חדשות בעולם

הסנאטור היהודי הבכיר צ'רלס שומר יצביע נגד ההסכם עם איראן

שומר הודיע בסוף השבוע כי לאחר שיקול דעת מעמיק הגיע למסקנה כי ההסכם שנחתם על איראן לא ימנע ממנה את השגתו של נשק גרעיני. החלטתו עוררה הדים רבים בשל מעמדו הבכיר, אבל סביר שלא תשנה את גורלו של ההסכם

אא

המחוקק היהודי הבכיר בארה"ב, סנאטור מדינת ניו יורק הוותיק צ'רלס (צ'אק) שומר הודיע ביום חמישי כי יצביע נגד אישור ההסכם הגרעיני עם איראן. מאוחר יותר אישר דוברו של שומר כי הסנאטור יצביע גם נגד הווטו הצפוי של הנשיא אובמה על דחיית ההסכם על ידי הקונגרס.

בפוסט ארוך שפרסם ביום חמישי באתר Medium, פירט שומר את סיבותיו להצבעה נגד ההסכם. "אחרי למידה מעמיקה, חשיבה זהירה וחשבון נפש משמעותי, החלטתי שאני חייב להתנגד להסכם ואצביע 'כן' על ההצעה לדחות אותו. אני אצביע לדחות את ההסכם לא כי אני מאמין שמלחמה היא אופציה הגיונית או רצויה, ולא כדי לקרוא תיגר על הדרך הדיפלומטית. אצביע כך כי אני מאמין שאיראן לא תשתנה ושתחת ההסכם הזה היא תוכל להשיג את כפל המטרות של חיסול הסנקציות תוך שהיא משמרת את כוחה הגרעיני והלא-גרעיני".

שומר ציין את הליקויים בהסכם שגרמו לו להחליט כי העולם יהיה מקום בטוח יותר בלי שום הסכם עם איראן מאשר עם ההסכם הנוכחי: "בעשר השנים הראשונות... יש חולשות רציניות בהסכם. ראשית, הביקורות של הפקחים אינן 'בכל מקום, בכל זמן'. העיכוב של 24 ימים לפני שאנחנו יכולים לבדוק (אתר חשוד) הינו מטריד. אמנם סביר שהפקחים יוכלו לאתר איזוטופים רדיואקטיביים גם אחרי 24 ימים, אבל העיכוב יאפשר לאיראן למנוע חשיפה של בניה לא חוקית ושיפור של ממדים בעלי פוטנציאל צבאי בתכנית הגרעינית – הכלים שבהם בונים את הפצצה אבל לא פולטים רדיואקטיביות.

"מעבר לכך, אפילו אם נאתר רדיואקטיביות באתר שבו איראן מקדמת את יכולות בניית הפצצה שלה בניגוד להסכם, העיכוב של 24 ימים יכשיל את היכולות שלנו לקבוע בדיוק מה נעשה באתר.

הסנאטור היהודי הבכיר צ'רלס שומרהסנאטור היהודי הבכיר צ'רלס שומר

"מטרידה אף יותר היא העובדה שארצות הברית אינה יכולה לדרוש באופן חד צדדי משלוח פקחים. הדרישה להצבעה בעד של רוב החברות בוועדה המשותפת בת 8 המדינות, ובהנחה שסין, רוסיה, ואיראן לא ישתפו פעולה, פירושה כי משלוח פקחים ידרוש תמיכה של כל שלושת החברות האירופאיות של ה-P5+1 וכן של נציג הייחוד האירופאי. הגיוני לחשוש שאחרי שהאירופאים יהפכו מעורבים בפעילות כלכלית רווחית באיראן הנטייה שלהם תהיה לא ליצור זעזועים בכך שיצביעו בעד משלוח פקחים".

צ'רלס שומר הוא המחוקק היהודי הבכיר ביותר בוושינגטון, והוא מועמד לרשת את תפקיד ראש המשלחת הדמוקרטית בסנאט אחרי הבחירות הבאות ב-2016, אז יפרוש מפוליטיקה מנהיג הדמוקרטים בסנאט הנוכחי, הארי רייד. גורמים בבית הלבן מיהרו למתוח ביקורת קשה על שומר אחרי פרסום כוונתו להצביע נגד ההסכם, ולרמוז כי מינוייו למנהיג הדמוקרטי בסנאט מוטל בסכנה עם יתמיד בהתנגדותו להסכם החשוב כל כך לאובמה. פרשנים בארצות הברית מעריכים, עם זאת, כי התנגדותו של שומר, על אף ההד שיצרה, לא תהיה בעלת השפעה רבה מידי. סביר להניח כי רוב הדמוקרטים לא יצביעו נגד ההסכם יחד עם שומר, מחד, אבל סביר גם כי הצבעתו נגד לא תזיק לו בהמשך הקריירה הפוליטית שלו. שומר נחשב לאחד הסנאטורים הפופולאריים ביותר בקרב עמיתיו, ויחסי האנוש שלו חשובים לעמיתיו סנאט הרבה יותר מהצבעתו בעניין ההסכם עם איראן.

שומר לא יהיה הדמוקרט היחיד מניו יורק שיצביע נגד ההסכם: לפחות שלושה חברי בית הנבחרים מניו יורק הודיעו גם הם שיצביעו נגד. הקהילה היהודית בניו יורק הפעילה על הפוליטיקאים המקומיים לחץ רב בשבועות האחרונים כדי שיצביעו נגד. במקרה של שומר הלחץ הזה היה רב במיוחד בגלל הפרופיל הגבוה שלו, והזדהותו הידועה עם ישראל. כאמור, עם זאת, החלטתו של שומר לא צפויה לשנות את גורלו של ההסכם עם איראן. על פי כל החישובים, התסריט הסביר ביותר הוא דחייה של ההסכם בקונגרס, אבל חוסר יכולת של מתנגדי ההסכם לגייס את הרוב הנדרש של שני שלישים מחברי הסנאט ובית הנבחרים כדי לגבור על הווטו הנשיאותי.

תגיות:איראןהסכםצ'רלס שומר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה