נפלאות הבריאה

לא תאמינו: כך מדוזות משפצות את עצמן

למדוזה ששתיים מזרועותיה נכרתו יש דרך מדהימה לרפא את עצמה ולחזור לתפקוד מלא

אא

מחקר שהתפרסם בסוף השבוע מספר על תגלית יוצאת דופן: חוקרים מאוניברסיטת כלטק בפסאדינה, קליפורניה, גילו כי מדוזות שחלק מזרועותיהן נכרתו יודעות לארגן את גופן מחדש, כך שישובו לתפקוד אופטימאלי.

ראשיתה של התגלית באביב 2013. מייקל אברהמס, ביולוג באוניברסיטה, כרת שתי זרועות ממדוזה צעירה. עד מהרה הדהד כל החדר מצעקותיו: 'אתם לא מבינים מה קורה כאן, בואו מהר!'

חברי צוות המחקר חשבו שהמדוזה החלה לגדל זרועות חילופיות – דבר שיצורים ימיים אחרים עושים אחרי אובדן איברים. אבל המדוזה בניסוי של אברהמס עשתה משהו אחר לגמרי: היא ארגנה מחדש את ששת הזרועות שנותרו לה כך שעד מהרה הן היו פרושות סביב כל גופה, במרחק שווה זו מזו. למי שלא ידע שלמדוזה זו אמורים להיות שמונה זרועות, לא הייתה שום דרך לדעת כי היצור לפניו עבר טראומה כלשהי.

מדוזה שנחתכה לשתיים: הן החלק למעלה והן החלק למטה ארגנו את עצמם מחדש בצורה סימטריתמדוזה שנחתכה לשתיים: הן החלק למעלה והן החלק למטה ארגנו את עצמם מחדש בצורה סימטרית

מטרת הרה-ארגון של המדוזה הייתה ברורה לחוקרים: גוף סימטרי הוא חיוני למדוזה כדי שתוכל לנוע. כיצד היא עשתה זו הייתה שאלה אחרת לגמרי. המדענים גילו תופעה לא מוכרת עד כה שזכתה לשם: 'סימטריזציה'. מכיוון שמדוזות נפגעות לעיתים קרובות, הסימטריזציה היא שיטה יעילה לאפשר להם להחלים.

אחרי שצפה במדוזה הראשונה מארגנת את עצמה מחדש, אברהמס חזר על הניסוי עם מדוזות נוספות, שכולן תיקנו את עצמן באותה דרך, תוך פרק זמן של בין 12 שעות ל-4 ימים. השלב הבא היה לבדוק כיצד מתבצע תהליך הסימטריזציה. אחרי כמה ניסיונות בלתי מוצלחים, הצוות החליט לבדוק את מעורבות שרירי המדוזה בתהליך. המדוזות בניסוי קיבלו תרופה שגורמת להרפיית שרירים – ולא הצליחו לתקן את עצמן. מהצד השני, מתן דרבון לשרירים האיץ את התהליך. המסקנה: המדוזה מצליחה לחזור לסימטריה כאשר שריריה  דוחפים זה את זה כדי להזיז את הזרועות הנותרות למקומותיהן החדשים. באופן זה, המדוזה אמנם חסרה זרועות, אבל מתפקדת כרגיל.

החוקרים מקווים כי התופעה החדשה של 'סימטריזציה' כפי התגלתה אצל המדוזות תסייע למדענים העובדים בתחום הרפואה הרגנרטיבית: אולי יש חלקים מסוימים בגוף האדם, הם אומרים, שניתן לשחזר את התפקוד שלהם מבלי למצוא להם תחליף.

תגיות:מדוזות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה