כתבות מגזין

מקצבת הכנסה לעסק מצליח עם קווים אדומים: ראיון עם ימימה ביסמוט

ימימה ביסמוט מנהלת כבר עשור עסק לכתיבה שיווקית שקם באופן שמעולם לא חלמה עליו, ומתנהל בדרך יוצאת דופן. בריאיון מיוחד היא מספרת על העקרונות המנחים אותה בשוק צפוף ותחרותי במיוחד

אא

בגיל 32, ימימה ביסמוט מצאה את עצמה במצב שאין לקנא בו: גרושה טרייה, אם לשני תינוקות שחולים כל שני וחמישי ולא מאפשרים לה לצאת לעבוד, המתקיימת בקושי מקצבת הכנסה. "חיינו כך מספר שנים, כשאני מתייצבת מידי שבוע בלשכת העבודה המקומית וממשיכה לחיות מהקצבה ומצדקה" היא מספרת. "נפלטתי ממעגל העבודה ולא ידעתי איך לחזור אליו. אמנם היה לי תואר בתחום העיצוב הגרפי אבל ידעתי שהידע שלי כבר לא מעודכן".

ואז החליטו בלשכת התעסוקה הבני ברקית להתחיל לסנן את הפונים. "הודיעו לי שמעתה והלאה אני צריכה לנקות מטבחים בבית החולים תל השומר, ורק כך אמשיך לקבל את הקצבה... בצר לי פניתי למרכז לנשים חד הוריות והוא הפנה אותי לפרויקט מדהים בקהילה, הנקרא בשם "עסק משלך", שמטרתו להעצים נשים חרדיות מטופלות בילדים ולאפשר להן לפתוח עסק עצמאי מהבית . נרשמתי מיידית לפרויקט " עסק משלך " ולשמחתי גזירת המטבחים שריחפה מעל ראשי נדחתה עד למועד סיום הפרויקט. הפרויקט כלל בניית תכנית עסקית וסיוע בהתנהלות אל מול הרשויות".

ימימה החליטה לפתוח עסק של כתיבה שיווקית. לא היה לה כסף לבנות אתר, אבל אז פנה אליה איש שיווק בהצעה מפתה: הוא יבנה לה אתר, ובתמורה – היא תכתוב לו תוכן. וכך עשו. "היות ואני מעצבת בהשכלתי עיצבתי בעצמי את האתר. אך מכיוון שלא היו לי תכנות גרפיות – עיצבתי את כל האתר בוורד!" היא צוחקת. "האתר שלי, 'המילה האחרונה' עוצב ונכתב כולו בתוכנה הזו ומעולם לא שיניתי בו דבר כי הוא עדיין מצליח מצוין להביא לי לקוחות".

כך התחילה ימימה לנהל עסק משלה – בדרך משלה.

"מה שעזר לי להצליח ברוך השם זו העובדה שהיו לי קווים אדומים. דווקא מהמקום של להגדיר 'מה לא', הגיעה ההצלחה. זה נכון מבחינה השקפתית - ברור לי מאד למשל שלא אכתוב טקסט על פירות ים -  וזה נכון גם מבחינת שיקולי נוחות שלי...כבעלת תשובה תמימה אמרתי לעצמי: הרי אלוקים אומר לנו שהפרנסה נקבעת בראש השנה. אם כך, מספיק שאעשה השתדלות. ואם זו השתדלות – אני יכולה לבחור את השעות הנוחות לי. ומכיוון שנישאתי בשנית ומצאתי את עצמי אם לשבעה ילדים, גיליתי שנוח לי לעבוד רק 4 שעות ביום. אז התחלתי לעבוד באופן הזה ובניתי לי סדר יום ודרכי עבודה. פגישות עם לקוחות? זה בזבוז זמן מבחינתי. הסברתי לפונים שאני לא נפגשת, אלא שולחת להם שאלון למלא ואז מנהלת שיחת עומק בטלפון או בסקייפ. בהתחלה הם נבהלו – אבל היום שיטת העבודה שלי אופנתית בכל מקום..

"אותו הדבר לגבי תשלומים. כולם מכירים את מוסר התשלומים הבעייתי בארץ. אני, מהתחלה, קבעתי לעצמי כלל: לא שוטף פלוס שישים ולא שוטף פלוס תשעים! אני עובדת רק כשאני מקבלת תשלום מראש...אפשר לחלק לתשלומים, אבל אני חייבת לקבל את התשלום או הוראת הקבע מראש. אמרו לי שאין לי סיכוי ואף אחד לא יסכים לדרישה הזו, אבל אני עובדת כך בהצלחה כבר עשור".

מאיפה האומץ לשרטט גבולות חד-משמעיים כל כך?

"הייתה לי מוכנות פנימית להרפות, לוותר. הלקוח לא רוצה אותי בתנאים האלה? אז לא. היו תקופות של התלבטויות: אולי בכל זאת אעבוד ביום שישי...אולי בכל זאת אסכים לתשלום מאוחר יותר...זה מעולם לא הוכיח את עצמו".

עולם השיווק האינטרנטי השתנה לא מעט מאז התחלת לעסוק בתחום.

"נכון. עם השנים, ככל שהשיווק באינטרנט נעשה תחרותי וקשה יותר גיליתי שמה שאנשים הכי זקוקים לו זה ללכוד את הקשב של הלקוח ולעורר אמון. אם הם לא יעשו זאת – הם לא יצליחו. בזה התמקדתי וזו המומחיות שלי".

ימימה לא מסתירה את היותה 'דוסית' כהגדרתה. המילה הזו מופיעה שחור על גבי לבן באתרים שלה (היא גם מנהלת בלוג פורה) ותמונתה חובשת טורבן לא מותירה ספק לגבי אורח חייה. "אני תמיד הולכת עם האותנטיות שלי. זו אני. ואני מאמינה שכולנו יותר דומים משונים. כבעלת תשובה שנותרה בקשר הדוק עם העולם החילוני, אני יודעת שכולנו פועלים מאותו מקום: הצורך להרגיש שייכים, אהובים, מיוחדים ומאושרים. הלקוחות שלי הם מכל הסוגים ומכל המינים ואני מצליחה להבין את כולם. אבל אין ספק שלקוח חילוני מקבל ממני גם קצת קואצ'ינג יהודי..."

מה את אומרת לנשים שרוצות לפתוח עסק?

"תראי בשביל העסק הוא תרומה לבריאות הנפש שלי. הכסף הוא בונוס. לא כי אני לא צריכה אותו – אלא כי אני באמת מחוברת למה שאני עושה. כשאתה פועל מהתשוקה שלך, מהליבה שלך, אתה עושה עבודה טובה.

"מצד שני, להיות עצמאית זה לא פשוט ולא מתאים לכל אחד. אני יכולה להרשות את זה לעצמי כי בעלי מקבל משכורת מסודרת. למי שלא במצב כזה לא הייתי ממליצה, אלא אם כן היא ממש אשת עסקים באופי. אני כן אומרת לכולן: אם יש לך משיכה עזה לתחום מסוים – אל תוותרי עליו. השם טובע בכל אחד את התשוקה למה שמתאים לו".

בארבע השנים האחרונות, ימימה החלה גם ללמד את סודות המקצוע. תחילה בספרים שהוציאה, ומאוחר יותר בוובינרים והרצאות.

"לפני כמה ימים הרציתי בכנס מטעם 'תמך', לפני קהל של מאה נשים", היא מספרת "אם היית אומרת לי לפני כמה שנים שאעשה את זה לא הייתי מאמינה...יש לי כזה פחד קהל!

"אנשים חושבים שאני מלאת ביטחון. האמת היא שאני מלאה פחדים כמו כולנו. השיטה שלי היא פשוט לדבר על הפחד בקול, וככה לנטרל את האפקט שלו. אני עולה על במה ואומרת שאני מתה מפחד. תראי את הכנס של תמך: הייתי באורות אחר כך. אחרי כל הפחדים, זה היה כל כך טבעי ופשוט! הפחד הוא רק פחד. אני ממליצה לכל מי שמתמודדת עם פחד כלשהו לדבר עליו בקול רם – ואז השד כבר לא כזה נורא".

תגיות:עסק ביתיאתרגרפיקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה