חדשות בעולם

מחקר: יהדות ארצות הברית נמצאת בסכנה קיומית

מחריד: מחקר חדש שהתפרסם במגזין ה-"Jewish Telegram", מגלה נתונים קשים באשר לאורח החיים של יהודים רבים ברחבי ארצות הברית, הנמנים על הזרם הרפורמי. בין הממצאים: 80% מהרפורמים מתבוללים, רבים מהם אינם מאמינים באלוקים ואינם עורכים ברית מילה, ורבים ממי שמוכשרים להיות רבנים רפורמים - הם נשים או גויים

אא

מאמר חדש שמתפרסם השבוע במגזין ה-"Jewish Telegram", מצביע על נתונים חדשים בקרב האוכלוסייה הרפורמית בארצות הברית. המאמר, המתפרסם לרגל ועידת הקהילה הרפורמית, שצפויה להתקיים בחודש הבא, מבוסס על מחקר שנערך על ידי מרכז המחקר PEW. הוא כולל "תשע דברים שלא ידעתם על רפורמים", וחושף ממצאים מחרידים, המעמידים בסכנה קיומית את יהדות ארצות הברית כולה.

בראשית הדברים מציין המגזין, כי התנועה הרפורמית היא הזרם הדתי הגדול ביותר בארה"ב, וכי מחצית מהיהודים משויכים לזרם זה. כמו כן, מציין המאמר כי בשנים האחרונות חלה עליה דרמטית בנישואי ההתבוללות בקרב הרפורמים. אם בעבר דובר על כך שמחצית מהיהודים הרפורמים נשואים בנישואי תערובת לגויים, היום מדובר כבר על 80% מהזוגות(!).

למעשה, חל שינוי בתפיסת התנועה, כך שהיום לא רק שכבר לא מגנים נישואי תערובת – אלא שזוגות של מתבוללים אף מתקבלים באהבה לחיק הקהילה הרפורמית. ולא זו בלבד, אלא שכיום מרבית הרבנים הרפורמים אף מחתנים זוגות מסוג זה. בית הספר הרבני של התנועה הרפורמית, אף מכשיר רבנים מתבוללים, שבעצם כלל אינם יהודים, אולם מתיימרים להיות כאלה ואף קוראים לעצמם כך. בנוסף, הוא מלמד שאין לגנות זוגות שבוחרים בצעד מסוג זה.

בנוסף, לפחות 9% ממי שנחשב כיהודי רפורמי – גדל כלא יהודי. גם טקס הגיור שונה: כיום מי שבוחר להתגייר דרך התנועה הרפורמית אינו מחויב לטבול לשם כך במקווה או לערוך ברית מילה, כפי שגיור מחייב. אמנם יש מי שבוחר לבצע את הטקס, שהוא אחת המצוות הבסיסיות ביותר ביהדות, אולם יש גם מי שנמנע ממנו ורק עובר "תהליך סמלי", שנקרא "הטפת דם".

גם תהליך הגיור הרפורמי התקצר: אדם הבוחר להתגייר, פשוט מצהיר בפני לפחות שלושה אנשים מהתנועה או בטקס חגיגי בבית הכנסת, שהוא מתכוון לשמור את מצוות היהדות, מחזיק בספר התורה, קורא את קריאת שמע, מקבל שם יהודי וברכה מהרב – ובזאת מצטרף ליהדות הרפורמית ונחשב "יהודי".

עוד נראה, כי אחוז הילודה בקרב התנועה הרפורמית נמוך יותר בהשוואה לאורתודוקסים והקונסרבטיבים: ממוצע הילודה לאישה רפורמית עומד על 1.7 ילדים, אצל הקונסרבטיבים 1.8, ואילו אצל האורתודוקסים מדובר על ממוצע של 4.1 ילדים במשפחה.

ואם חשבתם שההשתייכות הדתית של הרפורמים מעידה על אמונה כלשהי – גם את זאת מבקש המאמר להפריך. לפי המחקר, רק 29% מהרפורמים מצהירים כי הם מאמינים באלוקים בוודאות מוחלטת(!), בהשוואה לקונסרבטיבים, שם מדובר על 41%, ואילו אצל האורתודוקסים, בפער חד, מדובר על 89% שמצהירים כי הם מאמינים באמונה ודאית בבורא.

זאת ועוד, מבחינת היקף פעילות התנועה, נראה שבארה"ב יש כ-858 קהילות המזוהות עם התנועה הרפורמית, זאת לבד מבתי כנסת רפורמים רבים הפזורים בכל רחבי ארה"ב. גם בנוגע לרבנים הממצאים מדאיגים: לדברי המגזין, מי שעומד בראש התנועה הרפורמית הם לא אחרים מאשר שני "רבנים", שלהם "תחביבים לא שגרתיים", כהגדרת המגזין – האחד משמש כטייס, ואילו השני הוא רקדן וכוריאוגרף. ולא זו בלבד, אלא שבתנועה הרפורמית בכלל, לא בטוח שתמצאו כבר יותר מדי רבנים גברים. הממצאים מלמדים, כי המגדר הרבני בתנועה כיום עומד על שוויון בהקשר לגברים ונשים - כך שבעצם מחצית מהרבנים בקהילה הרפורמית – הן נשים, זאת לבד מעוד כ-230 נשים שהוסמכו לחזנות. זאת, כשכאמור כבר ידוע שרבים מאותם "רבנים" - כלל אינם יהודים, ומתהדרים בתואר לא להם.

בזאת, מלמדים ממצאי המחקר על שואה רוחנית של ממש המשתוללת בקרב היהודים במעצמה האמריקאית. עם נתוני התבוללות גבוהים כל כך, שנמצאים תדיר במגמת עליה דרמטית - יהדות ארצות הברית מצויה ללא ספק בסכנה קיומית אמתית, שראוי לתת עליה את הדעת.

כמו כן, בתגובה לממצאי המחקר המחרידים, מבקש הרב זמיר כהן להדגיש כי "כל הרבנים בישראל מאוחדים בדיעה שיש ליידע את אחינו שבגולה בדבר סכנת הרפורמים". בנוסף, ממליץ הרב לצפות בפרק מהתכנית "מקום לשאלה", בנושא הרפורמים, במהלכו מראיין העיתונאי דודו כהן את הרב זמיר כהן שליט"א, באשר לתופעה, ואם יש לכם מכרים שחיים בחו"ל - מומלץ אף לשלוח להם קישור לכך וליידע אותם בדברים.

תגיות:רפורמהארה"ב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה