חדשות בארץ

התיאטרון בישראל מציג: מיהו יהודי?

בסוף השבוע, עלתה באחת מבמות התאטרון המובילות בארץ, הצגה בשם "יהודים רעים", שעוסקת במגפת ההתבוללות האימתנית של רבים מצעירי ארצות הברית. במאי ההצגה: "אתה יכול להפסיק להיות יהודי וזה ייעלם לגמרי. זה משפט מתוך ההצגה שמצמרר אותי"

אא

מיהו יהודי – גרסת התאטרון: בסוף השבוע האחרון עלתה על אחת מבימות התיאטרון המובילות בארץ הצגה, העוסקת בנושא ההתבוללות בקרב צעירי ארצות הברית.

המחזה מגולל את סיפורם של שלושה בני דודים המתגוררים בניו יורק, ונפגשים בדירתו של הסב האהוב שנפטר, שהיה ניצול שואה. במפגש, הם נכנסים לוויכוח על חלקו של כל אחד בירושה, ובתוך כך מציגים אלגוריה, המשמשת כראי לתופעת ההתבוללות המחרידה והממאירה, ולמצבם של צעירים רבים בארצות הברית כיום.

מדובר במחזה שנכתב לפני שלוש שנים, בידי המחזאי ג'ושוע הרמן, ואף הועלה בעבר בלונדון וכעת הוחלט להביאו לישראל. לדברי במאי המחזה, עמרי ניצן, המחזה ועוסק בשאלה מיהו יהודי בעולם של גלובליזציה שבו הזהויות מתבלבלות.

לדבריו, "ההצגה עוסקת בשאלה אם כדי להיות יהודי אתה צריך להיות מזוהה פנימית וחיצונית עם השבט, או שאפשר להיות יהודי אוניברסלי קוסמופוליטי. במחזה יש שורה אחת שאומרת: 'אתה יכול להפסיק להיות יהודי. אתה תפסיק, אני אפסיק, אנחנו נפסיק, ואז זה ייעלם לגמרי.' המשפט הזה מצמרר אותי. אני רוצה להיות איש העולם, אבל זה גורם לי לחרדה שהשייכות שלי נעלמת. אני חושב שרוב החילונים הישראלים היהודים יידעו על מה אני מדבר."

כאמור, מגפת ההתבוללות הולכת וצוברת תאוצה בעיקר בקרב יהודי התפוצות. לפי סקר שנערך בשנת 2010, 55% מיהדות ארצות הברית הינם מתבוללים, וכן 75% מיהדות מדינות ברית המועצות לשעבר, ובכללם 80% מיהדות רוסיה מתבוללים אף הם.

בתוך כך, גם מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה במגזין ה-"Jewish Telegram", מגלה נתונים קשים באשר לאורח החיים של יהודים רבים ברחבי ארצות הברית, הנמנים על הזרם הרפורמי. בין הממצאים התגלה כי 80% מהרפורמים מתבוללים, וכי יהדות ארצות הברית כולה נמצאת בסכנה קיומית.

תגיות:התבוללותתיאטרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה