חדשות בעולם

תמונה ראשונה: ברוסיה החליפו את הסחורה לכחול לבן

כחלק מהנקמה של רוסיה על הפלת המטוס הרוסי בידי הטורקים, הודיע בשבוע שעבר משרד החקלאות הרוסי על הגברת האכיפה והפיקוח על יבוא מוצרי מזון מטורקיה. ומי נמנה על הספקים החליפיים? ישראל. צפו בתמונה ראשונה מהשינוי

אא

מישראל באהבה: לאחר שהתברר כי המטוס הרוסי הופל בידי טורקיה, הוחלט בסוף השבוע שעבר ברוסיה על נקמה בדמות הגבלת מוצרי היבוא ממנה והרחבת הפיקוח על מוצרי מזון וחקלאות מטורקיה, בטענה ל"הפרות של תקנים תברואתיים".

עכשיו כבר אפשר לראות תמונה ראשונה מסופר במוסקבה, בו נמכרים מוצרים מישראל – במקום מטורקיה. בתמונה, ניתן לראות גם ששינו את דגל המדינה, שהוחלף מדגל טורקיה – לדגל ישראל.

כאמור, ההחלטה על ההגבלה, התקבלה לאחר ששר החקלאות הרוסי, אלכסנדר טקאצ'ב, מסר שנרשמו "הפרות חוזרות ונשנות של תקנות רוסיות על ידי היצרנים הטורקיים". לדבריו, הסחורות הטורקיות מרוססות בחומרי הדברה אסורים ומזיקים במינונים גבוהים.

יש לציין כי טורקיה נחשבת כיום לספקית הפירות והירקות הגדולה ביותר של רוסיה, כך שמדובר בפגיעה קשה עבורה. אולם כתוצאה מההחלטה, שר החקלאות הרוסי טוען שאינו דואג ממציאות של מחסור. "נחליף את הירקות המיובאים, בייחוד העגבניות, במוצרים ממדינות אחרות: איראן, מרוקו, ישראל, אזרבייג'ן ואוזבקיסטן".

בישראל שמחו מאוד על ההזדמנות, אולם טענו כי יש צורך לערוך הסכם ארוך טווח כדי להיערך לכך, ולוודא כי המשבר הכלכלי שפוקד את רוסיה בימים אלו לא עתיד להפוך את הייצוא ללא כדאי כלכלית.

מזכ"ל תנועת המושבים, ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, שהיה אופטימי בנושא, טוען בהקשר זה בראיון לאתר ynet, כי "הרוסים כבר היום חלק גדול מייצוא של החקלאות הישראלית. שולחים לה הכי הרבה פירות וירקות - כל הסוגים של פירות, פלפל, עגבניות, פרי הדר ואבוקדו. בקיץ הם מגדלים בעצמם, העניין הוא בחורף. אנחנו מציעים לרוסים שיראו בנו את אסם המזון שלהם. אנחנו יכולים לגדל עבורם את כל הפירות והירקות. אם ירצו נהיה הספק העיקרי שלהם אבל צריך להיערך לכך וצריך הסכם ארוך טווח יחד עם המדינה, ראש הממשלה, שר האוצר ושר החקלאות. יש כאן פוטנציאל מצוין".

לעומתו, יש גם מי שלא ממהר לשמוח וטוען שמדובר בעסקה שככל הנראה לא תהיה כדאית, בשל המצב הכלכלי הקשה ברוסיה בימים אלה. "לא הייתי תולה בזה הרבה תקוות", מסביר יאיר מנע, מנכ"ל חברת "מושבי הנגב", חברה חקלאית המוחזקת על ידי 34 מושבים בנגב. "בשנים האחרונות השוק הרוסי היה מבחינתנו חבל הצלה, אך בשנה האחרונה זה הפך להיות בלתי נסבל. אנחנו מייצאים לרוסיה בעיקר רימונים, במחירים מאוד נמוכים, ונתקלים במוסר תשלומים מאוד ירוד. גם אין להם יכולת לשלם, בגלל הכלכלה הרוסית ושערי המטבע. נכון שיש הרבה נקודות משיקות בהן אנחנו מתחרים בטורקיה, ולהזיק זה לא יכול, אבל באופן כללי יכולת הייצוא שלנו לשם הולכת ופוחתת עם הזמן".

כמו כן, יש גם מי שטוען שטורקיה תמצא דרכים חלופיות לייבא את הסחורה לרוסיה על מנת להימנע מהפסדים, ותיצור נתיב עוקף, דרך רומניה וכל מזרח אירופה. כמו כן, דעות אחרות שנשמעות בנושא מנבאות כי תוך מספר שבועות ההגבלה תוסר וטורקיה תתפייס עם רוסיה בחזרה. ד"ר איזבלה גינור, מומחית לענייני רוסיה ממכון טרומן של האוניברסיטה העברית, סקפטית מאוד מהיתכנות המהלך. "הטורקים כבר נעמדו על הברכיים וטוענים שלא ידעו שהפילו מטוס רוסי. אז כנראה יש לפנינו נטייה לסיים את הסכסוך בהרבה הצהרות עם פחות פעולה. יהיה ברוגז כמה שבועות ויגיעו למכנה משותף". 

תגיות:רוסיהישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה