חדשות בארץ

ארגון הצלב האדום: "הסהר האדום פעל במקצועיות"

אחרי הביקורת הקשה שספג בישראל ארגון הסהר האדום, המסונף לארגון העולמי "הצלב האדום", על הפקרת פצועים ישראליים בשטח – עכשיו יוצא גם ארגון הצלב האדום להגנתו, וטוען: "הסהר האדום פועל במקצועיות ותוך כיבוד מלא של עקרונות הצלב האדום". במקביל, קיימה הלילה המשטרה פשיטה במשרדי הארגון

אא

בימים האחרונים עלה לכותרות ארגון "הסהר האדום", לאחר שחטף ביקורת קשה בישראל על הפקרתם של פצועים בשטח. זאת לאור מקרה שהתרחש ביום שישי האחרון, במהלכו לאחר פיגוע הירי שבוצע בסמוך לעתניאל, בו נורו הרב יעקב ליטמן ובנו נתנאל הי"ד, בידי מחבל שארב לרכב הנוסע באחד מעיקולי הדרך – עבר במקום אמבולנס של ארגון הסהר האדום, אולם לא ניאות לטפל בפצועים.

היום יוצא להגנתו גם הארגון האמון על פעילותו, ארגון הצלב האדום. בהודעה שפרסם הארגון ברשת החברתית פייסבוק, נכתב כי "ההתקפה על המשפחה הישראלית באזור חברון ב-13 בנובמבר – כמו גם התקפות אחרות נגד אזרחים ופגיעות בהם במהלך ששת השבועות האחרונים – הינה טראגית ואין לקבלה. לעולם לא תיתכן הצדקתן של התקפות מכוונות או חסרות הבחנה על אזרחים, ויהיו מבצעיהן אשר יהיו.

ואולם, בהמשך לתקרית זו, תשומת לב רבה התמקדה בטענת מחדל ארגון הסהר האדום הפלסטיני בהימנעותו ממתן טיפול הולם לקורבנות. היעדר משוא פנים הינו אבן יסוד של כל פעילות הומניטארית אמִיתית, והצלב האדום הבינלאומי (ICRC) מתייחס ברצינות רבה לכל דיווח שטענתו אחרת".

הסהר האדום (צילום: shutterstock)הסהר האדום (צילום: shutterstock)

בהמשך, נטען כי ארגון הסהר האדום עומד על גרסתו, לפיה הוא פועל ללא משוא פנים – ומשכך משוכנעים בצלב האדום כי גם במקרה זה פעילותו היתה ללא רבב. "הסהר האדום הפלסטיני סיפק מייד דיווחים עובדתיים, דחה טענות אלה בתוקף , ושב ואישר בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים את מחויבותו לפעול ללא משוא פנים", טענו בארגון. "ידוע היטב שמאחורי הסהר האדום הפלסטיני רקורד של פעילות, שהיא מבוססת עקרונות ואך ורק הומניטארית. הערכת ה-ICRC הינה שהסהר האדום הפלסטיני פועל במקצועיות ותוך כיבוד מלא של עקרונות תנועת הצלב האדום והסהר האדום, לרבות היעדר משוא פנים. בהתאם לכך, אין אנו מקלים ראש באף שאלה או חשש הטעונים הבהרה או תיקון, ואלה האחרונים נבחנים ומטופלים על ידי ה-ICRC עם האגודות הלאומיות (ארגוני ההצלה הלאומיים), ומופנים ישירות לרשויות הנוגעות בדבר".

לסיום, קראו בצלב האדום לגיבוש ולשיתוף בין שני הארגונים, הסהר האדום ומגן דוד אדום, שמטרתם בסופו של דבר הינה משותפת. "לעת עתה, אנו קוראים לכל לפעול באופן אחראי ולהיטיב את התמיכה בשתי האגודות הלאומיות. הדבר כולל הימנעות מהאשמות חמורות נגד כל אחת מהן, האשמות שאינן לוקחות בחשבון את העובדות בשטח. ה-ICRC נחוש להבטיח כי החולים והפצועים יקבלו סיוע נטול פניות, מקצועי ובעִתו".

במקביל, במשטרת ישראל ערכו הלילה פשיטה במשרדי ארגון הסהר האדום, במהלכו ביצעו ככל הנראה מעצרים של חברי ועדות ההנגדות הפועלים מהמשרד. דוברת המשטרה סירבה להתייחס לדברים.

"יש להגיש מחאה חריפה למוסדות הצלב האדום"

כזכור, לפי עדותה של אם המשפחה, נעה ליטמן, שנמסרה אישית לראש הממשלה בפגישה שקיימה איתו, רכבו של הארגון עבר במקום הפיגוע, ומשהבחין שמדובר בפצועים ישראליים – נאמר למשפחה לפנות למגן דוד אדום. זאת, למרות שהיה האמבולנס הראשון שהגיע לזירה. בעקבות השיחה הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו "להגיש מחאה חריפה למוסדות הצלב האדום בג׳נבה על מנת שיפנו לסהר האדום ויבקשו הסברים על הפקרת הסהר האדום של פצועים ישראלים בשטח, בניגוד לכל נורמה אנושית".

מאוחר יותר, שלח גם סגן שר הביטחון אלי בן דהן מכתב לז'אק דה מאיו, מנהל משלחת הצלב האדום בישראל, ובו דרש להשעות באופן מיידי את פעילות "הסהר האדום" הפלסטיני עד לבירורן של הטענות כלפיו. "על פי הדיווחים בכלי התקשורת", כתב סגן השר במכתבו, "בסוף השבוע האחרון אמבולנס של הסהר האדום הפלסטיני חלף ליד זירת פיגוע בכביש 60 ולא עצרו להעניק טיפול רפואי לפצועים, כך עולה מהקלטות של ההרוג למוקד מד"א. "אירוע זה מצביע על מדיניות של הבחנה בין דם לדם, המבוצעת בפועל על ידי ארגון "הסהר האדום" הפלסטיני, מדיניות שנוגדת כל כלל אתי בסיסי ושמחייבת נקיטת צעדים חריפים וחד משמעיים כלפי הארגון. אבקשך כי ינקטו צעדים חריפים מסוג זה ובראשם השעיית פעילות "הסהר האדום" הפלסטיני עד לבירור המקרה החמור הזה".

בארגון הסהר האדום לא נשארו חייבים וטענו כי "צוות הסהר האדום יצא מן הרכב להגיש עזרה ואז הגיע אמבולנס צבאי וגם אחד של מד"א. רק אז עזב צוות הסהר האדום את המקום".

תגיות:הסהר האדוםהצלב האדום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה