חדשות יהדות

בחזית המאבק על השבת: ש"י עגנון

צמד מכתבים, מלפני כשישים שנה, מצביעים על כך שבעבר המתנגדים לחילולי שבת בפרהסיא היו דווקא... החילונים

אא

מאבקי השבת במדינת ישראל כבר הפכו לדבר שבשגרה, בפרט בירושלים. בעוד בשנים האחרונות מזוהים עם המאבק למען שמירת השבת בפרהסיא אנשי "העדה החרדית", בעבר היו אלו דווקא אישי רוח מפורסמים מכל המגזרים, שחתמו על עצומות למען שמירת השבת.

ארגון 'איילת השחר' חושף צמד מכתבים, שהראשון שבהם נכתב בשנת 1953 - לפני 63 שנה, והשני נכתב 12 שנים לאחר מכן בשנת 1965.
יוזם המכתבים הוא הרב יצחק רוזנר, בעל בית מלון 'כרמי' ברחוב עין גדי בשכונת תלפיות בירושלים. על המכתב חתומים, בין השאר, הסופר ש"י עגנון, פרופ' יוסף קלויזנר, ממייסדי האוניברסיטה העברית, יעקב בן דב, אבי הצילום והקולנוע העברי ופרופ' שמריהו טלמון, חוקר המקרא וחתן פרס ישראל, כולם תושבי שכונת תלפיות הירושלמית, ששלחו את בקשתם לשכניהם מקיבוץ רמת רחל.
בשפה עשירה, בשילוב נימוקים מעוררי מחשבה מבקשים החתומים להפסיק את חילולי השבת בסמוך לשכונה. "והנה נחוש נא לרגע קט ללב יהודי, שעלה בגעגועיו ארצה וזן את עיניו מיפי הארץ ועתיקותיה, ובהגיעו לשכונתנו בשבת יראה את מקום המקדש אפס מנגד, אך מה ידווה לבו כי סמוך לעיניו יחללו יהודים את השבת", נכתב באחד המכתבים.

עוד מציינים הכותבים כי "לא לתוכחת מוסר נתכוון חלילה, אף לא נתערב בענייניכם הפנימיים, אך דעו נא דעת, כי בחילולי שבת אלה החוזרים ונשנים בפרהסיא – בציפור נפשנו תפגעו... תקוותנו, כי שגגה היא מלפניכם ואין זה אלא סידור עבודה מקרי, שכן כה הוסבר מצידכם שקדם לו, וגם הובטח לנו בשעתו, כי לא יישנו כגון אלה". המכתב מסתיים בבקשה מכובדת וידידותית: "אנא חברים, תקנו המעוות, כי גאוותנו עליכם!" 

תגיות:שבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה