מוזיקה יהודית

חנן בן ארי: "לא רוצה להיות רק אמן יוטיוב ורדיו"

הזמר והיוצר חנן בן ארי מספר על דרכו המוזיקלית, הכניסה לפלייליסט היוקרתי של גל"צ באיחור של חצי שנה, ואיך הוא מקווה לבנות לעצמו קהל

אא

אם יש דבר כזה 'מוזיקאי אוטודידקט' הרי שהזמר והיוצר חנן בן-ארי ראוי לתואר הזה. "אני כותב ומלחין שירים מגיל 12", הוא מספר. "בלי ידע מוזיקלי, בלי הקשבה של שעות רבות למוזיקה... כמו שיש אנשים שמתאמנים אימונים סיזיפיים על גיטרה או על קלידים, כך אני התאמנתי שעות על כתיבה והלחנה".

בן ארי למד קצת קלידים, אבל מספר ש"לא השקעתי, זה לא עניין אותי". לשיר הוא דווקא שר תמיד: תחילה במקהלות ילדים, מאוחר יותר בהרכבים מוזיקליים שונים. "אבל לקח הרבה זמן עד שהתחלתי לראות את עצמי כמישהו שיכול לעמוד בפרונט, כזמר בזכות עצמו".

הוא ניסה מגוון לימודים רשמיים בתחום: קצת קלידים, קצת תווים, פיתוח קול, חצי שנה בבית הספר למוזיקה 'מזמור'. "זה אף פעם לא ממש הצליח", הוא מתוודה. "אני פשוט לא אדם שיכול לשבת בכיתה של 35 איש וללמוד בצורה יעילה. גם לבגרויות למדתי בעצמי, לא בכיתה. זה האופי שלי. מצד שני, אני בהחלט יכול לומר שמכל מלמדי השכלתי. החצי שנה במזמור פתחה לי כיוונים חדשים וגם העניקה לי התחלה של שפה שבאמצעותה אני יכול לתקשר עם מוזיקאים מילולית במקום עם פנטומימה...פתאום אני יודע להשתמש במילים כמו 'סינקופה'..."

חנן בן אריחנן בן ארי

עד שמצא את המקום שלו בעולם המוזיקה, בן-ארי למד הוראה ועסק בחינוך. "שלוש שנים הייתי מורה ומדריך חברתי. כמדריך עבדתי בבית ספר מיוחד במינו שבו הצוות העסיק שני מדריכים חברתיים שיעסיקו את בני הנוער שלא נמצאים בשיעור מכל סיבה שהיא – אפילו אם סתם לא בא להם. נהניתי מאד מהעבודה ועד היום אני בקשר עם רבים מהחבר'ה האלה, שהם כבר אחרי צבא". יוזמה חינוכית אחרת שקשורה לנוער הייתה עבודתו כעורך של מגזין הנוער של 'עולם קטן' שיצא פעם בחודש. "היה חשוב לי לייצר מגזין שיהיה מצד אחד צבעוני וכייפי, ומצד שני יהיו בו תכנים ערכיים באמת".

לפני חצי שנה, בן-ארי החליט שהגיע השלב שבו הוא רוצה להתמקד יותר במוזיקה שלו עצמו. הוא עזב את עבודתו כעורך, וצמצם עבודות מוזיקליות שונות שעסק בהן קודם. "לא את כולן, כמובן – זה לא נכון מקצועית ולא מבחינת פרנסה. אני עדיין שר בלהקת חתונות שאני חבר בה כבר חמש שנים".

בן ארי נותנת קרדיט לאשתו, שהייתה שותפה למהלך. "היא הייתה הראשונה להתייעץ איתה, האם כדאי לעשות את השינוי ולצאת לדרך שיש לה השלכות ומחירים גם לגבי המשפחה"

איך בחרת את השיר לסינגל הראשון?

"התלבטנו הרבה בין שירים, אבל הייתה בהירות ותחושה חזקה שזה השיר הנכון. הוא מבטא משהו פנימי בי שגם יכול לדבר לקהל בגלל המילים, הגרוב, והסגנון המוזיקלי. אבל כמובן שזה תמיד הימור".

"ממך עד אלי" יצא לפי כחצי שנה, והיום הוא חלק מהפלייליסט הנחשק של גלגל"צ. "לקח לשיר חצי שנה להיכנס לפלייליסט. הם אמרו לנו ישר שאוהבים את השיר מאד, אבל הטיימינג לא מתאים. יום אחרי שהוצאתי את הסינגל השני, הם שידרו את הראשון. אני לא יודע אם זה היה צירוף מקרים או שהם באמת חיכו לראות שזו לא הבלחה חד פעמית".

אילו תגובות קיבלת לסינגל?

"תגובות נרגשות מאד הגיעו דווקא מאנשים לא דתיים. הרבה אמרו לי שהם בכו כששמעו את השיר לראשונה. זה הפתיע אותי, כי באמת לא מדובר בבלדה סוחטת דמעות. מצד שני, אין דבר שמרגש אותי יותר מאשר לשמוע את זה. אני זוכר איך התעקשתי כשהקלטנו שאני לא רוצה שהשיר יצא מגניב מידי, כי זה יבוא על חשבון המקום הנוגע שחשוב לי. בתגובות מהציבור הדתי בעיקר הפתיע אותי כמה אנשים אהבו את זה למרות הסגנון המוזיקלי הפחות מוכר".

הסינגל השני של בן-ארי יצא לפני שלושה שבועות, 'איזון' שמו. "זה אחד הטקסטים שהכי מבטאים אותי, כי הוא מדבר על חיפוש אחרי איזון בכל הממדים בחיים – בין שכל לרגש, בין העבודה למשפחה...אני אדם שמחפש תמיד את האיזון בכל דבר – מה שהרמב"ם כינה שביל הזהב".

השלב הבא, אומר ארי, יהיה מן הסתם דיסק. "יש באזז חיובי עכשיו, אז קיבלנו תאוצה למהלך. מקווים שזה יקרה בעוד חצי שנה". החלום המוזיקלי הגדול שלו, עם זאת, הוא הופעות בפני קהל. "אני רוצה מפגש עם אנשים, לא רוצה להישאר אמן יוטיוב ורדיו. אני מקווה לאסוף את הקהל שלי אחד אחד בהרבה הופעות קטנות. בקרוב אתחיל בהופעות אורח אצל אמנים אחרים, ואחרי זה – אריץ מופע עצמאי מלא".

תגיות:מוזיקה יהודיתחנן בן ארי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה