חדשות בארץ

דו"ח מכון טאוב: חרדים בישראל בריאים יותר – ומאריכים חיים

הולכים לבית הכנסת שלוש פעמים ביום? לא מתלוננים? יש לכם מערכת חברתית תומכת? תוחלת החיים שלכם גבוהה יותר

אא

הדו"ח השנתי של מרכז טאוב, שהתפרסם הבוקר (ד'), מצביע על קשר משמעותי בין אורח חיים חרדי לבין אריכות ימים.

הדו"ח עוסק בשלוש עשרה נושאים, אחד מהם הוא המצב החברתי-כלכלי של ישראל בשנת 2015 ביחס למדינות אחרות ובהשוואה לשנים קודמות. בתחום זה נבדק הקשר בין הון חברתי לבריאות בקרב חרדים.

מהמחקר עולה כי 73.6% מהחרדים הגדירו את בריאותם כ"טובה מאוד", לעומת 50% בקבוצות האוכלוסייה האחרות. בנוסף, אחוז החרדים שדיווחו כי הם סובלים מבעיה בריאותית עמד על 18.7% בלבד – בהשוואה לשיעורים כפולים ואף יותר מכך בקבוצות אוכלוסייה אחרות.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

ממצאי המחקר מורים כי אכן יש קשר ברור בין אורח החיים החרדי ובין הדיווח על בריאות טובה מאוד. כמו כן, נמצא קשר בין דיווח על רמת בריאות גבוהה ובין הון חברתי גבוה. ממצא זה תומך בהשערה כי לחרדים בישראל יש הון חברתי ותפיסת בריאות טובה, אשר כנראה תורמים לאריכות חיים. יחד עם זאת החוקרים מסייגים את הממצאים וסבורים כי ייתכן שהממצאים קשורים גם לנורמות חברתיות שאינן מעודדות תלונות, בוודאי לא במסגרת סקר ממלכתי.

לדעת החוקרים פרופ' דב צ'רניחובסקי, חוקר בכיר וראש צוות הבריאות במרכז טאוב וחן שרוני, בקרב חרדים יש הון חברתי גבוה יחסית, דבר הבא לידי ביטוי בריבוי קשרי חברות, בשביעות רצון גבוהה מהיחסים עם המשפחה, במערכת חברתית תומכת ובפעילות התנדבותית בקהילה.

החוקרים מצאו כי תוחלת החיים הממוצעת בקרב גברים חרדים הייתה גבוהה בשלוש שנים מהתוחלת הצפויה על בסיס מצבם הסוציו-אקונומי. בקרב נשים חרדיות, תוחלת החיים הייתה גבוהה בשנה וחצי ביחס לצפוי לפי הרמה הסוציו-אקונומית.

החוקרים משערים שההבדל בין נשים חרדיות לגברים חרדים עשויים להיות קשורים להבדלים בין המינים ברמת הקשרים החברתיים, הנובעים מהבדלים באורח החיים – כך למשל לגברים חרדים יש ביקורים תכופים יותר בבית הכנסת מאשר נשים.

תגיות:תוחלת חייםחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה