חדשות בעולם

71 שנה אחרי: יוכר כחסיד אומות העולם שהציל 200 יהודים בשואה

רודי אדמונד שימש כחייל אמריקני בתקופת השואה, כשהציל בשהותו בשבי כ-200 חיילים יהודים מצבא ארה"ב, שנשבו איתו ביחד. 71 שנה מאוחר יותר, ולאחר שכבר נלקח לבית עולמו, תקבל עבורו משפחתו את אות "חסיד אומות העולם" מישראל

אא

עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא: ישראל תעניק בקרוב את אות "חסיד אומות העולם" לבני משפחתו של רודי אדמונד המנוח, ששימש בתקופת מלחמת העולם השנייה כחייל בצבא האמריקני, שנשבה בידי הנאצים, ובמהלך שהותו בשבי הנאצי - הציל את חייהם של כ-200 יהודים.

כאמור, המקרה בגינו יקבל אדמונד את האות, אירע בשנת 1944, במהלך השואה. אדמונד שימש אז כחייל אמריקני בצבא ארצות הברית, ששירת בתפקיד של מש"ק בכיר. במהלך הלחימה כנגד הצבא הגרמני, נשבה בידי הנאצים, יחד עם עוד קבוצה גדולה של חיילים, ובהם כ-200 יהודים. במהלך השהות בשבי, ביקשו שוביהם הגרמנים להפריד את היהודים למחנות הכפייה, ולכן ביקשו מכל היהודים להזדהות. כיוון שהיה זה לקראת סוף המלחמה, מחנות ההשמדה הפסיקו ברובם את עבודתם כדי להשמיד ממצאים, ומרבית היהודים נשלחו למחנות כפייה, שם סיכוייהם לשרוד היו נמוכים מאוד.

אדמונד וחייליו ידעו זאת, ולאחר שהתקבלה הפקודה, החל אדמונד לעורר מחאה על כך, ושכנע את יותר מ-1,000 חיילים האמריקנים שנשבו איתו למרוד ולצעוד ביחד עם החיילים היהודים, כשהם קוראים "כולנו יהודים כאן", כך שלא יוכלו לזהות מי הם היהודיים האמיתיים ומי לא.

רודי אדמונדרודי אדמונד

בתגובה, טען המפקד הגרמני לעומת אדמונד כי "לא ייתכן שכולכם יהודים", והצמיד לראשו אקדח. "גם אז, בעת שחייו היו נתונים בסכנה ברורה –  הוא לא ויתר על ניסיון הצלתם של החיילים היהודים", שיחזר בנו של אדמונד המנוח, כריס אדמונד, בעת שנאם בסמינר למנהיגים נוצרים ביד ושם לאחרונה.

"בתגובה, אמר לו המפקד שיש לו צ'אנס אחרון לפני שהוא יורה – אולם אדמונד רק נשאר לעמוד יציב, ובתגובה רק ענה לו את שמו, דרגתו ומספרו האישי בצבא האמריקני, כפי שקובעת אמנת ז'נבה בעת נפילה בשבי", המשיך הבן לגולל.

"ואז אבי אמר למפקד: אם אתה רוצה לירות, תצטרך לירות בכולנו, כי כולנו יודעים מי אתה, וכשהמלחמה תיגמר – אתה תואשם בפשעי מלחמה", סיים הבן את סיפורו.

בסופו של דבר, נכנעו שוביו למחאה שארגן, ובכך ניצלו חייהם של 200 החיילים היהודיים.

בקרוב, צפוי בנו לקבל עבורו את התואר "חסיד אומות העולם", לאחר שאדמונד כאמור נפטר.

"חסיד אומות העולם" הוא התואר הגבוה ביותר שאדם שאינו יהודי יכול לזכות בו, לאחר שסיכן את חייו כדי להציל את חייהם של יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה. בכך זכה להיות החייל האמריקני הראשון שזכה לקבל את התואר. 

תגיות:אומות העולם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה