כתבות מגזין

"הילדים שלי אצל אביהם הגוי ואסור לי לפגוש אותם"

אביגיל, ישראלית תושבת שבדיה, נמלטה לארץ עם ילדיה כי בן זוגה לשעבר נהג להתעלל בהם. בית המשפט הישראלי, עם זאת, שלח את הילדים חזרה לשבדיה, שם הם הועברו למשמורת האב בניגוד לסיכום עם הפרקליטות בישראל - ואימם עומדת להישלח לכלא

אא

הסיפור של אביגיל הגיע אלינו, בהפתעה מוחלטת, לפני יומיים. אביגיל היא מתנדבת מסורה בהידברות: ממקום מושבה בשבדיה, היא מתרגמת בכישרון רב ספר של הרב זמיר כהן. אבל לפני יומיים, יחד עם קבצי התרגום, אביגיל שלחה גם תחינה: האם אפשר לדאוג שיהודים רבים ככל האפשר יתפללו עליה ועל ילדיה?

כך נחשפנו לסיפור מזעזע, שאומת במלואו מול עורך הדין הישראלי של אביגיל, עו"ד יעקב הלפרן. אביגיל, מסתבר, הייתה נשואה בעבר לאזרח שבדי שנהג להתעלל בילדיה. "במשך חמש שנים דיווחנו למשטרה בשבדיה על יותר משלושים מקרים של אלימות, כולל מקרה בו בני מצא את עצמו בחדר מיון אחרי התעללות של האב". בתחילת נובמבר 2012, היא מספרת, אחרי שעוד תיק חקירה נגד האב נסגר משום 'חוסר עניין ציבור', בנה איים להתאבד אם יישלח חזרה לאביו. האם הנואשת החליטה להימלט עם הילדים לישראל כדי להגן עליהם מאלימות.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

בארץ, הילדים נרשמו לבתי ספר דתיים והחלו לחיות כילדים נורמליים. אלא שהאב השבדי הגיש תביעה למדינת ישראל להשיב את הילדים לשבדיה. ישראל היא אחת המדינות החתומות על 'אמנת האג', הקובעת כי במקרה בו אחד ההורים לקח את הילדים מארץ המוצא בלי אישור הצד השני, חובה להחזיר אותם אל ארץ המוצא. האמנה מחריגה רק מקרים מוכחים של התעללות קשה. "בערכה הראשונה השופט סרב לשמוע את כל טענותינו. הוא שלח את הילדים לפסיכולוג האוחז בגישת 'ניכור הורי'..." שיטת הניכור ההורי של פרופ' ריצ'רד גרדנר האמריקאי גורסת, שאימהות מתלוננות על אלימות של האב כדי ליצור ניכור בין האב לילדים, ולכן, גם במקרה של אלימות והתעללות, יש להוציא את הילד מהשפעת האם 'המסיתה' ולהעביר אותו לאב כדי לכפות קיום קשר ביניהם. התיאוריה של גרדנר הופרכה כבר בארה"ב והוא התאבד בגלל החרפה, אבל בישראל – עדיין מושפעים ממנה.

"בהתאם להמלצה של הפסיכולוג, המאמין שהאם אשמה ב'ניכור הורי', השופט ציווה להחזיר את הילדים לשבדיה. ערערנו למחוזי, ששלח את הילדים ואת האב לאבחנה פסיכיאטרית ופסיכולוגית מקיפה במכון טל  - שם אבחן אותם צוות שכלל פסיכיאטרית ילדים מומחית, פרופסור לעבודה סוציאלית ופסיכולוגית קלינית". בנוסף לאבחונים המקיפים, הוגש לבית המשפט המחוזי תצהיר מיושבת ראש אירגון זכויות אדם בשבדיה, עורכת הדין רובי הארולד קלאוסן, בו היא מתריעה שאם הילדים יישלחו חזרה לשוודיה, מערכת הרווחה והמדינה לא יטפלו בילדים ולא יגנו עליהם.

מכיוון שהמומחים שביצעו את האבחונים העידו בבית המשפט כי הילדים אכן עברו התעללות קשה וכי האב מסוכן לילדים, בית המשפט פסק שאין להחזיר את הילדים לשבדיה. אלא שהניצחון של אביגיל וילדיה היה קצר-מועד: בעצת עורכת דינו, האב השבדי הגיע לארץ, חטף את הילד הגדול, שכנע אותו להישאר אצלו, ואז ערער לבית המשפט העליון על הכרעת המחוזי. "הוא אמר שהנה, הילד – שעבר שטיפת מוח אצלו – חוזר בו מדבריו". בית המשפט השתכנע מהבטחות הרשויות בשבדיה כי הילדים יישלחו למוסד בשבדיה ולא לידי האב, ויהיו במעקב צמוד, והחליט להחזיר את הילדים לשבדיה.

"מיד כשהילדים נחתו בשבדיה לפני שנה וחצי, הם נמסרו לאב, וכל ההסכמים של שבדיה עם הפרקליטות בארץ הופרו", אומרת אביגיל בשברון לב. "מאז לא נותנים לי להיות בקשר עם הילדים ואין מי שיעזור להם בטראומה המתמשכת שהם חווים".

בנוסף לצער הפירוד מהילדים, אביגיל נאלצת גם להתמודד עם הליך משפטי בשבדיה, שכן האב הגיש נגדה תביעה באינטרפול על חטיפה. "רוצים לשלוח אותי לכלא לשמונה חודשים. הגשתי בקשת ערעור, אבל רק לעיתים רחוקות בית המשפט העליון כאן מוכן לדון בערעורים".

איך אפשר לעזור לך?

"אני לא יודעת מה לומר...הצורך להילחם על חייהם של ילדים חסרי ישע זה לא דבר שמגיע עם חוברת הוראות. אני כן מבקשת מכולם שיעזרו בדרכים רוחניות: תפילות, שיעורי תורה ודברים כאלה שאנשים יכולים לעשות לזכות ילדיי ולזכותי שלי, כדי שרוע הגזירה ייקרע מעלינו לפני שיהיה מאוחר מידי".

נא להתפלל על אביגיל חנה בת שרה (שרון)

תגיות:פרקליטותכלאשבדיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה