כתבות מגזין

איפה יוסל'ה היום? לא איפה שחשבתם

בריאיון לעיתון 'בקהילה' יוסל'ה שוחמכר מספר על האופן בו הוא רואה היום את סיפור החטיפה שלו, וכיצד הוא פועל לקירוב לבבות

אא

פרשת היעלמותו של הילד יוסלה שוחמכר היא אחד מהפצעים הכואבים ביותר בתולדות מערכת היחסים בין ישראלים דתיים ושאינם דתיים. שוחמכר היה ילד בן שמונה כשהבריח אותו סבו החרדי לחו"ל כדי לא להחזירו אל הוריו החילוניים, שתכננו – כך חשד הסב – לחזור לברית המועצות. את האווירה הקשה ששררה בארץ באותם ימים זוכרים יהודים שומרי תורה ומצוות רבים שסבלו התגרויות ואף מעשי בריונות רק בגלל הכיפה שעל ראשם, כשנערים ועוברי אורח מצאו בהם מטרה לשאלה נזעמת 'איפה יוסל'ה?'.

יוסל'ה נמצא אחרי שנתיים בניו יורק על ידי אנשי המוסד והושב אל חיק משפחתו, והארץ שקטה. אבל איפה יוסל'ה היום? עיתון 'בקהילה' התחקה על עקבותיו של הילד והאגדה – והופתע.

בכתבה שהתפרסמה בעיתון בסוף השבוע האחרון, נכתב כי בשמחת בר המצוה לבנו של עורך העיתון, אברהם דב גרינבוים, הציג הרב יצחק דוד גרוסמן את אורח הכבוד: יוסל'ה שוחמכר המתעסק היום בקירוב לבבות בין מגזרים שונים.

יוסל'ה שוחמכר, מסתבר, מקורב זה מספר שנים לרב גרוסמן, ואף ביקר אצל אביו (הגאון הרב ישראל גרוסמן זצ"ל) כשהלה היה עוד חי. "הרב ישראל אמר לי משפט שנחקק בליבי: בשעתו הייתי מעורב בסיפור שלך. עסקנים באו להתייעץ איתי ונתתי להם הכוונה והדרכה. אם היו פועלים לי המלצתי הסאגה יכלה להסתיים אחרת. חבל שלא הקשיבו לי'. מאז אני מצטט אותו בכל פעם כשאני מדבר על הפרשה. כששואלים אותי 'מה דעתך על הציבור החרדי' אני אומר להם שיידעו שלא כל החרדים כגוף אחד היו לא בסדר, ממש לא".

שוחמכר מודע לסבל שעברו ילדים דתיים רבים בימי 'איפה יוסל'ה'. "ידיד שלי סיפר שבעומדו בתחנת רכבת תל אביבית תפס אותו בריון מוסת, הטיח בו 'איפה יוסל'ה', שלף מספריים מכיסו וגזז לו פאה אחת".

שוחמכר אף חידש את הקשר עם משפחת גרטנר, אצלה התגורר בארה"ב עד שגילה אותו המוסד. "הם הזמינו אותי לביתם והגעתי יחד עם רעייתי לארה"ב. אם המשפחה, הגב' עטיל גרטנר עוד הייתה בחיים. מי שאירח אותנו ודאג למחסורנו בכל תקופת הביקור שהתפרש על פני עשרה ימים היה הבן משה גרטנר, שהו בערך בן גילי.

"יצא לי לשוחח עם האם. היא שחה לי בכנות שלא ידעה כלל מהדרמה המתחוללת בארץ. 'אמרו לי שישנו ילד שמחפשים עבורו קורת גג ומיטה ללון בה, הסכמתי בלי שאלות מיותרות'..."

שוחמכר מבהיר שהוא מאמין במאה אחוז לדברי המשפחה המארח, שכן: "מי שמכיר את ההיסטוריה של גרטנר יודע שזהו בית של הכנסת אורחים מופתית ונדיבות לב יוצאת דופן. לפעמים אפילו היו מוציאים את הילד מוישי מחדרו ומקצים אותו לאורחים".

עשרות שנים אחרי שהפרשה הסתיימה, שוחמכר רחוק ממרירות. "העבר חלף ועבר, אבל עכשיו ברוך השם, בעזרת הרב גרוסמן וידידים נוספים, אני מקדיש את סיפור חיי לתיקון ולהבאת אחדות בארץ. מאבקו של סבא ז"ל הועיל. עשרות שנים אחרי, וברוך ה' אני מקיים מצוות ומתקרב לדרכו".

תגיות:איפה יוסל'החרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה