סוד האפרסמון

הזנים השונים, החשיבות של ויטמין A, תחושת העפיצות, והסכנה שבאכילתו במצב בוסר - כל מה שרציתם לדעת על האפרסמון, אחד מפירות החורף המתוקים והאהובים

אא

עונת החורף בעיצומה, והאפרסמון נמצא כאן כבר מספר חודשים. מדובר בפרי החורף המתוק והזמין ביותר, שנמצא איתנו כבר מסוף ספטמבר, וממשיך להיות זמין עד מרץ.


אין צורך להגביל את צריכתו לפרי אחד ליום, וניתן לצרוך ממנו ככל שרוצים. עם זאת, אפרסמון שנאכל כשהוא בוסר מהווה "רעל" למערכת העיכול, וגורם לנזק משמעותי. כמוהו כל פרי בוסר שנאכל טרם זמנו. כיום נפוצים בארץ בעיקר זנים שעוברים תהליך של הבחלה, שלאחר מספר ימים על המדף מתרככים ומבשילים במלואם. בעבר, כשמכרו אפרסמונים ללא תהליך הבחלה מתאים, אנשים רבים חוו בעיות בעיכולם, בליווי תחושת עפיצות בפה.


לכן כדאי לאכול את האפרסמון לאחר שהוא מתרכך מעט, ובמצבו הטרי. אפשר להוסיף אותו לסלטים שונים של עלים ירוקים, וליהנות מארוחה משביעה ומזינה.
בארץ קיים מגדל אחד בלבד של פרי האפרסמון בגידול אורגני מזן "טיומף", הנמצא בקיבוץ דן שברמת הגולן. כך שבחנויות הטבע השונות בארץ מקור הפרי הוא אחיד, כך שההבדל הוא אך ורק בגודלו. הפרי האורגני מסוג "טיומף" הוא זן "עפיץ" המשווק לאחר תהליך הבחלה מלא.


ישנו גם פרי מזן "פויו" שניתן לאכלו כשהוא קשה ישירות מהעץ, ללא תהליך של הבחלה. הוא אינו נפוץ בשווקים, ונמצא בעיקר בגינות פרטיות ובחצרות. עץ פרי האפרסמון מזן ה"טיומף" חזק ועמיד יותר לשינויים, והוא מניב יבול רב. הפרי נשמר היטב בקירור לזמן ממושך. זאת לעומת ה"פויו", שאינו נשמר בקירור, ויש לשווקו מיד לאחר הקטיף. פרי מזן "פויו" מכיל גרעינים בתוכו. 


האפרסמון, כמו שאר הפירות בטבע, עשיר במגוון ובשפע של ויטמינים ומינרלים. הוא הפרי העשיר ביותר בבטא קרוטן (ויטמין A) מבין פירות הארץ. לוויטמין זה השפעה חיובית על בריאות העור, הראייה, הפחתת הסיכון לסרטן, מערכת החיסון ועוד. כמותו של ויטמין A באפרסמון בינוני עומדת על כ-200 מק"ג - כמות המספקת כמחצית מהכמות הדרושה ליום לילדים, וכרבע מהכמות הדרושה לאדם בוגר.

תגיות:אפרסמון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה