חדשות בארץ

משרד התחבורה ערך שינוי נהלים - שיגרום לחילולי שבת

לפי נוהל חדש של המשרד, תותר נסיעה של תחבורה ציבורית עד לכניסת השבת והחל מרגע יציאת השבת, מה שבפועל גורם ל"גלישות" בזמנים וחילולי שבת בתחבורה הציבורית, בניגוד לסטטוס קוו

אא

לאחר שבשבוע שעבר דיווחנו לכם על מחדל חילולי השבת ברכבת ישראל, מתברר שמשרד התחבורה שינה את נהליו בנושא, וכעת הוא אינו אוכף את הנושא. לפי הנהלים שהיו נהוגים במשרד עד כה - הפעלת תחבורה ציבורית נאסרה כבר חצי שעה לפני ואחרי שבת. אולם לפי הנוהל החדש -  הדבר מותר.

כאמור, שינוי הנוהל נערך על רקע דיון ציבורי שהתרחש בחודשים האחרונים, זאת לאחר שנחשף כי חברות התחבורה הציבורית מפעילות במקרים רבים כלי תחבורה – שממשיכים לנסוע גם בתוך השבת, תוך חילולה ממש.

בתחילה, תמך המשרד במדיניות הסטטוס קוו הנהוגה בארץ, בגינה דרשו במשרד מחברות התחבורה הציבורית לסיים את כל הנסיעות עד חצי שעה לפני כניסת שבת, והחל מחצי שעה לאחר צאת השבת. זאת, על מנת למנוע מחברות התחבורה הציבורית לחלל את השבת.

אולם בפועל, חברות התחבורה התקשו לעמוד בנוהל וחרגו ממנו לעיתים קרובות. בתגובה, לא אכף המשרד את הנוהל ולא הטיל עליהן עיצומים, בטענה שלא ניתן לאכוף את הנוהל על כל אוטובוס, ובטענת חברות התחבורה, שמתקשות לעמוד בלוח הזמנים המשתנה של כניסת השבת, המקשה עליהם לקבוע את זמני הנסיעה בכל שבוע מחדש.

בנוסף, לאור פנייתו של ארגון "התנועה למדינה יהודית" למשרד בנושא, הודיע שר התחבורה ישראל כץ, כי אין בכוונתו לשנות את הנהלים ולהתיר פעילות של תחבורה ציבורית בשבת. אולם בפועל, נראה שחברות התחבורה השונות מבצעות חילולי שבת באופן עקבי.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

אולם בניגוד לכך, הוחלט במשרד לאחרונה לשנות את הנוהל. בנוהל החדש נכתב כי "המפעיל יקבע את מועד יציאת הנסיעה האחרונה, כך שהנסיעה תגיע לתחנת היעד לפני כניסת השבת (במקום הנוהל שחייב להגיע לתחנה הסופית עד חצי שעה לפני כניסת השבת לכל המאוחר), על פי על מועדי כניסת השבת המפורסמים על ידי הרבנות הראשית לישראל".

בדומה לכך, שונה גם הנוהל האוסר נסיעה בתחבורה ציבורית החל מחצי שעה לאחר צאתה, וכלשונו: "המפעיל יקבע את מועד יציאת הנסיעה הראשונה לאחר יציאת השבת, על פי על מועדי יציאת שבת המפורסמים על ידי הרבנות הראשית לישראל".

במילים אחרות, הדבר מתיר בפועל נסיעה של התחבורה הציבורית עד לשנייה בה נכנסת השבת, וגורם לנהגים בתחבורה הציבורית לחלל את השבת באופן ודאי, עם נסיעות ש'גולשות' לתוך השבת עצמה – זאת בניגוד לסטטוס קוו של מדינת ישראל.

תגיות:תחבורהשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה