הלכה

מדוע אסור לצלות כבד עם בשר? צליית כבד – הלכה למעשה

בכבד יש דם רב. לכן, הכשרתו לאכילה שונה משל בשרים אחרים. כיצד יש לצלות את הכבד?

אא

א. הכבד - בין של בהמה בין של העוף, דמו רב ביותר. על כן, הכשרתו לאכילה היא רק בצליה על גבי האש, ואין די לו במליחה. ומותר להשהות כבד 72 שעות בלא הכשרה על מנת לאוכלו צלי, אולם, אין לבשלו לאחר צלייה.

ב. כבד קפוא - יש הסוברים שחובה להפשירו לפני הצלייה, ויש מקילים. אולם אין בשום אופן להשתמש לשם זה, בהכנסת הכבד למים רותחים או לתנור מיקרוגל.

אין לצלות כבד כשהוא עטוף בניר אלומיניום או בכל עטיפה, אפילו היא מחוררת.

ג. יש להדיח היטב את הכבד במים, ולספרדים אין חובה להדיח, אלא אם כן מעוניינים אחר כך לבשלו. ממתינים מעט עד שיתייבשו המים, ונהוג לפזר מעט מלח על הכבד בסמוך להתחלת הצלייה.

ד. מי שאסור לו לאכול מלח מבחינה בריאותית יכול להקל לצלות את הכבד בלא מליחה וכדברי הבן איש חי (פרשת אחרי מות).

ה. צליית הכבד תיעשה על גבי להבת אש בינונית או גחלים לוחשות (מנגל), כאשר הכבד מונח על גבי רשת או שתחב אותו בשיפוד. אולם אסור לצלות הכבד בתנור מיקרוגל. כבד בקר יש לשים לב להניח אותו באופן כזה שהצד החתוך כלפי מטה.

ו. יש להיזהר שלא לצלות כבד יחד עם בשר, מפני שהכבד פולט יותר דם ועלול הוא להיבלע בבשר שכבר פלט את דמו, ולכן אין לצלותם באותו שיפוד. אמנם בדיעבד, אפילו נצלה כבר על גבי הבשר, לא נאסר הבשר.

ז. מותר לצלות כמות גדולה של כבדים בבת אחת אולם, רצוי שלא להניח שכבבות כבד אחת על גבי חברתה. כמו כן, מותר להפוך את הכבד מפעם לפעם, כדי שייצלה יפה מכל צדדיו. אולם, אין להפכו במהירות כדי שיספיק הדם לזוב ממנו.

אין מניחים על הכבד, תוך כדי צלייתו, כבדים נוספים שלא נצלו עדיין כלל.

ח. למנהג האשכנזים שאין חותכים כבדים מבושלים בסכין שחתכו בו את הכבדים החיים ואפילו כבר הוסר הכבד מן האש, כל עוד הינו חם, מייחדים כלי מיוחד לצליית הכבד. אולם לספרדים  מותר, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה סימן עו) ואפילו הסכין לא נאסר, ולכן  מותר להסיר את השיפוד עם הכבד באמצע הצלייה לראות אם נצלה יפה, או כדי לתקן את האש. ולאשכנזים אין להתיר זאת לכתחילה.

ט.  צולים את הכבד באש עד שיהיה ראוי לאכילה מחמת הצלייה, וגם יתייבש על פניו מבחוץ, ואין צורך שייחרך וישחיר.

י. לאחר הצלייה, מסירים את הכבד מעל גבי השיפוד או הרשת. לאשכנזים – יש לשטוף את הכבד במים ולהדיחו שלש פעמים. אמנם לספרדים - אם אוכלים את הכבד צלוי, אין צורך בהדחה. השיפוד, ויש אומרים שהרשת שצלו בה את הכבד - צריכה ליבון באש לאשכנזים, על מנת לצלות בהם פעם נוספת. אולם הספרדים לא צריכים לעשות כן. 

הרב שי עמר הינו רב במדור ההלכה של הידברות

שאלות לרב 054-8448909

תגיות:על סדר היוםהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה