עובדות ביהדות

עשר עובדות על סינדרום ירושלים

יש מבקרים שמגיעים בפעם הראשונה לירושלים ולא מסתפקים בהתרגשות: הם פשוט יוצאים מדעתם. על הסינדרום הפסיכיאטרי שאפשר ללקות בו רק בעיר הקודש

אא

1. ירושלים מושכת אליה מבקרים בני כל הדתות – ולאחוז מסוים, הביקור בעיר הקודש יגרום להתפרצות של 'סינדרום ירושלים' – אובססיה, אשליות או פסיכוזה שהטריגר להם הוא ההגעה לירושלים.

2. סינדרום ירושלים תואר לראשונה בשנת 2000. קבוצה של פסיכיאטרים ישראלים פרסמו מאמר בכתב העת הבריטי לפסיכיאטריה ובו תיארו את התנסותם עם 1200 תיירים שאושפזו במרכז בריאות הנפש כפר שאול עם "בעיות נפש קשות שנגרמו מהשהות בירושלים". החוקרים תיארו שלושה סוגים של סינדרום ירושלים.

3. הסוג הראשון של סינדרום ירושלים כולל אנשים שסבלו ממחלת נפש עוד לפני ההגעה לירושלים. לעיתים קרובות אנשים אלה מאמינים שהם דמויות בתנ"ך. לפני מספר שנים, למשל, תייר אמריקאי שסבל מסכיזופרניה השתכנע שהוא שמשון הגיבור. הוא הגיע לכותל המערבי מתוך כוונה לקחת את אחת מאבני הכותל, ואחרי מהומה קלה – פונה לבית החולים.

4. הסוג השני של סינדרום ירושלים מתרחש אצל פציינטים שהראו סימנים לאי יציבות נפשית אבל לא לקו במחלת נפש של ממש. הקטגוריה הזו כוללת נוצרים מזרמים מסוימים שבאים לגור בירושלים כדי להמתין לחזרתו לחיים של אותו האיש. החוקרים נתנו את הדוגמא ששל גרמני עשיר עם קווי אופי אובססיביים, שהגיע לירושלים כדי ללמוד על יהדות, אבל בסופו של דבר לקה בהתקף פסיכוטי כשביקר באחת הכנסיות בעיר.

5. הסוג השלישי, והנדיר ביותר של סינדרום ירושלים, הוא גם המוזר ביותר: אנשים בריאים לחלוטין שהגיעו לירושלים, חוו התקף פסיכוטי, והבריאו ספונטנית כשעזבו את ישראל. רק 42 מ-1200 הפציינטים שסקרו החוקרים ענו על ההגדרה הזו.

6. לסינדרום ירושלים יש 'עונות שיא' – בסביבות חג הפסח, ולבדיל – בתקופת הכריסטמס והפסחא הנוצריים.

7. סינדרום ירושלים פוגע מידי שנה ב-50 עד 100 תיירים, רובם הגדול נוצרים אוונגליסטים.

8. המקרים החמורים יותר של סינדרום ירושלים מצריכים כמעט תמיד אשפוז פסיכיאטרי. התפרצויות אופיינית כוללות תיירים שמתחילים לדבר על קולות של מלאכים שהם שומעים, או כאלה שמתעטפים בסדין ויוצאים לרחובה של עיר כדי 'להתנבא' או להציג עצמם בתור 'המשיח האמיתי'.

9. ירושלים, כמובן, אינה 'אשמה' בהתפרצויות הפסיכוטיות של התיירים. פסיכיאטרים מסבירים כי סינדרום ירושלים מתרחש כאשר אנשים בעלי בעיות נפשות קודמות או פגיעות מיוחדת נקלעים לאווירה הדתית-היסטורית המיוחדת של העיר.

10. הטיפול הפסיכיאטרי המקובל לפציינטים הלוקים בסינדרום ירושלים הוא תרופות הרגעה במקרים של אלימות או השתוללות, והאזנה סבלנית לסיפוריהם המבולבלים של הפציינטים, אם אינם אלימים. אבל הצעד הסופי בטיפול הוא אחד, ולא ניתן לוותר עליו: הפציינט חייב לעזוב את ירושלים במהירות האפשרית כדי לשוב לשפיותו.

תגיות:ירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה