חדשות בארץ

רצו לשדרג את הסלון וגילו מקווה מימי בית שני

בני זוג משכונת עין כרם בירושלים רצו לשדרג את הסלון, ונדהמו לגלות שמתחתיו ממתין מקווה עתיק מלפני אלפיים שנה

אא

תגלית ארכיאולוגית והיסטורית בסלון הבית הפרטי: בני זוג משכונת עין כרם בירושלים ביצעו לאחרונה עבודות שיפוצים בביתם. במהלך השיפוצים התגלה מקווה טהרה עתיק מימי בית שני, שלפי הערכות נבנה לפני יותר מאלפיים שנה.

עם סיום השיפוצים התקינו בני המשפחה דלתות עץ המובילות אל המקווה והזמינו את נציגי רשות העתיקות לחקור את המקום ולתעד אותו.

"מציאת עתיקות מתחת לבית פרטי יכול להתרחש רק בארץ ישראל, ובפרט בירושלים", מסביר עמית ראם, ארכיאולוג מחוז ירושלים ברשות העתיקות. "מעבר להתרגשות ולסיפור הלא שגרתי של גילוי המקווה, יש לחשיפתו חשיבות ארכיאולוגית. הממצא מחזק את הסברה שבשטח עין כרם של היום היה יישוב יהודי בימי בית שני".

גילו מקווה מימי בית שני מתחת לבלטות (צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות)גילו מקווה מימי בית שני מתחת לבלטות (צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות)

המקווה שנמצא נחשב גדול ממדים: אורכו 3.5 מטר, רוחבו 2.4 מטר ועומקו 1.8מטר. הוא חצוב בסלע, מטויח ומוקפד לפי דיני הטהרה המופיעים בהלכה. גרם מדרגות נוסף מוביל אל תחתית אגן הטבילה. בתוך המקווה נמצאו גם כלי חרס מימי בית שני וסימני שריפה, אשר יתכן שמהווים עדות לחורבן הבית. ברצפת המקווה נמצאו גם שברים של כלי אבן שהיו נהוגים בימי בית שני.

"בהתחלה לא ידענו בוודאות מה חשיבותו הממצא והיססנו לפנות לרשות העתיקות כי חששנו מההשלכות", סיפרו בני המשפחה. "הייתה לנו תחושה חזקה שכפי הנראה שוכן מתחת לסלון הבית ממצא בעל ערך היסטורי והמחויבות האזרחית הכריעה את הכף. הרגשנו שהממצא הזה ראוי להיות גלוי ומתועד כהלכה. לשמחתנו, אנשי רשות העתיקות הפגינו מקצועיות, ענייניות ונועם. כל דאגתם הייתה נתונה לשמירה על הממצאים ולחקירתם".

הבוקר (ד') תוענק לבני הזוג תעודת הוקרה על גילוי אזרחות טובה מטעם הרשות.

 

תגיות:ארכאולוגיהמקווהירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה