חדשות בארץ

חיים בעלטה: 60 אלף בתים עדיין מנותקים מחשמל מאתמול

אמש התרחשה סערה במרבית אזורי הארץ, שגרמה לשיבושים קשים בתנועה, בתחבורה וגם באספקת החשמל. יממה עברה מאז, אולם למעלה מ-60,000 בתים עדיין סובלים מהפסקת חשמל, בהם זקנים וילדים. הסיבה ככל הנראה: כשלים של חברת החשמל. שערוריה

אא

הסערה אמנם חלפה, אבל הנזק הכבד שהשאירה אחריה – עדיין נשאר: עשרות אלפי תושבים ברחבי הארץ, חיים ב-24 השעות האחרונות בעלטה מוחלטת. זאת, לאחר שעשרות עצים קרסו, עמודי תאורה נעקרו והחשמל קרס במקומות רבים ברחבי הארץ, וליתר דיוק: למעלה מ-60 אלף בתי אב שסבלים מהפרעות באספקת החשמל.

בדיון לילי שנערך בנושא, בבית הדין לעבודה בחיפה, סוכם כי עובדי חברת החשמל יטפלו בכל התקלות עד תום 72 השעות הקרובות לכל היותר. אולם מחברת החשמל נמסר כי הם מעריכים שרוב התקלות יטופלו עוד קודם, עד שעות הצהריים.

בתוך כך, סובלים תושבים בכל רחבי נתניה, רעננה, פתח תקווה, כפר סבא, הרצליה, מושבים בעוטף השרון והסביבה ובכמה מוקדים נקודתיים בראשון לציון ועפולה. ביניהם גם בעלי מקצוע ובתי עסק רבים שפרנסתם נפגעת ותושבים מהאוכלוסייה המבוגרת, כמו גם ילדים. בכוכב יאיר, פגעה הסערה גם באספקת המים. התושבים במקום נקראו להתארגן מראש עד כמה שאפשר, ולאגור מים לשימוש אישי למשך הלילה והבוקר. "המועצה שולנו פועלת במתכונת חירום", הבהיר שימי אליאל, ראש מועצת כוכב יאיר- צור יגאל. "אנו מצפים ומקווים שכל עובדים חברת החשמל יעבדו במתכונת חירום על מנת להחזיר לתושבים את שגרת חייהם בהקדם האפשרי".

בנוסף, עקב שיטפונות כבדים באזור אילת, הוחלט על סגירת מעבר הגבול לירדן שבקרבתו הבוקר. ברשות שדות התעופה הוסיפו, כי על פי זרימת המים באזור מסוף רבין יוחלט היום על מועד פתיחתו.

אילוסטרציה (צילום: Abed Rahim Khatib)אילוסטרציה (צילום: Abed Rahim Khatib)

ראשי עיר רבים קראו לתיקון הנזק בהקדם האפשרי. "אני מציע לעובדי חברת חשמל לשבות בימים יותר רגועים", אמר חי אדיב, ראש עיריית הוד השרון. "יחסית לערים אחרות עברנו את זה באופן סביר; היו כמה הפסקות חשמל במספר שכונות, כמה ניתוקי חשמל וטלפון של כמה שעות". הוא התייחס לחברת החשמל ואמר: "צר לי שעובדי החברה בחרו לייצר שביתה איטלקית דווקא במצב הלאומי המתוח, לצד מזג אוויר סוער שדורש תגובה מידית ותשובה לבעיות המזדמנות בערים השונות וגם בהוד השרון. שביתה זה דבר לגיטימי, לא בימים טרופים אלה. אני מקווה שמחר בבוקר נשמע בשורות טובות".

גם בעירית רעננה התבטאו בנושא ואמרו כי "תושבים רבים עדיין נמצאים ללא חשמל למרות הפניות הרבות שלנו ושל התושבים לחברת החשמל, שתשלח צוותים מתוגברים לתיקון התקלות, אנו מצפים כי חברת החשמל תעשה מאמץ מיוחד לתקן את התקלות ולהחזיר את החשמל לבתים. עיריית רעננה רואה בחומרה את העובדה שאלפי תושבים הפכו לבני ערובה המשלמים את מחיר הסכסוך בין עובדי חברת החשמל להנהלת החברה", התבטאו בעיריית רעננה.

בעירית הרצליה, הגיבו בצורה דומה. "בין המנותקים יש גם קשישים ותינוקות. אנו קוראים לעובדי חברת החשמל לנסות ולסייע לציבור ככל שניתן בשעת חירום זו".

אימהות רבות סיפרו כי נאלצו להגיע לקחת את ילדיהן ולהפסיד יום עבודה, זאת כיוון שבגנים רבים התרחשה הפסקת חשמל וחלקם אף הוצפו. "נאלצתי לבקש מאחותי שתעזוב הכל ותלך להוציא את הילד מהגן", מספרת כינרת בן חמו, שהוזעקה להוציא את בנה מהגן בהקדם, לאחר שהוצף. "הגן היה שרוי בעלטה, לא היה לגננת איך להכין לילדים ארוחת צהריים, והיה שם קור מקפיא", היא מתארת.

(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

בתוך כך, נראה כי מקור הכשל הוא בסכסוך שבין חברת החשמל לממשלה, אשר זורקות את האחריות לכך זו על זו. "עובדי חברת החשמל פרוסים בשעות אלה בכל האתרים ברחבי הארץ וקורסים תחת העומס שנובע כתוצאה מניהול כושל של הנהלת החברה וההזנחה הפושעת של מדינת ישראל בכל הקשור למשק החשמל במשך 15 שנה", נמסר מחברת החשמל. "מדינת ישראל היא האחראית למצב תשתיות החשמל כיום במדינה. שנים של חניקת תעריפי החשמל הוביל לקיצוצים בתקציב שהביאו לאי השקעה בתשתיות החלוקה וההולכה ולפיטורי עובדים. פניית הנהלת החברה לבית המשפט נועדה על מנת לכסות את עצמה מהקטסטרופה שיצרה, תוך ניסיון להפיל את המצב על העובדים".

מי שהתערב בעניין, היה גם שר האנרגיה יובל שטייניץ, שקרא לטפל בתקלה בהקדם האפשרי. "אסור שמחלוקות כלשהן לגבי הרפורמה בחברת החשמל תגרומנה לשיבוש באספקת שירות כל כך חיוני לאזרחי ישראל", התבטא שטייניץ.

ובינתיים, מי שנופלים בין הכיסאות, הם לא אחרים מאשר אזרחי ישראל.

תגיות:מזג אוירחברת חשמל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה