פסח

שו"ת ליל הסדר

האם מותר להזמין קרובי משפחה לליל הסדר, מתוך ידיעה שהם יסעו ברכבם? מהו שיעור מצה כזית? וכיצד נוהגים באורח גוי סביב השולחן? שו"ת סדר

  • י' ניסן התשע"ה
אא
שלום רב, מספר שאלות: 1. אם ספרדים נוהגים לאכול ביצה בליל הסדר? ואם כן, מתי?
2. איזה ירק הוא כרפס עפ"י הספרדים?
3. יש כל מיני פירושים שונים לגבי כזית מצה. מהו שיעור כזית מצה?
4. מהו שיעור כזית מרור אם אני משתמש בחסה?

שלום וברכה. 1. זהו מנהג אשכנזי, ויש ספרדים שאימצו מנהג זה לאכול ביצה בהתחלת הסעודה אחרי המצה, המרור והכורך. ב. סלרי. ג. כשליש מצת מכונה הוא שיעור כזית. ד. כ-20 גרם.
 
* * *
 
שלום כבוד הרב, אני תימנייה שנשואה לאשכנזי, ובישוב של הוריי אין בתי כנסת לעדות אחרות, אלא רק של תימנים. האם בכל ליל הסדר מדי שנה אנחנו צריכים להיות אצל הורי בעלי (בגלל מנהגי החג והתפילות)? תודה מראש!
 
שלום וברכה. מותר לבעלך להתפלל בבית כנסת של תימנים, ובכל דבר שאינו בולט יוכל לנהוג כמנהגו בצנעא. בדברים שמורגש השינוי - יהיה עליו לנהוג כמנהג בני תימן.
 
* * *
 
כבוד הרב, מנהגינו בקריאת "הא לחמא עניא" להעביר את הקערה מעל לראשם של כל המסובים מסביב לשולחן. האם אני חייב להעביר את המגש גם מעל לראשו של גוי שמתארח אצלנו או שעליי לפסוח עליו? בברכת חג חירות שמח וכשר.
 
שלום וברכה. אינך חייב להעביר את הקערה עליו, אבל אין סיבה למנוע את זה גם ממנו, שלא יתבייש.
 
* * *
 
כבוד הרב, בליל הסדר הזה יש לנו מוזמנים שביניהם יהודיה שבעלה גוי תאילנדי. הזמנתי את אשתו, שהיא יהודיה ואין לה היכן להיות בליל הסדר. אם לא אזמין אותה היא תהיה בביתה עם בעלה ובתם הקטנה. חשבתי שזו תהיה מצוות הכנסת אורחים בליל הסדר, ככתוב "כל דיכפין יתא ויוכל, כל דיצריך יתא ויפסח". אני מזמין אותה גם מהסיבה שהיא אחות חברתו של בני. ובכן, איך אתנהג כלפיו בליל הסדר? האם לבקש שיחבוש כיפה על ראשו? האם לתת לו לטעום מברכת הגפן? לתת לו מהמוציא? לשתף אותו בקריאת ההגדה? יש לי תרגום גם באנגלית (אני גר בניכר). בברכת חג חירות כשר ושמח.
 
שלום וברכה. יש להקפיד שהיין יהיה מבושל או שתבשלו אותו לפני ליל הסדר, כדי שלא ייהפך להיות יין נסך. לכבוד ליל הסדר, כשבאים מלאכי עליון לראות את המעלה הגדולה של עם ישראל המשבחים את הקב"ה על עם ישראל הנפלא שיש לו, ראוי שהגוי ילבש כיפה. ואפשר לתת לו לטעום מהיין ומהמצה. וטוב מאוד תעשה אם תרחיב הרבה על מעלת עם ישראל ועל ייחודנו כעם הנבחר, ובכך תזכה אותה יהודייה להבין את גודל מעלתה כבת לעם זה, ואולי תינצל מהאיסור החמור של חיים עם גוי.
 
* * *
 
האם מותר להזמין קרובי משפחה לשולחן הסדר בידיעה שהם יגיעו אל ביתי בנסיעה, ובכך יחללו את החג, וכן בידיעה שהם יזלזלו בכל ההלכות שקשורות בליל הסדר ובדברי התורה שנאמרים בו, וע"י כך לא יאפשרו לנהל ליל סדר כהלכתו?
 
שלום וברכה. שו"ת אגרות משה חלק או"ח א סימן צט: באור איסור שיש בהזמנת אנשים שיבואו להתפלל בבית הכנסת בשבת, כשיודעין שיבואו במאשינעס (מכוניות), מ' לעומר תשי"ג. נשאלתי מהרב ר' נפתלי קארלבאך מדעטראיט אם יש איסור לפני עיוור להזמין אנשים שיבואו להתפלל בשבת לבית הכנסת כשיודע שיחללו השבת בנסיעה במאשינעס.
 
והשבתי דלהזמין את הרחוקים באופן שאי אפשר שיבואו בלא חלול שבת - ודאי אסור, והוא עוד גרוע מאיסור לפני עיוור לא תיתן מכשול, שהרי הוא עוד באיסור מסית. ואף שאיסור מסית לחיוב סקילה - הוא רק מסית לעבוד עכו"ם, מ"מ לעניין האיסור ועונש כלפי שמיא בכל החומר שאין טוענין למסית, יש בכל האיסורים כמפורש בסנהדרין דף כ"ט שיליף ר"ש בר נחמן א"ר יונתן מנין שאין טוענין למסית מנחש הקדמוני, אף שלא היה חטא עבודה זרה, אלא האיסור אכילה מעץ הדעת. חזינן שאיסור מסית יש לכל עבירה, אך שאין עונשין בדיני אדם רק על מסית לע"ז, אבל בדיני שמים ייענש, ולא ילמדו עליו סנגוריא. ובוודאי אם הם מזלזלים בכל ענייני החג - ראוי להימנע מכך.

התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות

תגיות:הלכותפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה