חדשות בארץ

ארצות הברית אינה מכירה בירושלים כבירתה של מדינת ישראל

בית המשפט העליון בארצות הברית קיבל החלטה אנטי ישראלית, לפיה אזרחים אמריקנים שנולדו בירושלים לא יוכלו להירשם בדרכונם כילידי ישראל

אא

החלטה אמריקנית אנטי ישראלית: בית המשפט העליון בארצות הברית פסל חוק המאפשר לאזרחים אמריקנים שנולדו בירושלים להירשם בדרכונם כילידי ישראל.

פסיקה זו מורה כי ארצות הברית אינה מכירה בריבונות של צד כלשהו, ישראל או הפלסטינים, על ירושלים כולה, כלומר על שני חלקיה, לרבות מערב ירושלים.

הדיון בנושא התפתח לאור תביעה שהוגשה על ידי הוריו של הילד מנחם זיבוטופסקי. שנולד בירושלים ב-2002. ההורים פנו לסטייט דיפרטמנט בדרישה שבדרכון של בנם תיכתב המילה "ישראל" בשורה לציון מקום הלידה. ממשל בוש דחה את הבקשה. ההורים פנו לערכאות ומאז – כ-13 שנה - נעה העתירה בצנרת של המערכת המשפטית האמריקאית. ב-2013 קיבל בית המשפט לערעורים, את עמדת הממשל הנוכחי, שהחוק על ירושלים אכן פוגע בסמכותו הבלעדית של הנשיא לנהל את ענייני החוץ של ארצות הברית, ללא התערבות של הזרוע המחוקקת והזרוע השיפוטית. היום סמך בית-המשפט העליון את ידו על קביעה זו, לפיה יליד ירושלים לא נחשב כיליד ישראל, כיוון שירושלים אינה מוכרת על ידי הממשל כבירתהּ של ישראל.

בנין עיריית ירושלים (צילום: אביר סולטן / פלאש 90)בנין עיריית ירושלים (צילום: אביר סולטן / פלאש 90)

פסיקתו של בית-המשפט העליון התקבלה ברוב של שישה שופטים, כאשר שלושה שופטים הצביעו נגד. השופט העליון אנתוני קנדי, שכתב את דעת הרוב, ציין שמעמד ירושלים הוא אכן "אחת מהסוגיות העדינות ביותר במדיניות החוץ האמריקאי ", אך הוא קבע כי החוקה מעניקה לנשיא סמכות בלעדית להכיר בממשלות זרות. "האומה חייבת לדבר בקול אחד – קולו של הנשיא – כאשר מדובר בהחלטה לאילו ממשלות להעניק הכרה". 

ניר ברקת, ראש העיר ירושלים, הגיב להחלטה ואמר "כפי שוושינגטון היא בירת ארצות הברית, לונדון בירת אנגליה ופריז בירת צרפת – כך ירושלים היתה ותמיד תהיה עיר הבירה של ישראל, אבל יותר מכך הלב והנשמה של העם היהודי". עוד הוסיף ברקת ואמר כי "דווקא בימים אלו כשהאנטישמיות מנסה להרים ראש והBDS- תומך בעמדות החמאס ששוללות את קיומה של ישראל, אנחנו מצפים מארצות הברית לחזק את מדינת ישראל ולהכיר בירושלים כבירתה".

תגיות:ארה"בירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה