ט"ו בשבט

10 עובדות מרתקות על (חג) האילנות

מיהו העץ 'המבוגר' בעולם, כמה מיני עצים קיימים בעולם ומהו שווי בית העומד למכירה - עם עץ עתיק בסמוך אליו? עובדות מזווית קצת אחרת, על (חג) האילנות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

 .1עץ מסוגל לספוג כ-80 ק"ג של מתכות רעלניות כגון כספית, ליתיום וכדומה וכ-20 ק"ג אבק – מבלי להינזק. נהפוך הוא. הוא מסוגל לסנן ולטהר 100 אלף מ"ק של אוויר מזוהם מדי שנה – ולייצר ממנו 700 ק"ג חמצן.

2. בעולם קיימים למעלה מ-100,000 סוגי עצים, שהגבוה מהם הוא עץ המכונה Sequoia sempervirens - נמצא בפארק הלאומי 'רדווד' בקליפורניה, ונושק לגובה של 115 (!) מטרים.

3. ממצאי מחקרים שנעשו בתחום מצביעים על כך שלעצים כוח מרפא במיוחד, עבור אנשים הלוקים ברמות שונות של דיכאון. התבוננות בהם לא רק מפחיתה את הצורך בתרופות שונות, אלא אף מסייעת לחולה להתרכז במה שטוב בחייו. שיטות טיפול שונות ששילבו התבוננות בעצים לפרקי זמן ארוכים מדי יום, הוכחו כטובות ומועילות יותר לחולה, מן האחרות.

שיטת הטיפול באמצעות עצים הפכה בשנים האחרונות לכלי טיפולי שימושי ביותר עם אסירים, ובתי סוהר רבים בעולם כבר אימצו אותה כחלק ממערך הסיוע הנפשי. הוכח שאסירים ששוכנו בבתי סוהר עם אזורים פסטורליים ומרובי עצים – רמת הפשיעה שלהם ירדה בכ-50 אחוז.

4. העץ העתיק ביותר בעולם משתייך למשפחת Pinus longaeva – שאזור מוצאו אף הוא מקליפורניה. מדידות שנעשו בשנת 1975 הצביעו על כך שגילו של העץ הוא כ-4,800 שנה.

5. אלמלא כורתים אותם – עצים יכולים לחיות 'לנצח', אלא אם כן הם חולים ואז מוכרחים לכרות אותם, כדי שלא ידביקו גם את האחרים.

6. בהמשך לסעיף הקודם, כריתת עץ בישראל היא עבירה פלילית גם אם מדובר בעץ שנמצא בחצר הפרטית שלכם. על מנת לכרות אותו, תצטרכו אישור מיוחד מפקיד היערות האזורי.

7. בימות הקיץ החמים, כל עץ עוזר בהפחתת הטמפרטורות – כארבע מעלות צלזיוס פחות.

8. בדומה לקירות אקוסטיים, לעצים יש יכולת פנומנלית בבלימת רעשים.

9. מערכת שורשיו של עץ בוגר, עשויה למתן משמעותית עוצמה של רעידות אדמה.

10. מעוניינים למכור את הבית הפרטי שלכם, ולא יודעים מהו דין העץ העתיק שנמצא בסמוך אליו? דעו כי עץ בוגר עשוי להעלות את ערך הבית המוצע למכירה, עד 20 אלף שקלים.

תגיות:ט"ו בשבטראש האילנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה