעה מתוך עשרה אנשים שגדלו בבתים דתיים-אך-לא-חרדים ולמדו במוסדות דתיים למיניהן – לא יקפידו אפילו לשמור שבת בבגרותם. גם אם הם יגדירו את עצמם 'כמסורתיים', קל להסיק מזה על רמת הקשר שלהם לדת. אצל אלה שגדלו בבתים חרדים, אגב, רק 4% לא שומרים שבת באופן מלא בבגרותם. זהו פער אדיר.

איך יכול להיות שכל כך הרבה בתים דתיים לא מצליחים לגדל ילדים דתיים? ההסבר, כמובן, טמון בכוללניות של ההגדרה 'דתי', שרלוונטית לכל הספקטרום שבין אברך חרד"לי לבין דתי-לייט עם כיפת שקל. כמובן שמדובר בשני עולמות שונים, ואין אנו באים להשוות ביניהם, ולטעון שגם המגזר החרד"לי נמצא בהתפרקות. אך מספיק לעקוב אחרי המנהיג של המפלגה המזוהה עם מגזר הכיפות הסרוגות, כדי להבין מה קורה לחלק ה'לייט' של המגזר: מכל התכונות שמייחסים לנפתלי בנט, אף אחד לא מתיימר לטעון שהוא מחויב להלכה. הוא לא נרתע מלחבק רפורמים וקונסרבטיביים, למתוח ביקורת פומבית על עמדות הלכתיות של הרבנים הראשיים, או לשחרר הצהרות כמו זו שהשמיע באוניברסיטת בר אילן בשבוע שעבר: "רק ההתערבות החילונית בהיסטוריה", הוא טען שם, "אפשרה לחולל את שיבת ציון. בתוך אותה אורתודוקסיה יהודית זה לא היה קורה. כי כשאתה מתווכח על אורך השרוול אין לך אנרגיות לאותם מהלכים כל כך נועזים". עם אמונה עזה כזו בחשיבות ההלכה, לא פלא שחלק מהציבור שמצביע לבנט מחליט בסופו של דבר שלא רק אורך השרוול הוא דבר שולי – גם להדליק אור בשבת זה לא כזה ביג דיל.

נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

נפתלי בנט, כמובן, לא מייצג את כלל חובשי הכיפות הסרוגות. רבים מהם אנשים יראי שמיים, מקפידים במצוות, ומגדלים צאצאים דתיים לא פחות - ואפילו יותר - מהוריהם. אבל בנט הוא דוגמה טובה לזרם הדתי-לייט שהולך ומרים את ראשו בגאווה בלתי מוסברת, ואף לא מסתיר את העובדה ששמירת המצוות שלו חובבנית למדי. זרם שנציגיו בכנסת לא מהססים להצהיר: "פוליטיקאים מספיק ערמומיים כדי שבסוף הרבנים יגידו מה שאנחנו רוצים שהם יגידו". זרם שמנהל דיונים סוערים בפורומים של המגזר: מה יותר גרוע, ילד שהפך חילוני או ילד שהפך חרדי?

לאותם דתיים לייטים/חובבנים אין בעיה להרעיף מילים אוהבות על היהדות ועל התורה. הם רק לא רוצים אותן כדברים מחייבים. כן, אנחנו לא מתנצלים על כך שאנחנו חובשי כיפה, אבל בחייכם – תנו לנו לשכור זמרת אישה לקליפ הזה. ובטח שאנחנו בעד ישיבות ולימוד תורה, רק אל תצפו מאיתנו להודות שמישהו שלימוד התורה הוא דבר עיקרי בחייו, יודע דבר או שניים יותר מאיתנו.

יש דרכים רבות לגדל ילדים מחויבים להלכה, אבל יש דרך אחת שבוודאות לא תעבוד: לגדל ילדים עם רגל פה ורגל שם. התזות שלהם ברורות: לרב יש מילה,  אבל למנהיג הפוליטי יש מילה חזקה לא פחות; לימוד תורה חשוב, אבל גם קריירה חשובה; אנחנו מכבדים את ההלכה, ואנחנו מכבדים גם את הרצון האישי שלנו לעשות מה שבא לנו; היום יגיע רב לשאת דברים בפני התלמידים – ומחר נשמע את נאומו רב ההשראה של שחקן כדורגל שמחלל שבת בפומבי.

אם אנחנו רוצים שהילדים שלנו יחיו חיים דתיים, או אפילו שרק שישמרו שבת כמו שצריך, אי אפשר להחליט שהדתיות שלנו מסתכמת ב:'שם כיפה, קונה אוכל עם הכשר, אוהב את אורי אורבך, קורא מגזין מוצש'. היהדות מעולם לא הייתה רשימה של פעילויות אופציונליות לשעות הפנאי. היא דרך חיים. רוצים לעצום עין אחת ולראות רק חלק מהמסרים שהיהדות מלמדת? זוהי הבחירה שלכם. אבל אל תתפלאו אם הילדים שלכם כבר יבחרו לעצום עיניים לגמרי, ולחיות חיים שהיהדות משחקת בהם, לכל היותר, תפקיד של פולקלור.

הערת המערכת: הטור שלפניכם לא נועד חלילה לזלזל באף מגזר בעם ישראל. כמובן שיש אנשים מכל הסוגים מכל המגזרים, ואיננו עוסקים בהכללות. יחד עם זאת, הנתונים מדאיגים וכואבים, ומלמדים על חשיבות הגברת ההשקפה התורנית בקרב כל חובשי הכיפות, מכל הסוגים.

 

תגיות:דתייםכיפותחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה